Nissan Pick-Up - marzec 1999
Nissan Pick-Up, marzec 1999, Nissan Poland
Nissan Pick-Up - wprowadzenie
CaĆkiem nowa, szesnasta generacja Nissana Pickup zostaĆa zaprezentowana na miÄdzynarodowym salonie samochodĂłw uĆŒytkowych w Amsterdamie w 1998 roku. Wydarzeniu temu towarzyszyĆa obecnoĆÄ prezydenta Nissana Europe NV - pana Nario Matsumura.
Nowy Pickup stanowi wyraz nowej filozofii w dziedzinie konstrukcji pojazdĂłw uĆŒytkowych przystosowanych do pracy w trudnych warunkach drogowych. Dotychczas obowiÄ zywaĆo tu zapewnienie znakomitych wĆasnoĆci terenowych, duĆŒej ĆadownoĆci i zdolnoĆci holowania przyczep oraz wysokiej trwaĆoĆci konstrukcji. Obecnie, oprĂłcz takich tradycyjnych juĆŒ cech, wspĂłĆczesny terenowy pickup musi posiadaÄ pewne dodatkowe walory. Nacisk kĆadzie siÄ nie tylko na poprawÄ wyĆŒej wymienionych wĆasnoĆci, ale takĆŒe na zapewnienie wiÄkszego komfortu jazdy, lepszej ergonomii, osiÄ gĂłw i wyĆŒszego poziomu bezpieczeĆstwa. Aby sprostaÄ wymaganiom nasyconego rynku pojazdĂłw uĆŒytkowych, nowy Pickup otrzymaĆ takĆŒe nowoczesnÄ , i atrakcyjnÄ stylizacjÄ, ktĂłra poszerzy krÄ g jego odbiorcĂłw o grono nabywcĂłw poszukujÄ cych pojazdu do aktywnego spÄdzania wolnego czasu.
Pierwotnie Pickup miaĆ speĆniaÄ typowo uĆŒytkowe funkcje w postaci umoĆŒliwienia transportu nawet ciÄĆŒkich ĆadunkĂłw w dowolne miejsce niezaleĆŒnie od jakoĆci drĂłg. lego odbiorcami byli zarĂłwno drobni farmerzy, jak i wielkie firmy budowlane. W ostatnich latach ich gusta siÄ jednak zmieniĆy. ZaczÄto poszukiwaÄ wiÄkszego komfortu, luksusu, atrakcyjniejszej stylizacji. Rynek wymagaĆ wszechstronnego pojazdu uĆŒytkowego mogÄ cego z powodzeniem speĆniaÄ funkcje pojazdu rekreacyjnego (Recreational Vehicle - RV). Szesnasta generacja Pickupa, bÄdÄ ca wynikiem ponad 60 lat jego nieustannego rozwoju, ĆÄ czy moc i wytrzymaĆoĆÄ z atrakcyjnym wyglÄ dem, praktycznoĆÄ z komfortem oraz bezpieczeĆstwo ze sportowym image i wĆasnoĆciami jezdnymi samochodu osobowego.
Nowy Pickup plasuje siÄ w gĂłrnej strefie ciÄĆŒszych pickupĂłw stale rosnÄ cego europejskiego rynku pojazdĂłw uĆŒytkowych. Segment ten dotyczy pojazdĂłw o ĆadownoĆci okoĆo 1000 kg, ktĂłre w przeciwieĆstwie do lĆŒejszych samochodĂłw' tej grupy, zostaĆy' skonsumowane specjalnie do tego celu i nie sÄ oparte na technice przeniesionej z wielkoseryjnej produkcji maĆych samochodĂłw osobowych. Rynek len jest niezwykle waĆŒny dla Nissana, ktĂłry sprzedajÄ c od 1982 roku ponad 225 000 pojazdĂłw, dzierĆŒy na nim pozycjÄ najwiÄkszego producenta. UdziaĆ Pickupa poprzedniej generacji w ogĂłlnej sprzedaĆŒy w tym segmencie w Europie wyniĂłsĆ 11.3% w 1997 roku, a na 1998 rok planowana jest sprzedaĆŒ 68 000 nowych PickupĂłw.
Konstrukcja Nissana Pickup ma wytrzymaÄ wiele lat eksploatacji w najciÄĆŒszych warunkach. Dlatego zdecydowano siÄ uĆŒyÄ oddzielnej, mocnej ramy podwoziowej oraz lekkiego, ale wytrzymaĆego stalowego nadwozia z otwartÄ przestrzeniÄ ĆadunkowÄ . Nowy Pickup wystÄpuje w ogromnej iloĆci odmian dopasowanych do najrĂłĆŒniejszych wymagaĆ odbiorcĂłw z caĆego Ćwiata. W zaleĆŒnoĆci od rynku wystÄpuje z trzema rodzajami silnikĂłw (diesel, turbodiesel i benzynowy), dwoma rodzajami napÄdu (4x2, 4x4) i trzema rodzajami nadwozia (Single, King Cab, Double Cab), a takĆŒe w rĂłĆŒnych wariantach wyposaĆŒenia dostÄpnego w kaĆŒdej z wersji.
