Nissan LEAF: szybciej i dalej
Nissan wprowadził w nowym modelu LEAF ponad 100 zmian, dzięki którym zwiększył się zasięg oraz zmalała długość ładowania. Pojazd ma być też dostępny dla szerszego grona odbiorców.
Kształt najpopularniejszego na świecie samochodu elektrycznego nie uległ znaczącej zmianie. LEAF opiera się na platformie, przystosowanej do aut napędzanych energią elektryczną, której rozstaw osi to 2 700 mm. Pojazd ma 4 445 mm długości, 1 770 mm szerokości i 1 550 mm wysokości. Delikatnej modernizacji poddano kształt wlotu powietrza, który wraz z 17-calowymi felgami pozwolił na ograniczenie współczynnika oporu powietrza do wartości 0,28. Tak jak u poprzednika, w przedniej części pojazdu znajdują się wąskie reflektory z diodami LED. Rozszerzono paletę dostępnych kolorów nadwozia o biały popielaty, czarny perłowy i czarny metalizowany.
Znaczącym zmianom poddano wnętrze nowego LEAF. Samochód otrzymał nowe fotele z tapicerką z biotkanin, które w wyższej wersji wyposażeniowej mogą być pokryte czarną skórą. Na liście nowości znajdują się hamulec parkingowy obsługiwany stopą oraz schowek w konsoli środkowej. Na wyposażeniu znajdują się też zaktualizowana nawigacja Carwings, zdalne sterowanie ogrzewaniem i klimatyzacją, udoskonalone opcje rozpoznawania mowy oraz informacje o najbliższych punktach ładowania. Producent postawił na szerszą kompatybilność samochodu ze smartfonami.
Istotne modyfikacje wprowadzono w układzie napędowym. Zmieniono umieszczenie ładowarki i falownika z bagażnika na przednią część pojazdu, co pozwoliło na zwiększenie przestrzeni bagażowej o 40 l. Do silnika zmiennoprądowego, który rozwija tak jak poprzednia wersja 80 kW mocy, wprowadzono nowe elementy, zmniejszające o 5 proc. siłę bezwładności i zwiększające jego ogólną wydajność. Tak jak dotychczas jednostka zasilana jest 48-modułowym akumulatorem litowo jonowym, zamontowanym pod przedziałem pasażerskim. Prędkość maksymalna wynosi 144 km/h, przyspieszenie do "setki" 11,5 s natomiast zasięg zwiększył się ze 175 do 199 km.
Klienci będą mieli do dyspozycji opcjonalną ładowarkę pokładową 6,6 kW, która umożliwi korzystanie z domowych i publicznych stacji 32 A. Stacja taka pozwala na naładowanie "pustego" akumulatora w czasie krótszym o połowę niż w przypadku standardowego gniazdka 16 A, czyli w 4 godziny zamiast 8. 600 szybkich ładowarek zainstalowanych w całej Europie daje możliwość naładowania akumulatora z 30 do 80 proc. pojemności w ciągu 15 minut.
Przeznaczone na rynki Starego Kontynentu modele LEAF posiadają podwozie zestrojone z myślą o wyższych średnich prędkościach i bardziej wymagających nawierzchniach. Nowymi ustawieniami objęto amortyzatory, układ kierowniczy oraz progresywne hamulce. Zmodyfikowano też tryb jazdy Eco, dodając nową pozycję "B" do skrzyni biegów. Tryb ten powoduje intensyfikację procesu odzyskiwania energii podczas hamowania oraz uniemożliwia skrócające zasięg gwałtowne przyspieszanie.
W celu zwiększenia wydajności układu ogrzewania i wentylacji oraz obniżenia zużycia energii elektrycznej nawet o 70 proc. zastosowano nową pompę ciepła. Podstawowa wersja samochodu została "odchudzona" o 50 kg.
Źródło: Nissan
ll/moto.wp.pl