Nissan Navara EnGuard Concept: uniwersalny ratownik
Podczas targów samochodów użytkowych IAA w Hanowerze Nissan zaprezentował model Navara EnGuard Concept. To terenowe auto ratownicze zostało wyposażone m. in. w przenośny zespół akumulatorowy.
Za podstawę do budowy modelu specjalnego posłużył Nissan Navara Tekna z podwójną kabiną. Względem samochodu bazowego zawieszenie podniesiono o 50 mm, rozstaw kół zwiększył się o 80 mm (przód) i 94 mm (tył), natomiast standardowe, 18-calowe felgi ze stopów lekkich zastąpiono nowymi, 16-calowymi obręczami, na których zostało zamontowane ogumienie terenowe w rozmiarze 285/75/R16.
Ratownicza Navara posiada też nakładki poszerzające na błotnikach. Pomiędzy nimi znajdują się nowe stopnie boczne z gumowym pasem, a po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza. W tylnej burcie zastosowano wyprofilowaną wykładzinę oraz trzecie światło stop, które zostało przeniesione z przedziału pasażerskiego. Sprzęt ratunkowy na skrzyni ładunkowej jest umieszczony na dwóch wysuwanych platformach z dwuwarstwowego włókna szklanego. Płytsza, górna platforma, mieści lżejsze przedmioty (krótkofalówki, latarki, gaśnicę, liny, sprzęt wspinaczkowy, łopatę i siekierę), natomiast w dolnej umieszczono zbiornik z tlenem, zestaw reanimacyjny oraz kamizelki ratunkowe.
Po bokach dolnej platformy samochód posiada dwa prototypowe przenośne zespoły akumulatorowe. Działają one cały czas w trybie ładowania, pobierając energię generowaną przez silnik wysokoprężny. Każdy z nich ma moc 2 kW i składa się z siedmiu akumulatorów do samochodów elektrycznych. Mogą one zasilać sprzęt do przecinania lub podnoszenia, ich zaletą jest też brak palnego paliwa - dzięki temu można ich używać w zamkniętych przestrzeniach. Navara EnGuard Concept posiada drona z kamerą. Obraz jest przekazywany na zamontowany w kabinie ekran o przekątnej 20,5 cala.
Przedstawiciele japońskiej marki podkreślili, że auto może być wykorzystywane w wielu różnych akcjach ratowniczych, np. przy tsunami czy przy trzęsieniach ziemi.
Źródło: Nissan
ll