Nissan Pickup Navara jest najlepiej wyposaĆŒonym modelem napÄdzanym doĆadowanym silnikiem wysokoprÄĆŒnym z chĆodnicÄ miÄdzystopniowÄ , dostÄpnym w wersji z napÄdem czterech kĂłĆ i nadwoziem King Cab lub Double Cab. DziÄki interesujÄ cym akcentom stylistycznym w postaci lakierowanych zderzakĂłw, chromowanej atrapy chĆodnicy i lusterek zewnÄtrznych, bocznych stopni i aluminiowych felg, nowy Pickup wyraĆșnie zdradza swÄ przynaleĆŒnoĆÄ do licznej rodziny terenowych samochodĂłw Nissana, nabierajÄ c przy tyra wyraĆșnych cech pojazdu rekreacyjnego.
WewnÄ trz kaĆŒdego Pickupa moĆŒna znaleĆșÄ bogate wyposaĆŒenie montowane tam standardowo lub na ĆŒyczenie. Klimatyzacja wnÄtrza, elektryczne szyby, centralny zamek z pilotem, welurowa tapicerka, nie wspominajÄ c o tak luksusowych dodatkach jak pokryta skĂłrÄ kierownica i drÄ ĆŒek zmiany biegĂłw, to tylko czÄĆÄ z dĆugiej listy dostÄpnych opcji. Mimo, ĆŒe nowy Pickup jest przystosowany do transportowania sporych ĆadunkĂłw w najtrudniejszym nawet terenie, ten niezawodny i wytrzymaĆy samochĂłd oferuje teraz komfort jazdy, jakoĆÄ prowadzenia i poziom bezpieczeĆstwa odpowiadajÄ cy wspĂłĆczesnemu samochodowi osobowemu.
Nissan Pickup - charakterystyka techniczna
W zaleĆŒnoĆci od wymagaĆ miejscowego rynku Nissan Pickup moĆŒe wystÄpowaÄ w trzech odmianach nadwozia (Single Cab, King Cab i Double Cab) rĂłĆŒniÄ cych siÄ wyposaĆŒeniem wnÄtrza, w trzech wersjach silnikowych (diesel, turbodiesel i benzynowy) oraz z dwoma rodzajami napÄdu (4x4 i 4x2).
Nadwozie
NiezaleĆŒnie od wersji nadwozia nowego Nissana Pickup, czy to z krĂłtkÄ
kabinÄ
(Single Cab), z przedĆuĆŒonÄ
(King Cab) lub z podwĂłjnÄ
(Double Cab), jego nadwozie w ciekawy sposĂłb ĆÄ
czy stylistyczne akcenty surowoĆci, siĆy, wytrzymaĆoĆci i bezpieczeĆstwa z atrakcyjnÄ
, sportowÄ
sylwetkÄ
. ByĆo to po czÄĆci wymogiem wspomnianej juĆŒ wszechstronnej roli jaka przypadĆa do odegrania nowemu Pickupowi. Nowoczesne, obĆe ksztaĆty sÄ
bardziej aerodynamiczne. Masywny przedni zderzak z chromowanÄ
nakĆadkÄ
nie tylko solidnie wyglÄ
da, ale takĆŒe dziÄki Ćagodnemu poĆÄ
czeniu z przednimi bĆotnikami nadaje przodowi Pickupa dynamiczny wyraz. Wszystkie odmiany z napÄdem 4x4 charakteryzujÄ
siÄ posiadaniem poszerzonych przednich i Tylnych bĆotnikĂłw, ktĂłre oprĂłcz swej ochronnej funkcji podkreĆlajÄ
szeroki rozstaw kĂłĆ i stabilnoĆÄ pojazdu. Chromowana, przednia atrapa chĆodnicy (w zaleĆŒnoĆci od wersji), ktĂłra wraz z duĆŒymi przednimi reflektorami i kierunkowskazami ĆagodnÄ
liniÄ
przechodzi na bĆotniki, to akcent wyszukania i niezwykĆoĆci.
NiezwykĆe wraĆŒenie sprawia maska silnika wersji napÄdzanej turbodoĆadowanym silnikiem wysokoprÄĆŒnym posiadajÄ
ca charakterystyczny wlot powietrza do chĆodnicy miÄdzystopniowej - dziÄki niej pojazd nabiera mocy i zdecydowania. Oba tylne ĆwiatĆa zespolone zostaĆy pionowo umieszczone na tylnych krawÄdziach bocznych burt Ćadunkowych, w wyniku czego tyĆ Pickupa staĆ siÄ elegantszy.
