Nowa Mazda Millenia '2001 - lipiec 2000
Nowa Mazda Millenia '2001, lipiec 2000, Mazda Motor Poland
Nowa stylistyka, lepsze właściwości jezdne
Nowa Mazda Millenia (Xedos 9) została po raz pierwszy zaprezentowana na Auto Show w Nowym Jorku w Centrum Jacob Javits w dniach 22-30 kwietnia br. Ze swoim nowoczesnym silnikiem o obiegu Millera (dostępnym w opcji) i wyszukaną, z lekko sportowym akcentem, stylistyką Millenia jest wyróżniającym się członkiem segmentu samochodów klasy wyższej.
Millenia '2001 z odświeżoną linią nadwozia, ulepszonymi właściwościami jezdnymi, lepszym wyciszeniem i wyposażeniem wyraźnie zdąża w kierunku segmentu samochodów luksusowych.
Linia nadwozia nowej Millenii jest kontynuacją ponadczasowej stylistyki Mazdy, trafiającej również w gusta klientów z Europy. Nowa wersja samochodu jest nieznacznie dłuższa (o 4,6 cm) od poprzedniczki i ma zmienioną osłonę chłodnicy, przednie zderzaki, kształt maski, błotników, pokrywy bagażnika, a także przednie oraz tylne światła. Zmiany stylistyczne są wyraźnie widoczne i nadają spokojnej do tej pory Millenii więcej dynamiki i sportowego charakteru.
Odświeżono również wygląd wnętrza, które zaprojektowano w dwukolorowej tonacji, wyposażając je dodatkowo we wspomaganą elektrycznie regulację podparcia kręgosłupa w fotelu kierowcy, pokrytą skórą dźwignię zmiany biegów, zmieniono oświetlenie kabiny pasażerskiej. Dzięki skuteczniejszemu wyciszeniu wnętrza podniesiono komfort jazdy, a dodanie nowej centralnej konsoli, magazynku na 10 płyt CD i czterech uchwytów na napoje (2 przód/2 tył) zapewnia wygodniejsze podróżowanie kierowcy i pasażerów.
Mniej widoczne, ale bardzo istotne podczas jazdy są zmiany, które Mazda zrobiła w konstrukcji i pod maską nowej Millenii. Wzmocnienia w progach, słupkach, dachu i innych elementach strukturalnych dały w efekcie 30% wzrost sztywności nadwozia na skręcenie. Sztywne nadwozie w połączeniu ze sprawdzonym niezależnym, wielowahaczowym zawieszeniem tzw. multi-link, wspomaganie kierownicy o zmiennej charakterystyce, skuteczniejsze hamulce o większej powierzchni tarcz, wspomagane ABS i układem EDB (elektronicznie sterowany rozdział siły hamowania) zapewniają stabilne prowadzenie samochodu i gwarantują wysokie bezpieczeństwo czynne oraz bierne.
Moc Millenii '2001 zapewniają do wyboru (opcjonalnie) dwa 6-cio cylindrowe silniki DOHC: skuteczny, o wysokiej kulturze pracy 170-konny, o poj. 2.5 l albo zdobywca licznych prestiżowych nagród 210-konny, o poj. 2,3 l silnik o obiegu Millera.
Niewątpliwie najciekawszą jednostką napędową jest innowacyjny silnik o cyklu pracy Millera, w którym wykorzystując specjalną turbosprężarkę Lysholm oraz odpowiednio przedłużony czas otwarcia zaworów dolotowych osiągnięto moc i moment rozwijane przez silniki o pojemności 3.0 l, przy zużyciu paliwa silników o pojemności 2.3 l.
Millenia jest standardowo wyposażona w przednie i boczne poduszki powietrzne, skórzane pokrycia siedzeń, kierownicę pokrytą skórą, tempomat, automatyczną klimatyzację, zdalny system otwierania drzwi, lampy przeciwmgielne, 8-płaszczyznową elektrycznie sterowaną regulację foteli kierowcy i pasażera oraz elektrycznie sterowany szyberdach.
Ponadto w standard wyposażenia Millenii z klasycznym silnikiem 2.5-litrowym wchodzą 16-calowe koła z aluminiowymi felgami, system audio z odtwarzaczem CD i 6 głośnikami, natomiast Millenia '2001 z silnikiem o cyklu pracy Millera wyposażona jest w elektroniczny system kontroli napędu TCS, 17-calowe koła z aluminiowymi felgami i 9 głośnikowy system audio firmy Bose.
Wymiary i masy | KLD 2.5 L | KJS 2.3 L | |
---|---|---|---|
Długość | mm | 4,870 | |
Szerokość | mm | 1,770 | |
Wysokość | mm | 1,395 | |
Rozstaw osi | mm | 2,750 | |
Masa własna pojazdu | kg | 1,524 | 1,582 |
Silnik | |||
Typ | 2.5L DOHC 24V V6 | 2.3L DOHC 24V V6 | |
Pojemność | l | 2,497 | 2,255 |
Maksymalna moc silnika/prędkość obrotowa | kw(KM)/rpm | 125(170)/5800 | 155(210)/5300 |
Maksymalny moment obrotowy | Nm/rpm | 212/4800 | 290/3500 |
Skrzynia biegów | 4-biegowa, sterowana elektronicznie, automatyczna z blokadą sprzęgła hydrokinetycznego | ||
Typ hamulców | Przód/Tył | Tarcze wentylowane/Tarcze niewentylowane | |
Opony/Koła | |||
Opony | 215/55VR16 BSW | 215/50R17 | |
Koła | 16x6,5 felgi ze stopu aluminiowego | 17x7 felgi ze stopu aluminiowego |
Mazda Millenia (Xedos 9) cieszy się od lat niesłabnącym powodzeniem. W roku 1999 wyprodukowano łącznie 25.444 egzemplarzy tego modelu tj. o 19,9% więcej niż w roku 1998, z czego wyeksportowano 21.645 sztuk tj. o 24,1% więcej niż w roku poprzednim.
Do Polski model ten nie jest sprowadzany ze względu na restrykcyjne cło, którym objęte są samochody produkowane w Japoniii.