Nowa "siódemka" BMW - grudzień 2001
Nowa "siódemka" BMW, grudzień 2001
BMW serii 7 ma zrewolucjonizować spojrzenie na luksusowe limuzyny dzięki zastosowaniu całkiem nowych rozwiązań. Obsługa wszystkich funkcji samochodu odbywa się poprzez centrum kontroli oraz komendy głosowe. Podstawową ideą, która dała początek koncepcji iDrive było dostosowanie wszelkich elektronicznych i informatycznych rozwiązań zastosowanych w samochodzie do możliwości opanowania ich przez człowieka a nie odwrotnie. Najważniejszymi elementami centrum kontroli w BMW serii 7 są wyświetlacz kontrolny oraz specjalny manipulator. System pozwala również na kontakt ze stworzoną przez BMW platformą internetową. Dodatkowo kierowca może korzystać z głosowego sterowania ponad 270-cioma funkcjami obsługi systemów pojazdu.
Szczególne miejsce wśród nowości w nowej serii 7 zajmuje nowa generacja silników 8-cylindrowych. Dzięki bezstopniowej regulacji praktycznie wszystkich istotnych parametrów, takich jak na przykład czas otwarcia zaworów (Bi-VANOS), skok zaworów (VALVETRONIC) i - po raz pierwszy na świecie - długość kolektora dolotowego, możliwe stało się ich dopasowanie z niespotykaną dotychczas perfekcją do wszystkich stawianych im wymogów. To rozwiązanie sterowania pracą silnika pozwoliło na obniżenie zużycia paliwa o 14 procent, podczas gdy moc maksymalna zwiększona została o 14 procent. Do wyboru dostępne są wersje 735i z 272 KM (200 kW) i 360 Nm oraz 745i z 333 KM (245 kW) i 450 Nm. Emisyjność spalin jest znacznie niższa od będących obowiązującymi dopiero od 2005 roku przepisami EU4.
Przeniesienie napędu realizowane jest za pomocą - po raz pierwszy na świecie - sześcioprzełożeniowej automatycznej skrzyni biegów. Sterowanie zmianą przełożeń realizowane jest z wykorzystaniem technologii shift-by-wire za pomocą nowatorskiej dźwigni przy kolumnie kierownicy lub przycisków układu Steptronic na wieńcu kierownicy. Dzięki takiej kombinacji silników i skrzyni biegów możliwe stało się osiąganie znakomitych parametrów jezdnych. Przyspieszenie od o do 100 km/h wynosi tylko 7,5 lub 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna w przypadku obydwu wersji silnikowych wynosi 250 km/h. Zużycie paliwa według normy średniego zużycia paliwa EU kształtuje się na poziomie 10,7 lub 10,9 litrów na 100 km, co w tej klasie pojazdów oznacza bezkonkurencyjnie niskie wartości.
Nowością w technologii budowy podwozia jest aktywne podwozie Dynamic Drive, które po raz pierwszy połączyło komfort BMW serii 7 z dynamiką BMW Z8: podczas gdy na prostej drodze neutralizowane są wszelki nierówności drogi, przy pokonywaniu zakrętów z kolei neutralizowany jest efekt przechyłów nadwozia i zagwarantowana jest wysoka stabilność pojazdu - samochód ponoć ?klei? się drogi. Podczas pokazu dla dziennikarzy nie można było tego sprawdzić, więc pozostaje zaufać producentowi do czasu odbycia jazdy próbnej.
Nowe BMW serii 7 oznacza także nową, ekonomiczną koncepcję obsługi serwisowej. Rozwiązanie to bazuje na ciągłej kontroli zużycia wybranych elementów za pomocą kombinacji czujników i odpowiednich algorytmów. Kierowca jest w luksusowej sytuacji, gdyż samochód sam informuje go, gdy wymaga przeglądu. System ten - Condition Based Service - jak żaden inny nadzoruje aktualny stan pojazdu w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji.
Obsługa wszystkich funkcji samochodu odbywa się poprzez centrum kontroli oraz komendy głosowe. Podstawową ideą, która dała początek koncepcji iDrive było dostosowanie wszelkich elektronicznych i informatycznych rozwiązań zastosowanych w samochodzie do możliwości opanowania ich przez człowieka a nie odwrotnie. Najważniejszymi elementami centrum kontroli w BMW serii 7 są wyświetlacz kontrolny oraz specjalny manipulator. System pozwala również na kontakt ze stworzoną przez BMW platformą internetową. Dodatkowo kierowca może korzystać z głosowego sterowania ponad 270-cioma funkcjami obsługi systemów pojazdu.
Nową "siódemkę" można kupić już za około...? Zainteresowanych odsyłamy do salonów sprzedaży marki BMW. Jak powiedział pewien obecny na prezentacji użytkownik opisywanego samochodu: jeśli ktoś pyta ile to auto kosztuje, to znaczy, że go nie stać.