Trwa ładowanie...
29-05-2002 19:59

Nissan Pick-Up - marzec 1999

Nissan Pick-Up - marzec 1999
d13j3oq
d13j3oq

Nissan Pick-Up, marzec 1999, Nissan Poland

Nissan Pick-Up - wprowadzenie

Całkiem nowa, szesnasta generacja Nissana Pickup została zaprezentowana na międzynarodowym salonie samochodów użytkowych w Amsterdamie w 1998 roku. Wydarzeniu temu towarzyszyła obecność prezydenta Nissana Europe NV - pana Nario Matsumura.

(WP)
Źródło: (WP)

Nowy Pickup stanowi wyraz nowej filozofii w dziedzinie konstrukcji pojazdów użytkowych przystosowanych do pracy w trudnych warunkach drogowych. Dotychczas obowiązywało tu zapewnienie znakomitych własności terenowych, dużej ładowności i zdolności holowania przyczep oraz wysokiej trwałości konstrukcji. Obecnie, oprócz takich tradycyjnych już cech, współczesny terenowy pickup musi posiadać pewne dodatkowe walory. Nacisk kładzie się nie tylko na poprawę wyżej wymienionych własności, ale także na zapewnienie większego komfortu jazdy, lepszej ergonomii, osiągów i wyższego poziomu bezpieczeństwa. Aby sprostać wymaganiom nasyconego rynku pojazdów użytkowych, nowy Pickup otrzymał także nowoczesną, i atrakcyjną stylizację, która poszerzy krąg jego odbiorców o grono nabywców poszukujących pojazdu do aktywnego spędzania wolnego czasu.

d13j3oq

Pierwotnie Pickup miał spełniać typowo użytkowe funkcje w postaci umożliwienia transportu nawet ciężkich ładunków w dowolne miejsce niezależnie od jakości dróg. lego odbiorcami byli zarówno drobni farmerzy, jak i wielkie firmy budowlane. W ostatnich latach ich gusta się jednak zmieniły. Zaczęto poszukiwać większego komfortu, luksusu, atrakcyjniejszej stylizacji. Rynek wymagał wszechstronnego pojazdu użytkowego mogącego z powodzeniem spełniać funkcje pojazdu rekreacyjnego (Recreational Vehicle - RV). Szesnasta generacja Pickupa, będąca wynikiem ponad 60 lat jego nieustannego rozwoju, łączy moc i wytrzymałość z atrakcyjnym wyglądem, praktyczność z komfortem oraz bezpieczeństwo ze sportowym image i własnościami jezdnymi samochodu osobowego.

Nowy Pickup plasuje się w górnej strefie cięższych pickupów stale rosnącego europejskiego rynku pojazdów użytkowych. Segment ten dotyczy pojazdów o ładowności około 1000 kg, które w przeciwieństwie do lżejszych samochodów' tej grupy, zostały' skonsumowane specjalnie do tego celu i nie są oparte na technice przeniesionej z wielkoseryjnej produkcji małych samochodów osobowych. Rynek len jest niezwykle ważny dla Nissana, który sprzedając od 1982 roku ponad 225 000 pojazdów, dzierży na nim pozycję największego producenta. Udział Pickupa poprzedniej generacji w ogólnej sprzedaży w tym segmencie w Europie wyniósł 11.3% w 1997 roku, a na 1998 rok planowana jest sprzedaż 68 000 nowych Pickupów.

Konstrukcja Nissana Pickup ma wytrzymać wiele lat eksploatacji w najcięższych warunkach. Dlatego zdecydowano się użyć oddzielnej, mocnej ramy podwoziowej oraz lekkiego, ale wytrzymałego stalowego nadwozia z otwartą przestrzenią ładunkową. Nowy Pickup występuje w ogromnej ilości odmian dopasowanych do najróżniejszych wymagań odbiorców z całego świata. W zależności od rynku występuje z trzema rodzajami silników (diesel, turbodiesel i benzynowy), dwoma rodzajami napędu (4x2, 4x4) i trzema rodzajami nadwozia (Single, King Cab, Double Cab), a także w różnych wariantach wyposażenia dostępnego w każdej z wersji.