Wszystkie odmiany Pickupa posiadajÄ jednoczÄĆciowe boczne drzwi, ktĂłre nie tylko nadajÄ sylwetce pojazdu bardziej wyszukany i solidny wyglÄ d, ale takĆŒe dziÄki mocniejszej konstrukcji i lepszemu przyleganiu do nadwozia zapewniajÄ mu wiÄkszÄ szczelnoĆÄ i sztywnoĆÄ. Poprawiono rĂłwnieĆŒ zamontowanie szyb oraz dziaĆanie ich mechanizmu otwierajÄ cego, w wyniku czego zmniejszyĆ siÄ haĆas strug powietrza opĆywajÄ cego nadwozie, a zwiÄksza jakoĆÄ pracy samego mechanizmu.
Nowy Pickup podkreĆla swĂłj niezwykĆy i wyszukany charakter wszechstronnego sportowego pojazdu uĆŒytkowego takĆŒe dziÄki starannie stylistycznie dobranym praktycznym dodatkom, jak na przykĆad wykonane z aluminium i pokryte antypoĆlizgowym materiaĆem boczne stopnie uĆatwiajÄ ce wsiadanie do wysoko zawieszonego Pickupa. PodobnÄ rolÄ peĆni kolorystyka nadwozia, ktĂłra obejmujÄ c wiele rodzajĂłw lakierĂłw w tym metalizowane i perĆowe, podkreĆla rekreacyjny aspekt pojazdu.
Jak przystaĆo na prawdziwy samochĂłd uĆŒytkowy Nissan Pickup cechuje siÄ znakomitÄ ĆadownoĆciÄ . Wersja 4x4 z podwĂłjnÄ kabinÄ , napÄdzana turbodoĆadowanym silnikiem wysokoprÄĆŒnym zabiera 975 kilogramĂłw Ćadunku, podczas gdy ta sama odmiana z silnikiem benzynowym jest w stanie transponowaÄ aĆŒ 1105 kilogramĂłw. DostÄp do skrzyni Ćadunkowej, ktĂłrej wielkoĆÄ zaleĆŒy od rodzaju nadwozia, jest Ćatwy dziÄki opuszczanej tylnej burcie, a podĆoga pĆaska dodatkowo uĆatwia zaĆadunek.
RĂłwnie imponujÄ ce sÄ zdolnoĆci holownicze nowego Pickupa. Turbodiesel z napÄdem 4x4 moĆŒe holowaÄ przyczepÄ o masie caĆkowitej dochodzÄ cej do 2300 kilogramĂłw.
WnÄtrze
WnÄtrze nowego Pickupa zupeĆnie nie kojarzy siÄ z tradycyjnÄ siermiÄĆŒnoĆciÄ pickupĂłw z lat ubiegĆych. Co wiÄcej, ma on obecnie wiÄcej cech wspĂłlnych z luksusowym samochodem osobowym niĆŒ z prostym pojazdem uĆŒytkowym.
KsztaĆt deski rozdzielczej nawiÄ zuje do wyoblonej i solidnej sylwetki nadwozia. Jej Ćagodne linie i dwutonowa kolorystyka podkreĆlajÄ wyszukany i komfortowy charakter kabiny. Wszystkie wskaĆșniki i przyrzÄ dy kontroli zostaĆy czytelnie i logicznie rozmieszczone, w sposĂłb charakterystyczny dla wszystkich pojazdĂłw Nissana. JakoĆÄ zastosowanych tworzyw sztucznych, wewnÄtrzna, peĆna wykĆadzina drzwi, i pozycja kierowcy wraz z kÄ tem ustawienia czteroramiennej kierownicy (na ĆŒyczenie pokrytej prawdziwÄ skĂłrÄ ), kojarzy siÄ z wnÄtrzem wspĂłĆczesnego samochodu osobowego. CaĆkiem nowe, ergonomiczne fotele zostaĆy tak uksztaĆtowane, aby zapewniÄ maksimum komfortu i optymalne podtrzymywanie ciaĆa w czasie jazdy w trudnym terenie, a takĆŒe przeciwdziaĆaÄ zmÄczeniu podczas dĆugich podrĂłĆŒy.
