Nissan Micra DIG-S: ekonomicznie i ekologicznie
Ograniczanie spalania, a co za tym idzie emisji zanieczyszczeń, to nie lada sztuka. Choć to do kierowcy należy w tej kwestii ostatnie słowo, wiele zależy od konstruktorów samochodów. Nowy Nissan Micra DIG-S ma w tej kategorii wyznaczać wzorce.
Micra DIG-S to najnowszy model Nissana skonstruowany zgodnie z koncepcją Pure Drive. Do tej klasy pojazdów producent zalicza każdy pojazd, który emituje mniej niż 130 g. CO2 na km. W przypadku Micry DIG-S wartość ta to zaledwie 95 g/km. Sylwetka nowej Micry w porównaniu z poprzednikiem jest bardziej dynamiczna. Mocno zaznaczono zaokrąglenia powyżej progów i poniżej dolnej krawędzi szyb. Zmienił się też przód i tył pojazdu. Dwuczęściową osłonę chłodnicy przedzielono zderzakiem. Niska krawędź okien ma zapewniać dobrą widoczność z wnętrza. Z tyłu, jednoelementowe moduły świateł umieszczono po bokach klapy bagażnika z nisko poprowadzoną krawędzią. Trzecie światło stop jest zintegrowane ze spojlerem dachowym.
Ważną rolę w ukształtowaniu sylwetki nowej Micry odegrała aerodynamika. Łukowate przetłoczenia na dachu zmniejszają rezonans w kabinie. Elegancka linia dachu, której kontynuacją jest tylny spojler wydłużony w porównaniu z wersją modelu wyposażoną w silnik wolnossący, przyczynia się też do zmniejszenia oporu powietrza, a tym samym do obniżenia spalania i emisji. Współczynnik oporu powietrza nowej Micry DIG-S wynosi zaledwie 0,29 w wersji z przekładnią manualną. Ze względu na różnice w kształcie podwozia w wersji z przekładnią CVT Micra ma współczynnik opory wynoszący 0,31.
Model, który będzie sprzedawany w aż 160 krajach, wyposażono w trzycylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1.2l. Jednostka ze zmiennymi fazami rozrządu, doładowaniem oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwija moc 98 KM i moment obrotowy 142 Nm. Współpracuje z nim alternator z funkcją odzyskiwania energii oraz system Stop/Start. Prędkość maksymalna samochodu to 180km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,3s. Najważniejszy jest tu jednak apetyt na paliwo. W cyklu mieszanym samochód zużywa 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów (CVT: 5,0 l/100 km) przy emisji CO2 wynoszącej 95 g/km w wersji z przekładnią manualną i 115 g/km w wersji z przekładnią CVT.
Inżynierowie Nissana postarali się o wyeliminowanie klasycznej wady silników trzycylindrowych - braku wyważenia. Wibracje na biegu jałowym zlikwidowano poprzez zastosowanie przeciwwagi na kole pasowym kompensującej pionowe wibracje spowodowane ruchem tłoka. Jak zapewnia producent, w rezultacie poziom hałasu, wibracji i kultura pracy są porównywalne z silnikiem czterocylindrowym.
Zastosowanie silnika trzy-, a nie czterocylindrowego w istotny sposób przyczyniło się do obniżenia spalania. Mniej ruchomych części i mniejsze tarcie wewnętrzne to większa sprawność cieplna silnika. Ważne było również zmniejszenie tarcia. Konstruktorzy Micry DIG-S zdecydowali się na polerowanie wałków rozrządu z nanotechnologiczną precyzją oraz zastosowanie pierścieni tłokowych i dźwigienek zaworów pokrytych bezwodorową powłoką węglową o twardości diamentu (DLC), a także pompy oleju o zmiennej pojemności. Wszystkie te zabiegi przyczyniły się do zmniejszenia tarcia nawet o 30 proc. w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem czterocylindrowym zapewniającym podobne osiągi.
Dzięki opóźnieniu zamknięcia zaworów dolotowych suw pracy w cyklu Millera jest wzmocniony suwem sprężania, co oznacza, że energia termiczna paliwa jest zamieniana na energię kinetyczną dużo efektywniej niż w tradycyjnym cyklu czterosuwowym przy jednoczesnym zmniejszeniu strat na tłoczeniu spowodowanych podciśnieniem w kolektorze dolotowym.
Warto przybliżyć też konstrukcję zastosowanego w aucie Nissana alternatora. W tradycyjnym samochodzie akumulator jest doładowywany przez alternator napędzany cały czas paskiem napędu osprzętu silnika. Taki proces wytwarzania energii elektrycznej wymaga zużywania paliwa. Alternator z układem regeneracyjnym to urządzenie wyposażone w elektroniczny sterownik, który ogranicza ładowanie akumulatora w czasie, kiedy silnik nie jest do tego potrzebny - na przykład przy hamowaniu. Alternator przestaje ładować akumulator kiedy pojazd porusza się ze stałą prędkością lub przyspiesza. Zapotrzebowanie na prąd elektryczny jest jednak stale monitorowane i system rozpoczyna ładowanie automatycznie, utrzymując stały poziom naładowania akumulatora.
Nissan Micra DIG-S standardowo wyposażany jest w system Stop/Start, ESP, dwie czołowe poduszki, kurtyny powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy, elektrycznie odsuwane przednie szyby i zagłówki na tylnych fotelach. Za dopłatą Micrę wyposażyć można nawet w system wspomagający parkowanie (PSM).
Z zewnątrz poszczególne wersje różnią się tylko minimalnie: Visia ma 14-calowe stalowe obręcze kół oraz czarne klamki i lusterka. Acenta ma stalowe obręcze o średnicy 15 cali, czarny słupek B, klamki i lusterka w kolorze nadwozia oraz chromowaną listwę na grillu. Wersję Tekna można rozpoznać po chromowanej obwódce dolnej części atrapy, lampach przeciwmgielnych i 15-calowych aluminiowych kołach.
Wersja Acenta oferuje przedni podłokietnik i regulację wysokości fotela kierowcy. Kierownica i rękojeść dźwigni zmiany biegów są pokryte skórą, a bardziej rozbudowany pokładowy system rozrywki obejmuje odtwarzacz CD z gniazdem Aux-in i czterema głośnikami. Moduł Bluetooth umożliwia bezprzewodowe podłączenie telefonu komórkowego.
W wersji Tekna pojawia się w pełni zintegrowany system rozrywkowo-informacyjny Nissan Connect. W skład systemu wchodzi nawigacja satelitarna z pięciocalowym kolorowym ekranem dotykowym, moduł Bluetooth do podłączenia telefonu oraz gniazda Aux-in i USB umożliwiające podłączenie zewnętrznego odtwarzacza muzycznego, a także sześć głośników.
Atutem Micry ma być również system nawigacji. Wyświetla on pełne mapy ulic zamiast prostych wskazówek sygnalizujących tylko następny zakręt, a współdziałające z nim mapy obejmujące obszar Europy Zachodniej, Wschodniej i Rosji, można aktualizować przez kartę SD. Dzięki zintegrowaniu informacji z czujników satelitarnych z danymi o prędkości pojazdu system ma nie tracić orientacji nawet przy czasowym zaniku sygnału w tunelu lub gęstej i wysokiej zabudowie.
tb/