Trwa Ƃadowanie...
29 maja 2002, 19:59

Nissan Pick-Up - marzec 1999

Nissan Pick-Up - marzec 1999
d4c4lam
d4c4lam

Nissan Pick-Up, marzec 1999, Nissan Poland

Nissan Pick-Up - wprowadzenie

CaƂkiem nowa, szesnasta generacja Nissana Pickup zostaƂa zaprezentowana na międzynarodowym salonie samochodĂłw uĆŒytkowych w Amsterdamie w 1998 roku. Wydarzeniu temu towarzyszyƂa obecnoƛć prezydenta Nissana Europe NV - pana Nario Matsumura.

(WP)
ĆčrĂłdƂo: (WP)

Nowy Pickup stanowi wyraz nowej filozofii w dziedzinie konstrukcji pojazdĂłw uĆŒytkowych przystosowanych do pracy w trudnych warunkach drogowych. Dotychczas obowiązywaƂo tu zapewnienie znakomitych wƂasnoƛci terenowych, duĆŒej Ƃadownoƛci i zdolnoƛci holowania przyczep oraz wysokiej trwaƂoƛci konstrukcji. Obecnie, oprĂłcz takich tradycyjnych juĆŒ cech, wspóƂczesny terenowy pickup musi posiadać pewne dodatkowe walory. Nacisk kƂadzie się nie tylko na poprawę wyĆŒej wymienionych wƂasnoƛci, ale takĆŒe na zapewnienie większego komfortu jazdy, lepszej ergonomii, osiągĂłw i wyĆŒszego poziomu bezpieczeƄstwa. Aby sprostać wymaganiom nasyconego rynku pojazdĂłw uĆŒytkowych, nowy Pickup otrzymaƂ takĆŒe nowoczesną, i atrakcyjną stylizację, ktĂłra poszerzy krąg jego odbiorcĂłw o grono nabywcĂłw poszukujących pojazdu do aktywnego spędzania wolnego czasu.

d4c4lam

Pierwotnie Pickup miaƂ speƂniać typowo uĆŒytkowe funkcje w postaci umoĆŒliwienia transportu nawet ciÄ™ĆŒkich ƂadunkĂłw w dowolne miejsce niezaleĆŒnie od jakoƛci drĂłg. lego odbiorcami byli zarĂłwno drobni farmerzy, jak i wielkie firmy budowlane. W ostatnich latach ich gusta się jednak zmieniƂy. Zaczęto poszukiwać większego komfortu, luksusu, atrakcyjniejszej stylizacji. Rynek wymagaƂ wszechstronnego pojazdu uĆŒytkowego mogącego z powodzeniem speƂniać funkcje pojazdu rekreacyjnego (Recreational Vehicle - RV). Szesnasta generacja Pickupa, będąca wynikiem ponad 60 lat jego nieustannego rozwoju, Ƃączy moc i wytrzymaƂoƛć z atrakcyjnym wyglądem, praktycznoƛć z komfortem oraz bezpieczeƄstwo ze sportowym image i wƂasnoƛciami jezdnymi samochodu osobowego.

Nowy Pickup plasuje się w gĂłrnej strefie ciÄ™ĆŒszych pickupĂłw stale rosnącego europejskiego rynku pojazdĂłw uĆŒytkowych. Segment ten dotyczy pojazdĂłw o Ƃadownoƛci okoƂo 1000 kg, ktĂłre w przeciwieƄstwie do lĆŒejszych samochodĂłw' tej grupy, zostaƂy' skonsumowane specjalnie do tego celu i nie są oparte na technice przeniesionej z wielkoseryjnej produkcji maƂych samochodĂłw osobowych. Rynek len jest niezwykle waĆŒny dla Nissana, ktĂłry sprzedając od 1982 roku ponad 225 000 pojazdĂłw, dzierĆŒy na nim pozycję największego producenta. UdziaƂ Pickupa poprzedniej generacji w ogĂłlnej sprzedaĆŒy w tym segmencie w Europie wyniĂłsƂ 11.3% w 1997 roku, a na 1998 rok planowana jest sprzedaĆŒ 68 000 nowych PickupĂłw.

Konstrukcja Nissana Pickup ma wytrzymać wiele lat eksploatacji w najciÄ™ĆŒszych warunkach. Dlatego zdecydowano się uĆŒyć oddzielnej, mocnej ramy podwoziowej oraz lekkiego, ale wytrzymaƂego stalowego nadwozia z otwartą przestrzenią Ƃadunkową. Nowy Pickup występuje w ogromnej iloƛci odmian dopasowanych do najrĂłĆŒniejszych wymagaƄ odbiorcĂłw z caƂego ƛwiata. W zaleĆŒnoƛci od rynku występuje z trzema rodzajami silnikĂłw (diesel, turbodiesel i benzynowy), dwoma rodzajami napędu (4x2, 4x4) i trzema rodzajami nadwozia (Single, King Cab, Double Cab), a takĆŒe w rĂłĆŒnych wariantach wyposaĆŒenia dostępnego w kaĆŒdej z wersji.

Nissan Pickup Navara jest najlepiej wyposaĆŒonym modelem napędzanym doƂadowanym silnikiem wysokoprÄ™ĆŒnym z chƂodnicą międzystopniową, dostępnym w wersji z napędem czterech kóƂ i nadwoziem King Cab lub Double Cab. Dzięki interesującym akcentom stylistycznym w postaci lakierowanych zderzakĂłw, chromowanej atrapy chƂodnicy i lusterek zewnętrznych, bocznych stopni i aluminiowych felg, nowy Pickup wyraĆșnie zdradza swą przynaleĆŒnoƛć do licznej rodziny terenowych samochodĂłw Nissana, nabierając przy tyra wyraĆșnych cech pojazdu rekreacyjnego.

d4c4lam

Wewnątrz kaĆŒdego Pickupa moĆŒna znaleĆșć bogate wyposaĆŒenie montowane tam standardowo lub na ĆŒyczenie. Klimatyzacja wnętrza, elektryczne szyby, centralny zamek z pilotem, welurowa tapicerka, nie wspominając o tak luksusowych dodatkach jak pokryta skĂłrą kierownica i drÄ…ĆŒek zmiany biegĂłw, to tylko częƛć z dƂugiej listy dostępnych opcji. Mimo, ĆŒe nowy Pickup jest przystosowany do transportowania sporych ƂadunkĂłw w najtrudniejszym nawet terenie, ten niezawodny i wytrzymaƂy samochĂłd oferuje teraz komfort jazdy, jakoƛć prowadzenia i poziom bezpieczeƄstwa odpowiadający wspóƂczesnemu samochodowi osobowemu.

Nissan Pickup - charakterystyka techniczna

W zaleĆŒnoƛci od wymagaƄ miejscowego rynku Nissan Pickup moĆŒe występować w trzech odmianach nadwozia (Single Cab, King Cab i Double Cab) rĂłĆŒniących się wyposaĆŒeniem wnętrza, w trzech wersjach silnikowych (diesel, turbodiesel i benzynowy) oraz z dwoma rodzajami napędu (4x4 i 4x2).

Nadwozie

NiezaleĆŒnie od wersji nadwozia nowego Nissana Pickup, czy to z krĂłtką kabiną (Single Cab), z przedƂuĆŒoną (King Cab) lub z podwĂłjną (Double Cab), jego nadwozie w ciekawy sposĂłb Ƃączy stylistyczne akcenty surowoƛci, siƂy, wytrzymaƂoƛci i bezpieczeƄstwa z atrakcyjną, sportową sylwetką. ByƂo to po częƛci wymogiem wspomnianej juĆŒ wszechstronnej roli jaka przypadƂa do odegrania nowemu Pickupowi. Nowoczesne, obƂe ksztaƂty są bardziej aerodynamiczne. Masywny przedni zderzak z chromowaną nakƂadką nie tylko solidnie wygląda, ale takĆŒe dzięki Ƃagodnemu poƂączeniu z przednimi bƂotnikami nadaje przodowi Pickupa dynamiczny wyraz. Wszystkie odmiany z napędem 4x4 charakteryzują się posiadaniem poszerzonych przednich i Tylnych bƂotnikĂłw, ktĂłre oprĂłcz swej ochronnej funkcji podkreƛlają szeroki rozstaw kóƂ i stabilnoƛć pojazdu. Chromowana, przednia atrapa chƂodnicy (w zaleĆŒnoƛci od wersji), ktĂłra wraz z duĆŒymi przednimi reflektorami i kierunkowskazami Ƃagodną linią przechodzi na bƂotniki, to akcent wyszukania i niezwykƂoƛci.
NiezwykƂe wraĆŒenie sprawia maska silnika wersji napędzanej turbodoƂadowanym silnikiem wysokoprÄ™ĆŒnym posiadająca charakterystyczny wlot powietrza do chƂodnicy międzystopniowej - dzięki niej pojazd nabiera mocy i zdecydowania. Oba tylne ƛwiatƂa zespolone zostaƂy pionowo umieszczone na tylnych krawędziach bocznych burt Ƃadunkowych, w wyniku czego tyƂ Pickupa staƂ się elegantszy.

d4c4lam

Wszystkie odmiany Pickupa posiadają jednoczęƛciowe boczne drzwi, ktĂłre nie tylko nadają sylwetce pojazdu bardziej wyszukany i solidny wygląd, ale takĆŒe dzięki mocniejszej konstrukcji i lepszemu przyleganiu do nadwozia zapewniają mu większą szczelnoƛć i sztywnoƛć. Poprawiono rĂłwnieĆŒ zamontowanie szyb oraz dziaƂanie ich mechanizmu otwierającego, w wyniku czego zmniejszyƂ się haƂas strug powietrza opƂywającego nadwozie, a zwiększa jakoƛć pracy samego mechanizmu.

Nowy Pickup podkreƛla swĂłj niezwykƂy i wyszukany charakter wszechstronnego sportowego pojazdu uĆŒytkowego takĆŒe dzięki starannie stylistycznie dobranym praktycznym dodatkom, jak na przykƂad wykonane z aluminium i pokryte antypoƛlizgowym materiaƂem boczne stopnie uƂatwiające wsiadanie do wysoko zawieszonego Pickupa. Podobną rolę peƂni kolorystyka nadwozia, ktĂłra obejmując wiele rodzajĂłw lakierĂłw w tym metalizowane i perƂowe, podkreƛla rekreacyjny aspekt pojazdu.

Jak przystaƂo na prawdziwy samochĂłd uĆŒytkowy Nissan Pickup cechuje się znakomitą Ƃadownoƛcią. Wersja 4x4 z podwĂłjną kabiną, napędzana turbodoƂadowanym silnikiem wysokoprÄ™ĆŒnym zabiera 975 kilogramĂłw Ƃadunku, podczas gdy ta sama odmiana z silnikiem benzynowym jest w stanie transponować aĆŒ 1105 kilogramĂłw. Dostęp do skrzyni Ƃadunkowej, ktĂłrej wielkoƛć zaleĆŒy od rodzaju nadwozia, jest Ƃatwy dzięki opuszczanej tylnej burcie, a podƂoga pƂaska dodatkowo uƂatwia zaƂadunek.

d4c4lam

RĂłwnie imponujące są zdolnoƛci holownicze nowego Pickupa. Turbodiesel z napędem 4x4 moĆŒe holować przyczepę o masie caƂkowitej dochodzącej do 2300 kilogramĂłw.

Wnętrze

Wnętrze nowego Pickupa zupeƂnie nie kojarzy się z tradycyjną siermiÄ™ĆŒnoƛcią pickupĂłw z lat ubiegƂych. Co więcej, ma on obecnie więcej cech wspĂłlnych z luksusowym samochodem osobowym niĆŒ z prostym pojazdem uĆŒytkowym.

KsztaƂt deski rozdzielczej nawiązuje do wyoblonej i solidnej sylwetki nadwozia. Jej Ƃagodne linie i dwutonowa kolorystyka podkreƛlają wyszukany i komfortowy charakter kabiny. Wszystkie wskaĆșniki i przyrządy kontroli zostaƂy czytelnie i logicznie rozmieszczone, w sposĂłb charakterystyczny dla wszystkich pojazdĂłw Nissana. Jakoƛć zastosowanych tworzyw sztucznych, wewnętrzna, peƂna wykƂadzina drzwi, i pozycja kierowcy wraz z kątem ustawienia czteroramiennej kierownicy (na ĆŒyczenie pokrytej prawdziwą skĂłrą), kojarzy się z wnętrzem wspóƂczesnego samochodu osobowego. CaƂkiem nowe, ergonomiczne fotele zostaƂy tak uksztaƂtowane, aby zapewnić maksimum komfortu i optymalne podtrzymywanie ciaƂa w czasie jazdy w trudnym terenie, a takĆŒe przeciwdziaƂać zmęczeniu podczas dƂugich podrĂłĆŒy.

d4c4lam

WyposaĆŒenie

Lista wyposaĆŒenia standardowego i dodatkowego nowego Pickupa jest niezwykle dƂuga i obejmuje wszystkie dodatki dostępne w najbardziej luksusowych samochodach osobowych. Welurowa tapicerka, dywaniki podƂogowe, elektryczne szyby i ogrzewane lusterka zewnętrze, centralny zamek z pilotem, wspomaganie ukƂadu kierowniczego z regulowanym kątem pochylenia kierownicy, lampka do czytania map i obrotomierz to wszystko stanowi standard w luksusowej wersji Navara, jak rĂłwnieĆŒ aluminiowe felgi, chromowana atrapa chƂodnicy, gĂłrny pas zderzaka i lusterka zewnętrzne, a takĆŒe tylny mechanizm rĂłĆŒnicowy o ograniczonym poƛlizgu i automatyczne blokowanie piast wolnobieĆŒnych przednich kóƂ. Do tego naleĆŒy dodać dostępną za dopƂatą póƂautomatyczną klimatyzację, poduszkę powietrzną kierowcy, skĂłrzaną kierownicę i gaƂkę zmiany biegĂłw, uchylny szklany dach, ogrzewaną tylną szybę i bogaty wybĂłr sprzętu audio (system czterech gƂoƛnikĂłw jest seryjnie montowany we wszystkich odmianach z podwĂłjną kabin.

(WP)
ĆčrĂłdƂo: (WP)

Silnik

Nowy Pickup w zaleĆŒnoƛci od wersji moĆŒe być napędzany jednym z trzech silnikĂłw: wolnossącym 2.5-litrowym dieslem, 2.5-litrowym turbodieslem z chƂodnicą międzystopniową oraz dwunastozaworową jednostka napędową z zapƂonem iskrowym o pojemnoƛci 2.4-litra. Wszystkie silniki zapewniają wystarczające osiągi i cechują się niskim zuĆŒyciem paliwa oraz emisji zanieczyszczeƄ. Wersja z podwĂłjną kabiną (Double Cab) i napędem 4x4 moĆŒe być napędzana jedynie dwoma ostatnimi, mocniejszymi silnikami, aby zapewnić jej wysokie zdolnoƛci uciągu i pokonywania terenu.

d4c4lam

Nowy, turbodoƂadowany 2.5-litrowy silnik z zapƂonem samoczynnym naleĆŒy do najsilniejszych jednostek w tej klasie pojazdĂłw. Nieprzypadkowo Nissan zdecydowaƂ się na potraktowanie tego silnika jako gƂównego ĆșrĂłdƂa napędu nowego Pickupa - pamiętać naleĆŒy, ĆŒe europejski rynek większych samochodĂłw uĆŒytkowych zostaƂ porwie w caƂoƛci zdominowany przez diesle. W 1997 roku ponad 80% wszystkich PickupĂłw poprzedniej generacji byƂo napędzanych silnikami ZS.

Czterocylindrowy, turbodoƂadowany silnik wysokoprÄ™ĆŒny TD25Ti posiadający dwa zawory na cylinder rozwija moc 104 KM. WyposaĆŒenie go w turbosprÄ™ĆŒarkę, chƂodnicę powietrza doƂadowywanego i ukƂad recyrkulacji spalin (Exhaust Gas Racirculation - EGR)
zaowocowaƂo wyraĆșnym zwiększeniem wartoƛci mocy i momentu obrotowego, a takie przyczyniƂo się do zapewnienia wysokiej czystoƛci spalin. Modyfikacje w konstrukcji silnika dotyczące zmiany ksztaƂtu komory spalania, pierƛcieni tƂokowych, poprawy wydajnoƛci chƂodzenia i charakterystyki ukƂadu wtryskowego zaowocowaƂy nie tylko wzrostem sprawnoƛci, ale takĆŒe przyczyniƂy się do zwiększenia trwaƂoƛci silnika, wykorzystywanego przecieĆŒ bardzo często pod peƂnym obciÄ…ĆŒeniem. Dodatek molibdenu, miedzi i chromu do odlewu gƂowicy silnika zwiększyƂy jej trwaƂoƛć, dzięki poprawieniu warunkĂłw wymiany ciepƂa. ZawĂłr ukƂadu EGR zostaƂ umieszczony między kolektorem ssącym i wydechowym, w wyniku czego częƛć gazĂłw wydechowych jest kierowana do ukƂadu ssącego.

Nowy silnik zachowuje podstawowe wymiary swego poprzednika: ƛrednicę cylindra i skok tƂoka wynoszące 92.9x92.0 mm i pojemnoƛć skokową 2494 cm szeƛcienne. Zmniejszono stopieƄ sprÄ™ĆŒania 22.3:1. Przeprowadzone modyfikacje objawiƂy się wyraĆșnym wzrostem mocy i momentu obrotowego w najbardziej istotnym przedziale ƛrednich i niskich prędkoƛci obrotowych. Silnik rozwija teraz moc maksymalna 104 KM przy 4000obr/min i maksymalny moment obrotowy 245 Nm przy zaledwie 2000 obr/min, co jest wartoƛcią o 50% większą od wartoƛci charakteryzującej jego wolnossącą odmianę. PƂaski i wysoki przebieg krzywej momentu obrotowego wyraĆŒa się tym, ĆŒe jego wartoƛć z zakresie prędkoƛci obrotowej między 1250 a 4250 obr/min przekracza wartoƛć momentu maksymalnego diesla bez turbosprÄ™ĆŒarki i nie spada poniĆŒej 200 Nm między 1500 a 3750 obr/min. Daje to wymierne korzyƛci w postaci skrĂłcenia czasu rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h do 17.4s, a takĆŒe w znakomitej elastycznoƛci w caƂym zakresie prędkoƛci obrotowej silnika (na przykƂad czas
rozpędzania pojazdu na czwartym biegu od 80 do 100 km/h wynosi obecnie zaledwie 6.Ss). Pomimo zapewnienia dobrych osiągĂłw silnik TD25Ti charakteryzuje się niskim zuĆŒyciem paliwa, czego wyrazem jest norma zuĆŒycia 10.7 I paliwa na 100 km w cyklu kombinowanym dla wersji Double Cab 4x4.

Dostępny na niektĂłrych rynkach 2.5-litrowy wolnossący silnik ZS rĂłĆŒni się od swej turbodoƂadowanej odmiany jedynie brakiem turbosprÄ™ĆŒarki i chƂodnicy powietrza doƂadowywanego. Mając tą samą pojemnoƛć skokowa 2494 cm szeƛcienne, rozwija moc 83 KM przy 4300 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy l63 Nm pyry 2200 obr/min i zadowala się jedynie 8.9 I paliwa na 100 km w cyklu kombinowanym (wersja z napędem 4x2). Silnik KA24E jest nowoczesną czterocylindrową jednostką napędową z zapƂonem iskrowym i waƂkiem rozrządu umieszczonym w gƂowicy, uruchamiającym trzy zawory przypadające na kaĆŒdy cylinder, wyposaĆŒoną w elektroniczny wtrysk paliwa EGI. Dysponując pojemnoƛcią skokową 2389 cm szeƛciennych rozwija on moc maksymalną wynosząca 120KM przy 5200 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 3600 obr/min. W porĂłwnaniu do silnika napędzającego poprzedniego Pickupa, w celu zwiększenia momentu obrotowego z zakresie ƛrednich prędkoƛci obrotowych i poprawy czystoƛci spalin, zastosowano w nim watek rozrządu o
zmienionym profilu krzywek, przewody ssące o aerodynamicznym ksztaƂcie oraz komorę przepustnicy o duĆŒej objętoƛci. Usztywnienie korpusu silnika i uĆŒycie specjalnej komory rezonansowej w ukƂadzie dolotowym znacznie poprawiƂo kulturę pracy. W rezultacie przeprowadzonej modernizacji, silnik KA24E zblokowany z ukƂadem 4x4, cechuje się zuĆŒyciem paliwa nie przekraczającym w cyklu kombinowanym 12.2 l na 100 km (10.2 l/100 km w odmianie 4x2).

UkƂad przeniesienia napędu

Uruchamiane hydraulicznie suche sprzęgƂo jednotarczowe przekazuje moment napędowy silnika na caƂkowicie synchronizowana, mechaniczną pięciobiegowa skrzynię biegĂłw. PrzekƂadnia nowego Pickupa zostaƂa przystosowana do przekazywania zwiększonego o 50% momentu obrotowego nowego turbodiesla. Poprawiono rĂłwnieĆŒ precyzję i szybkoƛć zmiany przeƂoĆŒeƄ dzięki uĆŒyciu dwustoĆŒkowych synchronizatorĂłw dla drugiego i trzeciego biegu w miejsce jednostoĆŒkowych, zmniejszając o poƂowę siƂę związaną ze zmianą biegĂłw. Wprowadzone zmiany spowodowaƂy takĆŒe zmniejszenie haƂasu przekƂadni w czasie pracy bez obciÄ…ĆŒenia i w czasie cofania w wyniku zastosowania specjalnego mechanizmu wyciszającego wsteczny biegu.

Zastosowany w Pickupie ukƂad napędowy 4x4 przypomina rozwiązania stosowane w Nissanie Patrolu GR i Terrano II. StaƂy napęd tylnej osi jest realizowany dzięki jednoczęƛciowemu waƂowi napędowemu umieszczonemu w tunelu przebiegającym w pƂycie podƂogowej nadwozia. DoƂączenie napędu przednich kóƂ odbywa się za poƛrednictwem krĂłtkiego ƂaƄcucha przekazującego moment napędowy ze skrzyni biegĂłw na krĂłtki waƂ napędowy dochodzący do przedniego mechanizmu rĂłĆŒnicowego, a stamtąd przez póƂosie napędowe i przeguby homokinetyczne do niezaleĆŒnie zawieszonych przednich kóƂ. Dwustopniowa skrzynia redukcyjna umoĆŒliwia multiplikację przeƂoĆŒeƄ oraz wybĂłr rodzaju napędu. Dodatkowa dĆșwignia umieszczona obok drÄ…ĆŒka zmiany biegĂłw umoĆŒliwia doƂączenie napędu przedniej osi oraz zmniejszenie przeƂoĆŒenia przekƂadni gƂównej z 1.00:1 do 2.02:1, podwajając siƂę napędową konieczną w przypadku jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych i holowania najciÄ™ĆŒszych ƂadunkĂłw. DoƂączenia napędu przednich kóƂ moĆŒna dokonać w trakcie jazdy przy
czym blokada przednich piast wolnobieĆŒnych odbywa się ręcznie bądĆș automatycznie w zaleĆŒnoƛci od wersji (piasty przednich kóƂ w czasie normalnej eksploatacji pozostają odƂączone od ukƂadu napędowego w celu obniĆŒenia haƂasu i oporĂłw toczenia). Tylny mechanizm rĂłĆŒnicowy o ograniczonym poƛlizgu jest standardem w wersjach z napędem 4x4.

Podwozie

Podwozie Pickupa stanowi niezaleĆŒna rama stalowa ze sztywnym tylnym mostem i niezaleĆŒnym prowadzeniem przednich kóƂ. Przednie zawieszenie wykorzystuje ukƂad podwĂłjnych wahaczy z drÄ…ĆŒkiem skrętnym jako elementem resorującym, amortyzatorami teleskopowymi o wysokiej sile tƂumienia i drÄ…ĆŒkiem stabilizatora przechyƂów. Tylny most napędowy, wyposaĆŒony w gumowe odbojniki, zawieszony jest na resorach wielopiĂłrowych z dwoma amortyzatorami teleskopowymi tak ustawionymi, aby kontrolować reakcje tylnego mostu w czasie przyspieszania i hamowania.

Stosowane standardowo, malowane na biaƂo, duĆŒe, l6calowe stalowe koƂa z oponami o wymiarach 205 R 16, poprawiają moĆŒliwoƛci pokonywania terenu i polepszają komfort jazdy, a takĆŒe przyczyniają się do zaakcentowania sportowo-rekreacyjnego charakteru nowego Pickupa. Wersja Navara wyposaĆŒana jest w atrakcyjne, 15-calowe, szeƛcioramienne aluminiowe felgi z oponami 255/70 R 15.

UkƂad kierowniczy

We wszystkich odmianach z napędem 4x4 zastosowano wspomaganą hydraulicznie ƛlimakową przekƂadnię kierowniczą. Przeprowadzone modyfikacje ukƂadu jezdnego - obejmujące sztywniejszą konstrukcję ramy podwozia, powiększony rozstaw kóƂ, zmienioną geometrię i charakterystykę przedniego niezaleĆŒnego zawieszenia - przyczyniƂy się do poprawy precyzji, czucia i szybkoƛci odpowiedzi ukƂadu kierowniczego, pozwalając jednoczeƛnie zachować minimalny promieƄ skrętu mimo uĆŒycia większych kóƂ i opon. Optymalizacja ustawienia tylnych amortyzatorĂłw przyczyniƂa się do poprawy stabilnoƛci tylnej osi dzięki lepszej kontroli jej reakcji w czasie przyspieszania i hamowania. PozwoliƂo to na zastosowanie miększych resorĂłw i poprawę komfortu jazdy. W odmianie Navara zawieszenie zostaƂo specjalnie dostrojone pod kątem zapewnienia wysokiej jakoƛci resorowania.

UkƂad hamulcowy

Wszystkie Pickupy posiadają ukƂad hamulcowy ze wspomaganiem wyposaĆŒony z wentylowane przednie tarcze hamulcowe i tylne hamulce bębnowe. Na ĆŒyczenie dostępny jest czterokanaƂowy system przeciwpoƛlizgowy ABS wyposaĆŒony w cztery czujniki i dodatkowy czujnik przyspieszenia (G-sensor). UkƂad ABS zostaƂ tak zaprojektowany, aby sprostać wymogom zarĂłwno jazdy po rĂłwnych nawierzchniach, jak i poruszaniu się w trudnych warunkach terenowych, dzięki precyzyjnej kontroli poƛlizgu kóƂ i tym samym utrzymaniu sterownoƛci samochodu.

BezpieczeƄstwo

O wysokim poziomie bezpieczeƄstwa biernego nowego Pickupa decyduje jego niezwykle mocna konstrukcja. ZarĂłwno nadwozie, jak i rama podwozia zostaƂy w wielu miejscach dodatkowo wzmocnione. Modyfikacje dotyczyƂy podƂuĆŒnic ramy podwozia, przedniej częƛci struktury dachu i przedniego sƂupka tak, aby struktury te cechowaƂa większa zdolnoƛć pochƂaniania energii w czasie czoƂowych kolizji. Nadwozie zostaƂo zaprojektowane z uwzględnieniem stref kontrolowanego zgniotu i sztywnej, niedeformowalnej kabiny pasaĆŒerskiej. WydƂuĆŒona przednia częƛć nadwozia lepiej pochƂania energię zderzenia, wzmocnienia struktury nadwozia w okolicach otworĂłw drzwiowych i dodatkowe belki w drzwiach sƂuĆŒÄ… zapewnieniu bezpieczeƄstwa jadącym w czasie bocznych uderzeƄ. Ponadto wszystkie odmiany Pickupa wyposaĆŒone są w pokrywę wlewu paliwa zapobiegającą jego wyciekowi nawet w czasie wywrĂłcenia pojazdu do gĂłry koƂami, a tapicerka wykonana jest z niepalnych materiaƂów.

OprĂłcz dostępnego na ĆŒyczenie ukƂadu ABS, nowy Pickup moĆŒe być wyposaĆŒony w poduszkę powietrzną kierowcy, ktĂłrej czujniki zostaƂy tak dostrojone, aby zapobiec przypadkowej aktywacji poduszki w czasie silnych wstrząsĂłw powstających w czasie jazdy w terenie. Wszystkie pasy bezpieczeƄstwa za wyjątkiem tylnego ƛrodkowego są trzypunktowe, wykonane w technologii ELR (Emergency Locking Retractor) opracowanym przez Nissana.

Zabezpieczenie przeciw kradzieĆŒy

Ochrona przed kradzieĆŒÄ… obejmuje zabezpieczony przed skaningiem centralny zamek z pilotem na fale radiowe (opcja) oraz system immobilizera ze specjalnym kodowanym kluczykiem zapƂonu, nie wymagającym ĆŒadnego dziaƂania ze strony uĆŒytkownika -wprowadzenie kluczyka do stacyjki rozbraja immobilizer.

Ochrona ƛrodowiska

Nissan tradycyjnie juĆŒ duĆŒÄ… wagę przykƂada do spraw ochrony ƛrodowiska naturalnego. Dlatego zarĂłwno zmodernizowany turbodiesel, jak i silnik benzynowy stosowane do napędu Pickupa, cechują się niskim poziomem emisji szkodliwych związkĂłw. UkƂady klimatyzacji napeƂniane są pƂynem nie zawierającym uszkadzającego warstwę ozonową freonu. TakĆŒe produkcja nadających się do ponownej przerĂłbki tworzyw sztucznych odbywa się bez gazĂłw mogących zagrozić warstwie ozonu. Wszystkie większe częƛci plastikowe i gumowe są odpowiednio oznaczone po kątem recyclingu. Tak jak w przypadku nowego Patrola GR, częƛci stanowiące ponad 90% masy nowego Pickupa nadają się do ponownego wykorzystania. W Pickupie, jak i we wszystkich Nissanach, uĆŒywa się jedynie bezazbestowych okƂadzin ciernych. Wyrazem nowej polityki Nissana jest takie rezygnacja z uĆŒycia stopĂłw miedzi z oƂowiem do produkcji takich elementĂłw jak chƂodnice i nagrzewnice na rzecz aluminium.