Nissan Pickup Navara jest najlepiej wyposażonym modelem napędzanym doładowanym silnikiem wysokoprężnym z chłodnicą międzystopniową, dostępnym w wersji z napędem czterech kół i nadwoziem King Cab lub Double Cab. Dzięki interesującym akcentom stylistycznym w postaci lakierowanych zderzaków, chromowanej atrapy chłodnicy i lusterek zewnętrznych, bocznych stopni i aluminiowych felg, nowy Pickup wyraźnie zdradza swą przynależność do licznej rodziny terenowych samochodów Nissana, nabierając przy tyra wyraźnych cech pojazdu rekreacyjnego.

d13j3oq

Wewnątrz każdego Pickupa można znaleźć bogate wyposażenie montowane tam standardowo lub na życzenie. Klimatyzacja wnętrza, elektryczne szyby, centralny zamek z pilotem, welurowa tapicerka, nie wspominając o tak luksusowych dodatkach jak pokryta skórą kierownica i drążek zmiany biegów, to tylko część z długiej listy dostępnych opcji. Mimo, że nowy Pickup jest przystosowany do transportowania sporych ładunków w najtrudniejszym nawet terenie, ten niezawodny i wytrzymały samochód oferuje teraz komfort jazdy, jakość prowadzenia i poziom bezpieczeństwa odpowiadający współczesnemu samochodowi osobowemu.

Nissan Pickup - charakterystyka techniczna

W zależności od wymagań miejscowego rynku Nissan Pickup może występować w trzech odmianach nadwozia (Single Cab, King Cab i Double Cab) różniących się wyposażeniem wnętrza, w trzech wersjach silnikowych (diesel, turbodiesel i benzynowy) oraz z dwoma rodzajami napędu (4x4 i 4x2).

Nadwozie

Niezależnie od wersji nadwozia nowego Nissana Pickup, czy to z krótką kabiną (Single Cab), z przedłużoną (King Cab) lub z podwójną (Double Cab), jego nadwozie w ciekawy sposób łączy stylistyczne akcenty surowości, siły, wytrzymałości i bezpieczeństwa z atrakcyjną, sportową sylwetką. Było to po części wymogiem wspomnianej już wszechstronnej roli jaka przypadła do odegrania nowemu Pickupowi. Nowoczesne, obłe kształty są bardziej aerodynamiczne. Masywny przedni zderzak z chromowaną nakładką nie tylko solidnie wygląda, ale także dzięki łagodnemu połączeniu z przednimi błotnikami nadaje przodowi Pickupa dynamiczny wyraz. Wszystkie odmiany z napędem 4x4 charakteryzują się posiadaniem poszerzonych przednich i Tylnych błotników, które oprócz swej ochronnej funkcji podkreślają szeroki rozstaw kół i stabilność pojazdu. Chromowana, przednia atrapa chłodnicy (w zależności od wersji), która wraz z dużymi przednimi reflektorami i kierunkowskazami łagodną linią przechodzi na błotniki, to akcent wyszukania i niezwykłości.
Niezwykłe wrażenie sprawia maska silnika wersji napędzanej turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym posiadająca charakterystyczny wlot powietrza do chłodnicy międzystopniowej - dzięki niej pojazd nabiera mocy i zdecydowania. Oba tylne światła zespolone zostały pionowo umieszczone na tylnych krawędziach bocznych burt ładunkowych, w wyniku czego tył Pickupa stał się elegantszy.

d13j3oq

Wszystkie odmiany Pickupa posiadają jednoczęściowe boczne drzwi, które nie tylko nadają sylwetce pojazdu bardziej wyszukany i solidny wygląd, ale także dzięki mocniejszej konstrukcji i lepszemu przyleganiu do nadwozia zapewniają mu większą szczelność i sztywność. Poprawiono również zamontowanie szyb oraz działanie ich mechanizmu otwierającego, w wyniku czego zmniejszył się hałas strug powietrza opływającego nadwozie, a zwiększa jakość pracy samego mechanizmu.

Nowy Pickup podkreśla swój niezwykły i wyszukany charakter wszechstronnego sportowego pojazdu użytkowego także dzięki starannie stylistycznie dobranym praktycznym dodatkom, jak na przykład wykonane z aluminium i pokryte antypoślizgowym materiałem boczne stopnie ułatwiające wsiadanie do wysoko zawieszonego Pickupa. Podobną rolę pełni kolorystyka nadwozia, która obejmując wiele rodzajów lakierów w tym metalizowane i perłowe, podkreśla rekreacyjny aspekt pojazdu.

Jak przystało na prawdziwy samochód użytkowy Nissan Pickup cechuje się znakomitą ładownością. Wersja 4x4 z podwójną kabiną, napędzana turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym zabiera 975 kilogramów ładunku, podczas gdy ta sama odmiana z silnikiem benzynowym jest w stanie transponować aż 1105 kilogramów. Dostęp do skrzyni ładunkowej, której wielkość zależy od rodzaju nadwozia, jest łatwy dzięki opuszczanej tylnej burcie, a podłoga płaska dodatkowo ułatwia załadunek.

d13j3oq

Równie imponujące są zdolności holownicze nowego Pickupa. Turbodiesel z napędem 4x4 może holować przyczepę o masie całkowitej dochodzącej do 2300 kilogramów.

Wnętrze

Wnętrze nowego Pickupa zupełnie nie kojarzy się z tradycyjną siermiężnością pickupów z lat ubiegłych. Co więcej, ma on obecnie więcej cech wspólnych z luksusowym samochodem osobowym niż z prostym pojazdem użytkowym.

Kształt deski rozdzielczej nawiązuje do wyoblonej i solidnej sylwetki nadwozia. Jej łagodne linie i dwutonowa kolorystyka podkreślają wyszukany i komfortowy charakter kabiny. Wszystkie wskaźniki i przyrządy kontroli zostały czytelnie i logicznie rozmieszczone, w sposób charakterystyczny dla wszystkich pojazdów Nissana. Jakość zastosowanych tworzyw sztucznych, wewnętrzna, pełna wykładzina drzwi, i pozycja kierowcy wraz z kątem ustawienia czteroramiennej kierownicy (na życzenie pokrytej prawdziwą skórą), kojarzy się z wnętrzem współczesnego samochodu osobowego. Całkiem nowe, ergonomiczne fotele zostały tak ukształtowane, aby zapewnić maksimum komfortu i optymalne podtrzymywanie ciała w czasie jazdy w trudnym terenie, a także przeciwdziałać zmęczeniu podczas długich podróży.

d13j3oq

Wyposażenie

Lista wyposażenia standardowego i dodatkowego nowego Pickupa jest niezwykle długa i obejmuje wszystkie dodatki dostępne w najbardziej luksusowych samochodach osobowych. Welurowa tapicerka, dywaniki podłogowe, elektryczne szyby i ogrzewane lusterka zewnętrze, centralny zamek z pilotem, wspomaganie układu kierowniczego z regulowanym kątem pochylenia kierownicy, lampka do czytania map i obrotomierz to wszystko stanowi standard w luksusowej wersji Navara, jak również aluminiowe felgi, chromowana atrapa chłodnicy, górny pas zderzaka i lusterka zewnętrzne, a także tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i automatyczne blokowanie piast wolnobieżnych przednich kół. Do tego należy dodać dostępną za dopłatą półautomatyczną klimatyzację, poduszkę powietrzną kierowcy, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, uchylny szklany dach, ogrzewaną tylną szybę i bogaty wybór sprzętu audio (system czterech głośników jest seryjnie montowany we wszystkich odmianach z podwójną kabin.