WyposaĆŒenie
Lista wyposaĆŒenia standardowego i dodatkowego nowego Pickupa jest niezwykle dĆuga i obejmuje wszystkie dodatki dostÄpne w najbardziej luksusowych samochodach osobowych. Welurowa tapicerka, dywaniki podĆogowe, elektryczne szyby i ogrzewane lusterka zewnÄtrze, centralny zamek z pilotem, wspomaganie ukĆadu kierowniczego z regulowanym kÄ tem pochylenia kierownicy, lampka do czytania map i obrotomierz to wszystko stanowi standard w luksusowej wersji Navara, jak rĂłwnieĆŒ aluminiowe felgi, chromowana atrapa chĆodnicy, gĂłrny pas zderzaka i lusterka zewnÄtrzne, a takĆŒe tylny mechanizm rĂłĆŒnicowy o ograniczonym poĆlizgu i automatyczne blokowanie piast wolnobieĆŒnych przednich kĂłĆ. Do tego naleĆŒy dodaÄ dostÄpnÄ za dopĆatÄ pĂłĆautomatycznÄ klimatyzacjÄ, poduszkÄ powietrznÄ kierowcy, skĂłrzanÄ kierownicÄ i gaĆkÄ zmiany biegĂłw, uchylny szklany dach, ogrzewanÄ tylnÄ szybÄ i bogaty wybĂłr sprzÄtu audio (system czterech gĆoĆnikĂłw jest seryjnie montowany we wszystkich odmianach z podwĂłjnÄ kabin.
Silnik
Nowy Pickup w zaleĆŒnoĆci od wersji moĆŒe byÄ napÄdzany jednym z trzech silnikĂłw: wolnossÄ cym 2.5-litrowym dieslem, 2.5-litrowym turbodieslem z chĆodnicÄ miÄdzystopniowÄ oraz dwunastozaworowÄ jednostka napÄdowÄ z zapĆonem iskrowym o pojemnoĆci 2.4-litra. Wszystkie silniki zapewniajÄ wystarczajÄ ce osiÄ gi i cechujÄ siÄ niskim zuĆŒyciem paliwa oraz emisji zanieczyszczeĆ. Wersja z podwĂłjnÄ kabinÄ (Double Cab) i napÄdem 4x4 moĆŒe byÄ napÄdzana jedynie dwoma ostatnimi, mocniejszymi silnikami, aby zapewniÄ jej wysokie zdolnoĆci uciÄ gu i pokonywania terenu.
Nowy, turbodoĆadowany 2.5-litrowy silnik z zapĆonem samoczynnym naleĆŒy do najsilniejszych jednostek w tej klasie pojazdĂłw. Nieprzypadkowo Nissan zdecydowaĆ siÄ na potraktowanie tego silnika jako gĆĂłwnego ĆșrĂłdĆa napÄdu nowego Pickupa - pamiÄtaÄ naleĆŒy, ĆŒe europejski rynek wiÄkszych samochodĂłw uĆŒytkowych zostaĆ porwie w caĆoĆci zdominowany przez diesle. W 1997 roku ponad 80% wszystkich PickupĂłw poprzedniej generacji byĆo napÄdzanych silnikami ZS.
Czterocylindrowy, turbodoĆadowany silnik wysokoprÄĆŒny TD25Ti posiadajÄ
cy dwa zawory na cylinder rozwija moc 104 KM. WyposaĆŒenie go w turbosprÄĆŒarkÄ, chĆodnicÄ powietrza doĆadowywanego i ukĆad recyrkulacji spalin (Exhaust Gas Racirculation - EGR)
zaowocowaĆo wyraĆșnym zwiÄkszeniem wartoĆci mocy i momentu obrotowego, a takie przyczyniĆo siÄ do zapewnienia wysokiej czystoĆci spalin. Modyfikacje w konstrukcji silnika dotyczÄ
ce zmiany ksztaĆtu komory spalania, pierĆcieni tĆokowych, poprawy wydajnoĆci chĆodzenia i charakterystyki ukĆadu wtryskowego zaowocowaĆy nie tylko wzrostem sprawnoĆci, ale takĆŒe przyczyniĆy siÄ do zwiÄkszenia trwaĆoĆci silnika, wykorzystywanego przecieĆŒ bardzo czÄsto pod peĆnym obciÄ
ĆŒeniem. Dodatek molibdenu, miedzi i chromu do odlewu gĆowicy silnika zwiÄkszyĆy jej trwaĆoĆÄ, dziÄki poprawieniu warunkĂłw wymiany ciepĆa. ZawĂłr ukĆadu EGR zostaĆ umieszczony miÄdzy kolektorem ssÄ
cym i wydechowym, w wyniku czego czÄĆÄ gazĂłw wydechowych jest kierowana do ukĆadu ssÄ
cego.
Nowy silnik zachowuje podstawowe wymiary swego poprzednika: ĆrednicÄ cylindra i skok tĆoka wynoszÄ
ce 92.9x92.0 mm i pojemnoĆÄ skokowÄ
2494 cm szeĆcienne. Zmniejszono stopieĆ sprÄĆŒania 22.3:1. Przeprowadzone modyfikacje objawiĆy siÄ wyraĆșnym wzrostem mocy i momentu obrotowego w najbardziej istotnym przedziale Ćrednich i niskich prÄdkoĆci obrotowych. Silnik rozwija teraz moc maksymalna 104 KM przy 4000obr/min i maksymalny moment obrotowy 245 Nm przy zaledwie 2000 obr/min, co jest wartoĆciÄ
o 50% wiÄkszÄ
od wartoĆci charakteryzujÄ
cej jego wolnossÄ
cÄ
odmianÄ. PĆaski i wysoki przebieg krzywej momentu obrotowego wyraĆŒa siÄ tym, ĆŒe jego wartoĆÄ z zakresie prÄdkoĆci obrotowej miÄdzy 1250 a 4250 obr/min przekracza wartoĆÄ momentu maksymalnego diesla bez turbosprÄĆŒarki i nie spada poniĆŒej 200 Nm miÄdzy 1500 a 3750 obr/min. Daje to wymierne korzyĆci w postaci skrĂłcenia czasu rozpÄdzenia samochodu od 0 do 100 km/h do 17.4s, a takĆŒe w znakomitej elastycznoĆci w caĆym zakresie prÄdkoĆci obrotowej silnika (na przykĆad czas
rozpÄdzania pojazdu na czwartym biegu od 80 do 100 km/h wynosi obecnie zaledwie 6.Ss). Pomimo zapewnienia dobrych osiÄ
gĂłw silnik TD25Ti charakteryzuje siÄ niskim zuĆŒyciem paliwa, czego wyrazem jest norma zuĆŒycia 10.7 I paliwa na 100 km w cyklu kombinowanym dla wersji Double Cab 4x4.
DostÄpny na niektĂłrych rynkach 2.5-litrowy wolnossÄ
cy silnik ZS rĂłĆŒni siÄ od swej turbodoĆadowanej odmiany jedynie brakiem turbosprÄĆŒarki i chĆodnicy powietrza doĆadowywanego. MajÄ
c tÄ
samÄ
pojemnoĆÄ skokowa 2494 cm szeĆcienne, rozwija moc 83 KM przy 4300 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy l63 Nm pyry 2200 obr/min i zadowala siÄ jedynie 8.9 I paliwa na 100 km w cyklu kombinowanym (wersja z napÄdem 4x2). Silnik KA24E jest nowoczesnÄ
czterocylindrowÄ
jednostkÄ
napÄdowÄ
z zapĆonem iskrowym i waĆkiem rozrzÄ
du umieszczonym w gĆowicy, uruchamiajÄ
cym trzy zawory przypadajÄ
ce na kaĆŒdy cylinder, wyposaĆŒonÄ
w elektroniczny wtrysk paliwa EGI. DysponujÄ
c pojemnoĆciÄ
skokowÄ
2389 cm szeĆciennych rozwija on moc maksymalnÄ
wynoszÄ
ca 120KM przy 5200 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 3600 obr/min. W porĂłwnaniu do silnika napÄdzajÄ
cego poprzedniego Pickupa, w celu zwiÄkszenia momentu obrotowego z zakresie Ćrednich prÄdkoĆci obrotowych i poprawy czystoĆci spalin, zastosowano w nim watek rozrzÄ
du o
zmienionym profilu krzywek, przewody ssÄ
ce o aerodynamicznym ksztaĆcie oraz komorÄ przepustnicy o duĆŒej objÄtoĆci. Usztywnienie korpusu silnika i uĆŒycie specjalnej komory rezonansowej w ukĆadzie dolotowym znacznie poprawiĆo kulturÄ pracy. W rezultacie przeprowadzonej modernizacji, silnik KA24E zblokowany z ukĆadem 4x4, cechuje siÄ zuĆŒyciem paliwa nie przekraczajÄ
cym w cyklu kombinowanym 12.2 l na 100 km (10.2 l/100 km w odmianie 4x2).
UkĆad przeniesienia napÄdu
Uruchamiane hydraulicznie suche sprzÄgĆo jednotarczowe przekazuje moment napÄdowy silnika na caĆkowicie synchronizowana, mechanicznÄ piÄciobiegowa skrzyniÄ biegĂłw. PrzekĆadnia nowego Pickupa zostaĆa przystosowana do przekazywania zwiÄkszonego o 50% momentu obrotowego nowego turbodiesla. Poprawiono rĂłwnieĆŒ precyzjÄ i szybkoĆÄ zmiany przeĆoĆŒeĆ dziÄki uĆŒyciu dwustoĆŒkowych synchronizatorĂłw dla drugiego i trzeciego biegu w miejsce jednostoĆŒkowych, zmniejszajÄ c o poĆowÄ siĆÄ zwiÄ zanÄ ze zmianÄ biegĂłw. Wprowadzone zmiany spowodowaĆy takĆŒe zmniejszenie haĆasu przekĆadni w czasie pracy bez obciÄ ĆŒenia i w czasie cofania w wyniku zastosowania specjalnego mechanizmu wyciszajÄ cego wsteczny biegu.
Zastosowany w Pickupie ukĆad napÄdowy 4x4 przypomina rozwiÄ
zania stosowane w Nissanie Patrolu GR i Terrano II. StaĆy napÄd tylnej osi jest realizowany dziÄki jednoczÄĆciowemu waĆowi napÄdowemu umieszczonemu w tunelu przebiegajÄ
cym w pĆycie podĆogowej nadwozia. DoĆÄ
czenie napÄdu przednich kĂłĆ odbywa siÄ za poĆrednictwem krĂłtkiego ĆaĆcucha przekazujÄ
cego moment napÄdowy ze skrzyni biegĂłw na krĂłtki waĆ napÄdowy dochodzÄ
cy do przedniego mechanizmu rĂłĆŒnicowego, a stamtÄ
d przez pĂłĆosie napÄdowe i przeguby homokinetyczne do niezaleĆŒnie zawieszonych przednich kĂłĆ. Dwustopniowa skrzynia redukcyjna umoĆŒliwia multiplikacjÄ przeĆoĆŒeĆ oraz wybĂłr rodzaju napÄdu. Dodatkowa dĆșwignia umieszczona obok drÄ
ĆŒka zmiany biegĂłw umoĆŒliwia doĆÄ
czenie napÄdu przedniej osi oraz zmniejszenie przeĆoĆŒenia przekĆadni gĆĂłwnej z 1.00:1 do 2.02:1, podwajajÄ
c siĆÄ napÄdowÄ
koniecznÄ
w przypadku jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych i holowania najciÄĆŒszych ĆadunkĂłw. DoĆÄ
czenia napÄdu przednich kĂłĆ moĆŒna dokonaÄ w trakcie jazdy przy
czym blokada przednich piast wolnobieĆŒnych odbywa siÄ rÄcznie bÄ
dĆș automatycznie w zaleĆŒnoĆci od wersji (piasty przednich kĂłĆ w czasie normalnej eksploatacji pozostajÄ
odĆÄ
czone od ukĆadu napÄdowego w celu obniĆŒenia haĆasu i oporĂłw toczenia). Tylny mechanizm rĂłĆŒnicowy o ograniczonym poĆlizgu jest standardem w wersjach z napÄdem 4x4.
Podwozie
Podwozie Pickupa stanowi niezaleĆŒna rama stalowa ze sztywnym tylnym mostem i niezaleĆŒnym prowadzeniem przednich kĂłĆ. Przednie zawieszenie wykorzystuje ukĆad podwĂłjnych wahaczy z drÄ ĆŒkiem skrÄtnym jako elementem resorujÄ cym, amortyzatorami teleskopowymi o wysokiej sile tĆumienia i drÄ ĆŒkiem stabilizatora przechyĆĂłw. Tylny most napÄdowy, wyposaĆŒony w gumowe odbojniki, zawieszony jest na resorach wielopiĂłrowych z dwoma amortyzatorami teleskopowymi tak ustawionymi, aby kontrolowaÄ reakcje tylnego mostu w czasie przyspieszania i hamowania.
Stosowane standardowo, malowane na biaĆo, duĆŒe, l6calowe stalowe koĆa z oponami o wymiarach 205 R 16, poprawiajÄ moĆŒliwoĆci pokonywania terenu i polepszajÄ komfort jazdy, a takĆŒe przyczyniajÄ siÄ do zaakcentowania sportowo-rekreacyjnego charakteru nowego Pickupa. Wersja Navara wyposaĆŒana jest w atrakcyjne, 15-calowe, szeĆcioramienne aluminiowe felgi z oponami 255/70 R 15.
UkĆad kierowniczy
We wszystkich odmianach z napÄdem 4x4 zastosowano wspomaganÄ hydraulicznie ĆlimakowÄ przekĆadniÄ kierowniczÄ . Przeprowadzone modyfikacje ukĆadu jezdnego - obejmujÄ ce sztywniejszÄ konstrukcjÄ ramy podwozia, powiÄkszony rozstaw kĂłĆ, zmienionÄ geometriÄ i charakterystykÄ przedniego niezaleĆŒnego zawieszenia - przyczyniĆy siÄ do poprawy precyzji, czucia i szybkoĆci odpowiedzi ukĆadu kierowniczego, pozwalajÄ c jednoczeĆnie zachowaÄ minimalny promieĆ skrÄtu mimo uĆŒycia wiÄkszych kĂłĆ i opon. Optymalizacja ustawienia tylnych amortyzatorĂłw przyczyniĆa siÄ do poprawy stabilnoĆci tylnej osi dziÄki lepszej kontroli jej reakcji w czasie przyspieszania i hamowania. PozwoliĆo to na zastosowanie miÄkszych resorĂłw i poprawÄ komfortu jazdy. W odmianie Navara zawieszenie zostaĆo specjalnie dostrojone pod kÄ tem zapewnienia wysokiej jakoĆci resorowania.
UkĆad hamulcowy
Wszystkie Pickupy posiadajÄ ukĆad hamulcowy ze wspomaganiem wyposaĆŒony z wentylowane przednie tarcze hamulcowe i tylne hamulce bÄbnowe. Na ĆŒyczenie dostÄpny jest czterokanaĆowy system przeciwpoĆlizgowy ABS wyposaĆŒony w cztery czujniki i dodatkowy czujnik przyspieszenia (G-sensor). UkĆad ABS zostaĆ tak zaprojektowany, aby sprostaÄ wymogom zarĂłwno jazdy po rĂłwnych nawierzchniach, jak i poruszaniu siÄ w trudnych warunkach terenowych, dziÄki precyzyjnej kontroli poĆlizgu kĂłĆ i tym samym utrzymaniu sterownoĆci samochodu.
BezpieczeĆstwo
O wysokim poziomie bezpieczeĆstwa biernego nowego Pickupa decyduje jego niezwykle mocna konstrukcja. ZarĂłwno nadwozie, jak i rama podwozia zostaĆy w wielu miejscach dodatkowo wzmocnione. Modyfikacje dotyczyĆy podĆuĆŒnic ramy podwozia, przedniej czÄĆci struktury dachu i przedniego sĆupka tak, aby struktury te cechowaĆa wiÄksza zdolnoĆÄ pochĆaniania energii w czasie czoĆowych kolizji. Nadwozie zostaĆo zaprojektowane z uwzglÄdnieniem stref kontrolowanego zgniotu i sztywnej, niedeformowalnej kabiny pasaĆŒerskiej. WydĆuĆŒona przednia czÄĆÄ nadwozia lepiej pochĆania energiÄ zderzenia, wzmocnienia struktury nadwozia w okolicach otworĂłw drzwiowych i dodatkowe belki w drzwiach sĆuĆŒÄ zapewnieniu bezpieczeĆstwa jadÄ cym w czasie bocznych uderzeĆ. Ponadto wszystkie odmiany Pickupa wyposaĆŒone sÄ w pokrywÄ wlewu paliwa zapobiegajÄ cÄ jego wyciekowi nawet w czasie wywrĂłcenia pojazdu do gĂłry koĆami, a tapicerka wykonana jest z niepalnych materiaĆĂłw.
OprĂłcz dostÄpnego na ĆŒyczenie ukĆadu ABS, nowy Pickup moĆŒe byÄ wyposaĆŒony w poduszkÄ powietrznÄ kierowcy, ktĂłrej czujniki zostaĆy tak dostrojone, aby zapobiec przypadkowej aktywacji poduszki w czasie silnych wstrzÄ sĂłw powstajÄ cych w czasie jazdy w terenie. Wszystkie pasy bezpieczeĆstwa za wyjÄ tkiem tylnego Ćrodkowego sÄ trzypunktowe, wykonane w technologii ELR (Emergency Locking Retractor) opracowanym przez Nissana.
Zabezpieczenie przeciw kradzieĆŒy
Ochrona przed kradzieĆŒÄ obejmuje zabezpieczony przed skaningiem centralny zamek z pilotem na fale radiowe (opcja) oraz system immobilizera ze specjalnym kodowanym kluczykiem zapĆonu, nie wymagajÄ cym ĆŒadnego dziaĆania ze strony uĆŒytkownika -wprowadzenie kluczyka do stacyjki rozbraja immobilizer.
Ochrona Ćrodowiska
Nissan tradycyjnie juĆŒ duĆŒÄ wagÄ przykĆada do spraw ochrony Ćrodowiska naturalnego. Dlatego zarĂłwno zmodernizowany turbodiesel, jak i silnik benzynowy stosowane do napÄdu Pickupa, cechujÄ siÄ niskim poziomem emisji szkodliwych zwiÄ zkĂłw. UkĆady klimatyzacji napeĆniane sÄ pĆynem nie zawierajÄ cym uszkadzajÄ cego warstwÄ ozonowÄ freonu. TakĆŒe produkcja nadajÄ cych siÄ do ponownej przerĂłbki tworzyw sztucznych odbywa siÄ bez gazĂłw mogÄ cych zagroziÄ warstwie ozonu. Wszystkie wiÄksze czÄĆci plastikowe i gumowe sÄ odpowiednio oznaczone po kÄ tem recyclingu. Tak jak w przypadku nowego Patrola GR, czÄĆci stanowiÄ ce ponad 90% masy nowego Pickupa nadajÄ siÄ do ponownego wykorzystania. W Pickupie, jak i we wszystkich Nissanach, uĆŒywa siÄ jedynie bezazbestowych okĆadzin ciernych. Wyrazem nowej polityki Nissana jest takie rezygnacja z uĆŒycia stopĂłw miedzi z oĆowiem do produkcji takich elementĂłw jak chĆodnice i nagrzewnice na rzecz aluminium.
