Trwa ładowanie...
1 sierpnia 2013, 11:11

Nowa skrzynia biegów Mercedesa

Nowa skrzynia biegów MercedesaŹródło: zdjęcie producenta
d3pipou
d3pipou

Mercedes-Benz prezentuje pierwszą 9-biegową przekładnię automatyczną z konwerterem momentu obrotowego - 9G-TRONIC. Ma ona wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa.

Skrzynia debiutuje w modelu E 350 BlueTEC, który tym samym stał się jednym z najoszczędniejszych aut z 6-cylindrowymi turbodieslami w klasie - jego średni "apetyt" na paliwo spadł do 5,3 l/100 km. Poprzednio oferowana była przekładnia 7-stopniowa.

Redukcja prędkości obrotowej silnika pozwoliła na zmniejszenie hałasu, drgania i wibracji. Przykładowo przy jeździe z prędkością 120 km/h na 9 biegu obrotomierz wskazuje jedynie ok. 1 350 obr./min. Obniżenie to było możliwe dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń dla biegów od pierwszego do dziewiątego, natomiast za większą dynamikę odpowiadają krótki czas przełożeń i reakcji.

Gładkość zmiany biegów zapewnia nowatorski system sterowania oraz połączenie podwójnego tłumika drgań skrętnych i wahadła odśrodkowego w konwerterze momentu obrotowego. Projektanci skrzyni skupili się też na lekkości. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń zajmuje ona tyle samo miejsca co poprzedniczka i jest w dodatku lżejsza - obudowę konwertera wykonano z aluminium natomiast obudowę skrzyni - ze stopu magnezu.

d3pipou

Innym celem przyświecającym konstruktorom było ograniczenie liczby zestawów planetarnych i elementów odpowiadających za zmianę biegów. Dzięki analizom komputerowym i zbudowaniu makiet udało się go zrealizować - w skrzyni pracują tylko 4 zestawy planetarne i 6 elementów sprzęgających. 3 czujniki prędkości monitorują pracę przekładni i zbierają dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń.

Aby zapewnić niezawodne i wydajne smarowanie olejem syntetycznym drugiej generacji nową konstrukcję zaopatrzono w dwie pompy. Mniejsza, mechaniczna pompa główna zlokalizowana jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Taka architektura pozwala aktywnie kontrolować przepływ oleju i płynu chłodniczego, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop.

W najbliższych latach skrzynia 9G-TRONIC będzie stosowana w niemal wszystkich modelach i odmianach silnikowych.

Źródło: Mercedes-Benz

ll/moto.wp.pl

d3pipou
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3pipou
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj