Noś odblaski, bo trafisz na... pomnik
Czy mandat w wysokości 500 zł za brak elementów odblaskowych to wystarczający powód do ich zakładania? Jak pokazać, że odblaski widoczne są już z odległości co najmniej 150 metrów a gdy ich nie ma odległość ta maleje do zaledwie 20 metrów? Nowa kampania edukacyjna Autostrady Wielkopolskiej SA (AWSA) „Postaw na odBLASK… zanim trafisz na pomnik” zwraca uwagę, że brak elementów odblaskowych może bezpośrednio zaprowadzić na… pomnik. I nie o pomnik za zasługi tu chodzi… Patronat honorowy nad akcją objęła Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W miesiącach jesienno-zimowych na polskich drogach dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem pieszych. W 2013 roku na drogach w Polsce doszło do 9 498 takich zdarzeń, w wyniku których zginęło 1 140 osób, a 8 802 zostało rannych. W co piątym wypadku, do którego doszło w terenie niezabudowanym zginął człowiek. Ponadto w 4 723 wypadkach śmierć poniosło 304 rowerzystów, a 4 144 zostało rannych. Mimo, że na trasach autostrad obowiązuje zakaz ruchu pieszego, zdarzają się sytuacje awaryjne, w których kierowca jest zmuszony opuścić pojazd i wówczas niezbędne jest założenie kamizelki odblaskowej, która może uratować życie.
Autostrada Wielkopolska SA już od kilku lat konsekwentnie prowadzi kampanie edukacyjne związane z bezpieczeństwem na drodze. „Postaw na odBLASK… zanim trafisz na pomnik” to kontynuacja ubiegłorocznej akcji „A2, że bezpiecznie. Postaw na odBLASK”, do której AWSA zaprosiła znane osoby ze świata mody: RISK made in WARSAW oraz Różenę Opalińską. Tegoroczna kampania ma zachęcić do korzystania z kamizelki odblaskowej i uświadomić, że ten uniwersalny element, choć powszechnie uważany za niemodny, potrafi uratować życie. Zaskakujący i nieco kontrowersyjny tytuł kampanii ma zachęcić do dyskusji na temat zgubnych skutków braku odblasków.
„Zdecydowaliśmy się na kontynuację działań promujących noszenie odblasków ponieważ samo nałożenie obowiązku ich używania poza obszarem zbudowanym może nie stanowić wystarczającej motywacji. Najważniejsze jest bowiem przekonanie, edukacja i bezpośrednie odwołanie się do naszej wyobraźni jak to jest w przypadku filmu promującego kampanię. Przyjęliśmy nieco przerysowaną formę przekazu by wykorzystując pewną dwuznaczność wyrażenia „trafić na pomnik” - zmusić widza do refleksji. Wierzymy, że nasza akcja zaowocuje bardziej racjonalnym i bezpiecznym zachowaniem na naszych drogach” – komentuje Zofia Kwiatkowska, Rzecznik Prasowy spółki Autostrada Wielkopolska SA.
Źródło: Autostrada Wielkopolska SA
mp/moto.wp.pl