WaĆŒnym zagadnieniem w proĆrodowiskowej polityce Nissana jest zastosowanie energooszczÄdnych i "czystych" technologii produkcji. Dlatego teĆŒ fabryka produkujÄ ca Pickupy - Nissan Shatai w Hiratsuka w Japonii (niedaleko Tokio) - naleĆŒy do nowoczesnych zakĆadĂłw produkcyjnych stale zmniejszajÄ cych emisjÄ dwutlenku wÄgla i innych zanieczyszczeĆ.
60 lat tradycji
W rym roku mija 64 lata od czasu kiedy Nissan zaprezentowaĆ swojego pierwszego Pickupa - model 13T - dokĆadnie w lipcu 1934 roku. JuĆŒ w lutym 1935 roku zastÄ piĆ go model 14T, a nastÄpnie 17T, w marcu 1938 roku. Produkcja tego ostatniego modelu byĆa kontynuowana do grudnia 1943 rola, kiedy to ze wzglÄdĂłw militarnych wstrzymano cywilnÄ produkcjÄ.
JuĆŒ wkrĂłtce po zakoĆczeniu II wojny Ćwiatowej, w lipcu 1946 roku, produkcjÄ samochodĂłw podjÄĆa fabryka Yoshiwara (pĂłĆșniejsza Fuji). Zaledwie parÄ miesiÄcy pĂłĆșniej, w listopadzie 1946 roku, fabrykÄ tÄ opuĆciĆ nowy model pickupa - 1121. Rok pĂłĆșniej byĆ juĆŒ model 2225, a nastÄpnie w styczniu 1949 roku, wraz z modelem 3135, rozpoczÄ Ć siÄ eksport pickupĂłw do wielu krajĂłw. RĂłwnoczeĆnie Nissan rozwijaĆ montownie za granicÄ , chociaĆŒ eksport na wiÄkszÄ skalÄ rozpoczÄ Ć siÄ dopiero w 1958 roku, kiedy to paliÄ 270 pojazdĂłw wyeksportowano do Bierny.
W miÄdzyczasie skonstruowano nastÄpnych piÄÄ generacji pickupĂłw, w tym jeden z dĆuĆŒej produkowanych samochodĂłw - model 220 - wytwarzany od listopada 1957 roku do sierpnia 1961 roku, kiedy to powstaĆ model 320.
Latach szeĆÄdziesiÄ
te przyniosĆy falÄ kolejnych sukcesĂłw. W lipcu 1966 roku rozpoczÄto montaĆŒ pickupĂłw w Meksyku, a 1969 roku Nissan celebrowaĆ zajÄcie przez piÄÄ kolejnych lat pierwszego miejsca wĆrĂłd importowanych pojazdĂłw na rynku amerykaĆskim. NastÄpne lata to burzliwy rozwĂłj produkcji w Japonii i za granicÄ
: w 1977 roku powstaje montownia w Tajlandii, w 1978 roku na Filipinach, w 1986 na Nowej Zelandii i w 1996 roku w Chinach. Od grudnia 1976 wiÄkszoĆÄ produkcji fabryki Kyushu stanowiÄ
pickupy. TakĆŒe ich udziaĆ w produkcji U.S. Nissan Motor Production Inc. od czasĂłw jego zaĆoĆŒenia w 1983 roku stale przekracza 50%. Dowodem na skalÄ produkcji pickupĂłw Nissana sÄ
fakty wyeksportowania do 1988 roku w sumie ponad czterech milionĂłw egzemplarzy i wyprodukowania w Japonii szeĆciomilionowego pickupa w 1990 roku. W kwietniu 1994 roku amerykaĆskie zakĆady produkcyjne rozpoczÄĆy eksport pickupĂłw do Kanady. 0becnie Pickup jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych pojazdĂłw na Ćwiecie; sprzedawany w 110 krajach
caĆego Ćwiata, od Japonii po EuropÄ i od StanĂłw Zjednoczonych po Bliski WschĂłd, jest markÄ
jednoznacznie kojarzonÄ
z Nissanem. Bez wÄ
tpienia szesnasta generacja Pickupa ma uĆatwiony start.