Nissan Micra: damskie auto? - lipiec 2001
Nissan Micra: damskie auto?, lipiec 2001, Piotr Szmidt
Przez tydzień mogliśmy w Wirtualnej Polsce sprawdzić dobre i złe strony Nissana Micry, najmniejszego modelu produkowanego przez japoński koncern. Oczywiście, jak to bywa w krótkich testach, są to raczej wrażenia niż szczegółowa ocena.
Do naszej redakcji trafił Nissan Micra z silnikiem 1,4 o mocy 82 KM. Auto wyposażone zostało w automatyczną skrzynię biegów CVT. Wydaje się jednak, że Micra z automatem, nawet doskonale sterowanym przez komputer, wiele traci. Traci głównie na dynamice jazdy, na przyśpieszeniu. Oczywiście, są zagorzali zwolennicy automatycznych skrzyń biegów i tym pewnie testowana przez nas Micra się spodoba. Piszącemu te słowa Micra z automatyczną skrzynią biegów nie przypadła do gustu i nie jest to tylko kwestia przyzwyczajenia do manualnej skrzyni biegów. Brak bliskiego kontaktu z autem, co zapewnia manualna skrzynia, ograniczony wpływ na zachowanie samochodu podczas jazdy i wspomniane już kłopoty z przyśpieszaniem - to minusy Micry z automatem.
Naturalnie, taka Micra ma też swoje plusy. Łatwiej się nią poruszać po mieście i ruszać pod górę. Do samochodu z automatyczną skrzynią biegów można się przyzwyczaić. Czy można go jednak polubić? Jest to już chyba sprawa indywidualnych upodobań i potrzeb kierowcy.
Silnik 1,4 w Nissanie Micra jest bez wątpienia nowoczesną jednostką, wyposażoną w 16-zaworowa głowicę z dwoma wałkami rozrządu. 82 KM zapewniają przyśpieszenie do "setki" w 12,5 sekundy i maksymalną prędkość 164 km/h. Osiągi tego modelu z manualną skrzynią biegów są lepsze. Micra automat także nieco więcej pali, zwłaszcza w mieście (8,5 litra na 100 km). Na trasie Micra jest autem bardzo oszczędnym, nawet z automatyczną skrzynią biegów. Podczas naszej jazdy spaliła około 5,2 litra na 100 km.
Auto prowadzi się dobrze i kierowcę nie czekają jakieś przykre niespodzianki. Samochód jest wygodny i kilkugodzinną podróż znosi się całkiem dobrze. Bagażnik jest bardzo mały, ma 206 litrów pojemności, choć po złożeniu siedzeń jego pojemność zwiększa się do 960 litrów. Micra to jednak przede wszystkim auto miejskie. Trzeba przyznać, że w mieście jest znakomita. Dobrze skręca, łatwo można nią manewrować. Parkowanie nie stanowi żadnego problemu. Zwłaszcza, że auto wyposażono w czujnik cofania, ostrzegający przed zbytnim zbliżeniem się tyłu auta do przeszkody. To spora zaleta tego samochodu.
Stylistyka Nissana Micry, mimo kilku "odświeżeń", wyraźnie się zestarzała. Micra potrzebuje gruntownej zmiany wyglądu - co do tego chyba nie ma wątpliwości. Wystrój wnętrze nie jest zbyt wyszukany, ale stylistyka deski rozdzielczej oraz kolorystyka i jakość materiałów nie mogą budzić zastrzeżeń. Jeśli nawet auto traci nieco ze względu na nieszczególny wygląd, to na pewno zyskuje dzięki swej funkcjonalności jako samochodu miejskiego.
Wydaje się, że ze względu na swą wielkość, łatwość obsługi i zwrotność Nissan Micra, zwłaszcza z automatyczną skrzynią biegów, jest doskonałym samochodem dla pań, by pojechać do pracy, czy na zakupy. Niestety, Micra jest autem dość drogim. Z automatyczną skrzynią biegów i z bardzo skromnym wyposażeniem (jedna poduszką powietrzną, wspomaganie kierownicy) kosztuje około 40 tysięcy złotych. Klienta skusić może jednak 3-letnia gwarancja i dobra opinia, jaką od lat cieszą się samochody Nissana.