(WP)
Źródło: (WP)

Silnik

Nowy Pickup w zależności od wersji może być napędzany jednym z trzech silników: wolnossącym 2.5-litrowym dieslem, 2.5-litrowym turbodieslem z chłodnicą międzystopniową oraz dwunastozaworową jednostka napędową z zapłonem iskrowym o pojemności 2.4-litra. Wszystkie silniki zapewniają wystarczające osiągi i cechują się niskim zużyciem paliwa oraz emisji zanieczyszczeń. Wersja z podwójną kabiną (Double Cab) i napędem 4x4 może być napędzana jedynie dwoma ostatnimi, mocniejszymi silnikami, aby zapewnić jej wysokie zdolności uciągu i pokonywania terenu.

d13j3oq

Nowy, turbodoładowany 2.5-litrowy silnik z zapłonem samoczynnym należy do najsilniejszych jednostek w tej klasie pojazdów. Nieprzypadkowo Nissan zdecydował się na potraktowanie tego silnika jako głównego źródła napędu nowego Pickupa - pamiętać należy, że europejski rynek większych samochodów użytkowych został porwie w całości zdominowany przez diesle. W 1997 roku ponad 80% wszystkich Pickupów poprzedniej generacji było napędzanych silnikami ZS.

Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny TD25Ti posiadający dwa zawory na cylinder rozwija moc 104 KM. Wyposażenie go w turbosprężarkę, chłodnicę powietrza doładowywanego i układ recyrkulacji spalin (Exhaust Gas Racirculation - EGR)
zaowocowało wyraźnym zwiększeniem wartości mocy i momentu obrotowego, a takie przyczyniło się do zapewnienia wysokiej czystości spalin. Modyfikacje w konstrukcji silnika dotyczące zmiany kształtu komory spalania, pierścieni tłokowych, poprawy wydajności chłodzenia i charakterystyki układu wtryskowego zaowocowały nie tylko wzrostem sprawności, ale także przyczyniły się do zwiększenia trwałości silnika, wykorzystywanego przecież bardzo często pod pełnym obciążeniem. Dodatek molibdenu, miedzi i chromu do odlewu głowicy silnika zwiększyły jej trwałość, dzięki poprawieniu warunków wymiany ciepła. Zawór układu EGR został umieszczony między kolektorem ssącym i wydechowym, w wyniku czego część gazów wydechowych jest kierowana do układu ssącego.

Nowy silnik zachowuje podstawowe wymiary swego poprzednika: średnicę cylindra i skok tłoka wynoszące 92.9x92.0 mm i pojemność skokową 2494 cm sześcienne. Zmniejszono stopień sprężania 22.3:1. Przeprowadzone modyfikacje objawiły się wyraźnym wzrostem mocy i momentu obrotowego w najbardziej istotnym przedziale średnich i niskich prędkości obrotowych. Silnik rozwija teraz moc maksymalna 104 KM przy 4000obr/min i maksymalny moment obrotowy 245 Nm przy zaledwie 2000 obr/min, co jest wartością o 50% większą od wartości charakteryzującej jego wolnossącą odmianę. Płaski i wysoki przebieg krzywej momentu obrotowego wyraża się tym, że jego wartość z zakresie prędkości obrotowej między 1250 a 4250 obr/min przekracza wartość momentu maksymalnego diesla bez turbosprężarki i nie spada poniżej 200 Nm między 1500 a 3750 obr/min. Daje to wymierne korzyści w postaci skrócenia czasu rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h do 17.4s, a także w znakomitej elastyczności w całym zakresie prędkości obrotowej silnika (na przykład czas
rozpędzania pojazdu na czwartym biegu od 80 do 100 km/h wynosi obecnie zaledwie 6.Ss). Pomimo zapewnienia dobrych osiągów silnik TD25Ti charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa, czego wyrazem jest norma zużycia 10.7 I paliwa na 100 km w cyklu kombinowanym dla wersji Double Cab 4x4.

Dostępny na niektórych rynkach 2.5-litrowy wolnossący silnik ZS różni się od swej turbodoładowanej odmiany jedynie brakiem turbosprężarki i chłodnicy powietrza doładowywanego. Mając tą samą pojemność skokowa 2494 cm sześcienne, rozwija moc 83 KM przy 4300 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy l63 Nm pyry 2200 obr/min i zadowala się jedynie 8.9 I paliwa na 100 km w cyklu kombinowanym (wersja z napędem 4x2). Silnik KA24E jest nowoczesną czterocylindrową jednostką napędową z zapłonem iskrowym i wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy, uruchamiającym trzy zawory przypadające na każdy cylinder, wyposażoną w elektroniczny wtrysk paliwa EGI. Dysponując pojemnością skokową 2389 cm sześciennych rozwija on moc maksymalną wynosząca 120KM przy 5200 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 3600 obr/min. W porównaniu do silnika napędzającego poprzedniego Pickupa, w celu zwiększenia momentu obrotowego z zakresie średnich prędkości obrotowych i poprawy czystości spalin, zastosowano w nim watek rozrządu o
zmienionym profilu krzywek, przewody ssące o aerodynamicznym kształcie oraz komorę przepustnicy o dużej objętości. Usztywnienie korpusu silnika i użycie specjalnej komory rezonansowej w układzie dolotowym znacznie poprawiło kulturę pracy. W rezultacie przeprowadzonej modernizacji, silnik KA24E zblokowany z układem 4x4, cechuje się zużyciem paliwa nie przekraczającym w cyklu kombinowanym 12.2 l na 100 km (10.2 l/100 km w odmianie 4x2).

Układ przeniesienia napędu

Uruchamiane hydraulicznie suche sprzęgło jednotarczowe przekazuje moment napędowy silnika na całkowicie synchronizowana, mechaniczną pięciobiegowa skrzynię biegów. Przekładnia nowego Pickupa została przystosowana do przekazywania zwiększonego o 50% momentu obrotowego nowego turbodiesla. Poprawiono również precyzję i szybkość zmiany przełożeń dzięki użyciu dwustożkowych synchronizatorów dla drugiego i trzeciego biegu w miejsce jednostożkowych, zmniejszając o połowę siłę związaną ze zmianą biegów. Wprowadzone zmiany spowodowały także zmniejszenie hałasu przekładni w czasie pracy bez obciążenia i w czasie cofania w wyniku zastosowania specjalnego mechanizmu wyciszającego wsteczny biegu.

Zastosowany w Pickupie układ napędowy 4x4 przypomina rozwiązania stosowane w Nissanie Patrolu GR i Terrano II. Stały napęd tylnej osi jest realizowany dzięki jednoczęściowemu wałowi napędowemu umieszczonemu w tunelu przebiegającym w płycie podłogowej nadwozia. Dołączenie napędu przednich kół odbywa się za pośrednictwem krótkiego łańcucha przekazującego moment napędowy ze skrzyni biegów na krótki wał napędowy dochodzący do przedniego mechanizmu różnicowego, a stamtąd przez półosie napędowe i przeguby homokinetyczne do niezależnie zawieszonych przednich kół. Dwustopniowa skrzynia redukcyjna umożliwia multiplikację przełożeń oraz wybór rodzaju napędu. Dodatkowa dźwignia umieszczona obok drążka zmiany biegów umożliwia dołączenie napędu przedniej osi oraz zmniejszenie przełożenia przekładni głównej z 1.00:1 do 2.02:1, podwajając siłę napędową konieczną w przypadku jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych i holowania najcięższych ładunków. Dołączenia napędu przednich kół można dokonać w trakcie jazdy przy
czym blokada przednich piast wolnobieżnych odbywa się ręcznie bądź automatycznie w zależności od wersji (piasty przednich kół w czasie normalnej eksploatacji pozostają odłączone od układu napędowego w celu obniżenia hałasu i oporów toczenia). Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest standardem w wersjach z napędem 4x4.

Podwozie

Podwozie Pickupa stanowi niezależna rama stalowa ze sztywnym tylnym mostem i niezależnym prowadzeniem przednich kół. Przednie zawieszenie wykorzystuje układ podwójnych wahaczy z drążkiem skrętnym jako elementem resorującym, amortyzatorami teleskopowymi o wysokiej sile tłumienia i drążkiem stabilizatora przechyłów. Tylny most napędowy, wyposażony w gumowe odbojniki, zawieszony jest na resorach wielopiórowych z dwoma amortyzatorami teleskopowymi tak ustawionymi, aby kontrolować reakcje tylnego mostu w czasie przyspieszania i hamowania.

Stosowane standardowo, malowane na biało, duże, l6calowe stalowe koła z oponami o wymiarach 205 R 16, poprawiają możliwości pokonywania terenu i polepszają komfort jazdy, a także przyczyniają się do zaakcentowania sportowo-rekreacyjnego charakteru nowego Pickupa. Wersja Navara wyposażana jest w atrakcyjne, 15-calowe, sześcioramienne aluminiowe felgi z oponami 255/70 R 15.