WaĆŒnym zagadnieniem w proƛrodowiskowej polityce Nissana jest zastosowanie energooszczędnych i "czystych" technologii produkcji. Dlatego teĆŒ fabryka produkująca Pickupy - Nissan Shatai w Hiratsuka w Japonii (niedaleko Tokio) - naleĆŒy do nowoczesnych zakƂadĂłw produkcyjnych stale zmniejszających emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeƄ.

60 lat tradycji

W rym roku mija 64 lata od czasu kiedy Nissan zaprezentowaƂ swojego pierwszego Pickupa - model 13T - dokƂadnie w lipcu 1934 roku. JuĆŒ w lutym 1935 roku zastąpiƂ go model 14T, a następnie 17T, w marcu 1938 roku. Produkcja tego ostatniego modelu byƂa kontynuowana do grudnia 1943 rola, kiedy to ze względĂłw militarnych wstrzymano cywilną produkcję.

(WP)
ĆčrĂłdƂo: (WP)

JuĆŒ wkrĂłtce po zakoƄczeniu II wojny ƛwiatowej, w lipcu 1946 roku, produkcję samochodĂłw podjęƂa fabryka Yoshiwara (pĂłĆșniejsza Fuji). Zaledwie parę miesięcy pĂłĆșniej, w listopadzie 1946 roku, fabrykę tę opuƛciƂ nowy model pickupa - 1121. Rok pĂłĆșniej byƂ juĆŒ model 2225, a następnie w styczniu 1949 roku, wraz z modelem 3135, rozpocząƂ się eksport pickupĂłw do wielu krajĂłw. RĂłwnoczeƛnie Nissan rozwijaƂ montownie za granicą, chociaĆŒ eksport na większą skalę rozpocząƂ się dopiero w 1958 roku, kiedy to palię 270 pojazdĂłw wyeksportowano do Bierny.

W międzyczasie skonstruowano następnych pięć generacji pickupĂłw, w tym jeden z dƂuĆŒej produkowanych samochodĂłw - model 220 - wytwarzany od listopada 1957 roku do sierpnia 1961 roku, kiedy to powstaƂ model 320.

Latach szeƛćdziesiąte przyniosƂy falę kolejnych sukcesĂłw. W lipcu 1966 roku rozpoczęto montaĆŒ pickupĂłw w Meksyku, a 1969 roku Nissan celebrowaƂ zajęcie przez pięć kolejnych lat pierwszego miejsca wƛrĂłd importowanych pojazdĂłw na rynku amerykaƄskim. Następne lata to burzliwy rozwĂłj produkcji w Japonii i za granicą: w 1977 roku powstaje montownia w Tajlandii, w 1978 roku na Filipinach, w 1986 na Nowej Zelandii i w 1996 roku w Chinach. Od grudnia 1976 większoƛć produkcji fabryki Kyushu stanowią pickupy. TakĆŒe ich udziaƂ w produkcji U.S. Nissan Motor Production Inc. od czasĂłw jego zaƂoĆŒenia w 1983 roku stale przekracza 50%. Dowodem na skalę produkcji pickupĂłw Nissana są fakty wyeksportowania do 1988 roku w sumie ponad czterech milionĂłw egzemplarzy i wyprodukowania w Japonii szeƛciomilionowego pickupa w 1990 roku. W kwietniu 1994 roku amerykaƄskie zakƂady produkcyjne rozpoczęƂy eksport pickupĂłw do Kanady. 0becnie Pickup jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych pojazdĂłw na ƛwiecie; sprzedawany w 110 krajach
caƂego ƛwiata, od Japonii po Europę i od Stanów Zjednoczonych po Bliski Wschód, jest marką jednoznacznie kojarzoną z Nissanem. Bez wątpienia szesnasta generacja Pickupa ma uƂatwiony start.

d4c4lam
OceƄ jakoƛć naszego artykuƂu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treƛci.

Komentarze

Trwa Ƃadowanie
.
.
.
d4c4lam
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treƛci dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposĂłb wyraĆŒenia (w szczegĂłlnoƛci lecz nie wyƂącznie: sƂowne, sƂowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media SpóƂka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej wƂaƛcicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposĂłb ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z uĆŒyciem programĂłw uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). PowyĆŒsze zastrzeĆŒenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu uƂatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunkĂłw umownych lub dozwolonego uĆŒytku okreƛlonego przez wƂaƛciwe przepisy prawa.SzczegóƂowa treƛć dotycząca niniejszego zastrzeĆŒenia znajduje siętutaj