Nowa jednostka, nowe Panamera
*Po udanym wprowadzeniu modelu na rynek, Porsche szybko przystąpiło do rozszerzenia linii modelowej Panamera. Od maja br. w ofercie znajdą się nowe, podstawowe wersje Gran Turismo: Panamera i Panamera 4. *
Oba modele będą napędzane nowym, 3.6-litrowym silnikiem V6 z bezpośrednim wtryskiem benzyny, rozwijającym moc 300 KM i dysponującym maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm. Zgodnie ze stosowanym przez Porsche oznaczeniem typów, Panamera ma napęd na tylne koła, natomiast Panamera 4 będzie wyposażona seryjnie w aktywny napęd na wszystkie koła.
Nowe modele Gran Turismo będą wyposażone w dwusprzęgłową przekładnię Porsche (PDK) i funkcję Auto Start-Stop. Jak podaje producent oba samochody zużywają znacznie poniżej dziesięciu litrów paliwa na 100 kilometrów. Ponadto będzie można jeszcze bardziej obniżyć spalanie poprzez dostępne w opcji - zoptymalizowane pod względem oporów toczenia, 19-calowe opony. Emisja CO2 w przypadku obu wersji wynosi odpowiednio 213 g/km (Panamera) i 220 g/km (Panamera 4).
Kompromis między oszczędnością i znakomitymi osiągami zapewniają lekkie elementy konstrukcji samochodów. Drzwi, pokrywa silnika, elementy zawieszenia, błotniki i pokrywa bagażnika wykonane są z aluminium lub jako mieszane konstrukcje aluminiowo - magnezowe. Zupełnie nowy, produkowany w fabryce w Zuffenhausen silnik V6, o kącie rozchylenia cylindrów 90 stopni, jest o około 30 kg lżejszy, niż ośmiocylindrowa jednostka napędowa z Panamery S i 4S. Dzięki tym rozwiązaniom waga nowych wersji Panamery wynosi zaledwie 1 730 kg.
Podobnie jak modele V8, także Panamera i Panamera 4 łączą w sobie sportowy charakter z wysokim komfortem jazdy. Obok seryjnie stosowanego zawieszenia (dostępnego opcjonalnie także z PASM - aktywną regulacją tłumienia amortyzatorów), na życzenie oferowane jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z dodatkowym zasobnikiem powietrza. Umożliwia ono uzyskanie bardzo szerokiego zakresu charakterystyki prowadzenia samochodu.
Światowa premiera Panamera i Panamera 4 odbędzie się na Salonie Samochodowym w Pekinie, rozpoczynającym się 23 kwietnia 2010 r. Obie nowe wersje pojawią się na polskim rynku w maju br.
Cena Panamery w wyposażeniu standardowym wynosi 93 300 euro wraz z podatkiem VAT, podczas gdy Panamera 4, wyposażona seryjnie w dwusprzęgłową przekładnię PDK, kosztuje 103 278 euro wraz z podatkiem VAT.
Oprac. Michał Zwara