Układ kierowniczy

We wszystkich odmianach z napędem 4x4 zastosowano wspomaganą hydraulicznie ślimakową przekładnię kierowniczą. Przeprowadzone modyfikacje układu jezdnego - obejmujące sztywniejszą konstrukcję ramy podwozia, powiększony rozstaw kół, zmienioną geometrię i charakterystykę przedniego niezależnego zawieszenia - przyczyniły się do poprawy precyzji, czucia i szybkości odpowiedzi układu kierowniczego, pozwalając jednocześnie zachować minimalny promień skrętu mimo użycia większych kół i opon. Optymalizacja ustawienia tylnych amortyzatorów przyczyniła się do poprawy stabilności tylnej osi dzięki lepszej kontroli jej reakcji w czasie przyspieszania i hamowania. Pozwoliło to na zastosowanie miększych resorów i poprawę komfortu jazdy. W odmianie Navara zawieszenie zostało specjalnie dostrojone pod kątem zapewnienia wysokiej jakości resorowania.

Układ hamulcowy

Wszystkie Pickupy posiadają układ hamulcowy ze wspomaganiem wyposażony z wentylowane przednie tarcze hamulcowe i tylne hamulce bębnowe. Na życzenie dostępny jest czterokanałowy system przeciwpoślizgowy ABS wyposażony w cztery czujniki i dodatkowy czujnik przyspieszenia (G-sensor). Układ ABS został tak zaprojektowany, aby sprostać wymogom zarówno jazdy po równych nawierzchniach, jak i poruszaniu się w trudnych warunkach terenowych, dzięki precyzyjnej kontroli poślizgu kół i tym samym utrzymaniu sterowności samochodu.

Bezpieczeństwo

O wysokim poziomie bezpieczeństwa biernego nowego Pickupa decyduje jego niezwykle mocna konstrukcja. Zarówno nadwozie, jak i rama podwozia zostały w wielu miejscach dodatkowo wzmocnione. Modyfikacje dotyczyły podłużnic ramy podwozia, przedniej części struktury dachu i przedniego słupka tak, aby struktury te cechowała większa zdolność pochłaniania energii w czasie czołowych kolizji. Nadwozie zostało zaprojektowane z uwzględnieniem stref kontrolowanego zgniotu i sztywnej, niedeformowalnej kabiny pasażerskiej. Wydłużona przednia część nadwozia lepiej pochłania energię zderzenia, wzmocnienia struktury nadwozia w okolicach otworów drzwiowych i dodatkowe belki w drzwiach służą zapewnieniu bezpieczeństwa jadącym w czasie bocznych uderzeń. Ponadto wszystkie odmiany Pickupa wyposażone są w pokrywę wlewu paliwa zapobiegającą jego wyciekowi nawet w czasie wywrócenia pojazdu do góry kołami, a tapicerka wykonana jest z niepalnych materiałów.

Oprócz dostępnego na życzenie układu ABS, nowy Pickup może być wyposażony w poduszkę powietrzną kierowcy, której czujniki zostały tak dostrojone, aby zapobiec przypadkowej aktywacji poduszki w czasie silnych wstrząsów powstających w czasie jazdy w terenie. Wszystkie pasy bezpieczeństwa za wyjątkiem tylnego środkowego są trzypunktowe, wykonane w technologii ELR (Emergency Locking Retractor) opracowanym przez Nissana.

Zabezpieczenie przeciw kradzieży

Ochrona przed kradzieżą obejmuje zabezpieczony przed skaningiem centralny zamek z pilotem na fale radiowe (opcja) oraz system immobilizera ze specjalnym kodowanym kluczykiem zapłonu, nie wymagającym żadnego działania ze strony użytkownika -wprowadzenie kluczyka do stacyjki rozbraja immobilizer.

