Nowa Kia Sorento gotowa do europejskiego debiutu
Kia zaprezentowała w Korei trzecią generację Sorento, którego obecne wcielenie zyskało sympatię zmotoryzowanych rozsądnie skalkulowaną ceną. Europejski debiut tego modelu odbędzie się podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.
Przód otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory, bardziej wydatne lampy przeciwmgielne oraz większy i rozbudowany w pionie grill znany z konceptu Kia Cross GT 2013. Sylwetka charakteryzuje się długą maską i szerokim tylnym słupkiem "D". Zdecydowano się również obniżyć o 15 mm linię dachu, podwyższyć linię okien, uwypuklić zarys tylnych nadkoli oraz zastosować głęboko tłoczone wnęki na tablicę rejestracyjną. Nowe Sorento zwiększyło swoje rozmiary o 95 mm wzdłuż (do 4 780 mm) i o 5 mm wszerz (do 1 890 mm).
Zaprojektowanie wnętrza kabiny powierzono europejskiemu zespołowi projektantów marki. Zastosowano materiały o wyższej jakości (m. in. skóry), poszerzony panel wskaźników oraz specjalne ornamenty. Jednym z najbardziej wyrazistych elementów deski rozdzielczej jest ekranowy interfejs użytkownika w metalizowanej na srebrno oprawie. W Europie auto będzie dostępne w jednobarwnym kolorze wnętrza Saturn Black lub dwutonowym Saturn Black/Stone. Na życzenie montowana będzie brązowa lub jasno-szara tapicerka skórzana.
Auto będzie oferowane w konfiguracji 5- lub 7-miejscowej. Tylna kanapa jest dzielona w proporcjach 40/20/40 i posiada podwyższony, funkcjonalnie składany podłokietnik środkowy. Siedzenia drugiego rzędu wersji 7-osobowej odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego. Opcjonalnie dostępny będzie układ podglądu otoczenia pojazdu podczas parkowania oraz funkcja automatycznego otwierania tylnej klapy w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego "kluczyka".
Podczas projektowania inżynierowie zajęli się także wzmocnieniem struktury nadwozia oraz obniżeniem hałasów, drgań i wibracji. Duże znaczenie w tym przypadku ma zwiększenie sztywności skrętnej skorupy karoserii (o 14 proc. w porównaniu z poprzednikiem). Zastosowano nowy materiał głuszący na tunelu centralnym, zwiększono o 29 proc. grubość wykładziny dźwiękochłonnej tablicy przyrządów, wzmocniono punkty oraz poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów a wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym otrzymały nową obudowę filtra cząstek stałych.
Zależnie od rynku nowa Kia Sorento będzie oferowana z pięcioma jednostkami napędowymi o mocy od 172 do 270 KM - 2,4-litrowym silnikiem benzynowym GDI (bezpośredni wtrysk paliwa), 2,4 i 3,3-litrowym motorami benzynowymi MPI (wielopunktowy wtrysk paliwa) oraz dwoma zmodernizowanymi turbodieslami serii "R" o pojemności 2,0 i 2,2 l. Europejska oferta obejmować będzie jedynie 2,4-litrowego "benzyniaka" i 2,2-litrowego turbodiesla.
W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) - lecz z pewnymi modyfikacjami. Tylna rama pomocnicza otrzymała powiększone tuleje w celu lepszej izolacji mechaniczno-akustycznej kabiny pasażerskiej, a nieco "twardsze" amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej tak, aby ograniczyć pochylanie nadwozia podczas dynamicznej jazdy. Auto będzie posiadać (w zależności od rynku standardowo lub opcjonalnie) nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy, zamontowany bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy, jak w przypadku poprzedniej Kii Sorento.
Źródło: Kia
ll/tb, moto.wp.pl