Ochrona środowiska

Nissan tradycyjnie już dużą wagę przykłada do spraw ochrony środowiska naturalnego. Dlatego zarówno zmodernizowany turbodiesel, jak i silnik benzynowy stosowane do napędu Pickupa, cechują się niskim poziomem emisji szkodliwych związków. Układy klimatyzacji napełniane są płynem nie zawierającym uszkadzającego warstwę ozonową freonu. Także produkcja nadających się do ponownej przeróbki tworzyw sztucznych odbywa się bez gazów mogących zagrozić warstwie ozonu. Wszystkie większe części plastikowe i gumowe są odpowiednio oznaczone po kątem recyclingu. Tak jak w przypadku nowego Patrola GR, części stanowiące ponad 90% masy nowego Pickupa nadają się do ponownego wykorzystania. W Pickupie, jak i we wszystkich Nissanach, używa się jedynie bezazbestowych okładzin ciernych. Wyrazem nowej polityki Nissana jest takie rezygnacja z użycia stopów miedzi z ołowiem do produkcji takich elementów jak chłodnice i nagrzewnice na rzecz aluminium.

Ważnym zagadnieniem w prośrodowiskowej polityce Nissana jest zastosowanie energooszczędnych i "czystych" technologii produkcji. Dlatego też fabryka produkująca Pickupy - Nissan Shatai w Hiratsuka w Japonii (niedaleko Tokio) - należy do nowoczesnych zakładów produkcyjnych stale zmniejszających emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń.

60 lat tradycji

W rym roku mija 64 lata od czasu kiedy Nissan zaprezentował swojego pierwszego Pickupa - model 13T - dokładnie w lipcu 1934 roku. Już w lutym 1935 roku zastąpił go model 14T, a następnie 17T, w marcu 1938 roku. Produkcja tego ostatniego modelu była kontynuowana do grudnia 1943 rola, kiedy to ze względów militarnych wstrzymano cywilną produkcję.

(WP)
Źródło: (WP)

Już wkrótce po zakończeniu II wojny światowej, w lipcu 1946 roku, produkcję samochodów podjęła fabryka Yoshiwara (późniejsza Fuji). Zaledwie parę miesięcy później, w listopadzie 1946 roku, fabrykę tę opuścił nowy model pickupa - 1121. Rok później był już model 2225, a następnie w styczniu 1949 roku, wraz z modelem 3135, rozpoczął się eksport pickupów do wielu krajów. Równocześnie Nissan rozwijał montownie za granicą, chociaż eksport na większą skalę rozpoczął się dopiero w 1958 roku, kiedy to palię 270 pojazdów wyeksportowano do Bierny.

W międzyczasie skonstruowano następnych pięć generacji pickupów, w tym jeden z dłużej produkowanych samochodów - model 220 - wytwarzany od listopada 1957 roku do sierpnia 1961 roku, kiedy to powstał model 320.

Latach sześćdziesiąte przyniosły falę kolejnych sukcesów. W lipcu 1966 roku rozpoczęto montaż pickupów w Meksyku, a 1969 roku Nissan celebrował zajęcie przez pięć kolejnych lat pierwszego miejsca wśród importowanych pojazdów na rynku amerykańskim. Następne lata to burzliwy rozwój produkcji w Japonii i za granicą: w 1977 roku powstaje montownia w Tajlandii, w 1978 roku na Filipinach, w 1986 na Nowej Zelandii i w 1996 roku w Chinach. Od grudnia 1976 większość produkcji fabryki Kyushu stanowią pickupy. Także ich udział w produkcji U.S. Nissan Motor Production Inc. od czasów jego założenia w 1983 roku stale przekracza 50%. Dowodem na skalę produkcji pickupów Nissana są fakty wyeksportowania do 1988 roku w sumie ponad czterech milionów egzemplarzy i wyprodukowania w Japonii sześciomilionowego pickupa w 1990 roku. W kwietniu 1994 roku amerykańskie zakłady produkcyjne rozpoczęły eksport pickupów do Kanady. 0becnie Pickup jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych pojazdów na świecie; sprzedawany w 110 krajach
całego świata, od Japonii po Europę i od Stanów Zjednoczonych po Bliski Wschód, jest marką jednoznacznie kojarzoną z Nissanem. Bez wątpienia szesnasta generacja Pickupa ma ułatwiony start.

d13j3oq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d13j3oq
Więcej tematów