Trwa ładowanie...
21-04-2011 15:07

Nissan Leaf NISMO RC: elektryczna wyścigówka

Nissan Leaf NISMO RC: elektryczna wyścigówkaŹródło: zdjęcie producenta
d39vxfq
d39vxfq

Wyścigowe samochody elektryczne wydają się dzisiaj czymś niemożliwym, jednak nie tak dawno temu podobna opinia dotyczyła pojazdów napędzanych silnikami Diesla.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Ostatnio Unia Europejska zaleciła, aby Formuła 1 wymieniła silniki V8 na napęd elektryczny. Brzmiało to jak kiepski żart, jednak Nissan pokazał, że poważnie traktuje możliwość wykorzystania silnika elektrycznego w autach wyścigowych. Nismo, czyli oddział japońskiej marki zajmujący się sportami motorowymi, przygotował torową wersję modelu Leaf. Wersja NISMO RC (Racing Competition) jednak tylko w niewielkim stopniu przypomina samochód drogowy. Jest to raczej tak zwany "silhouette car", który tylko zewnętrznym wyglądem nawiązuje do auta seryjnego.

Specjalnie przygotowany prototyp ma tylko jedna parę drzwi, we wnętrzu wymontowano wszystkie niepotrzebne elementy (tylne siedzenie, system audio i nawigacja), a dzięki temu zarówno silnik, jak i akumulatory zostały umieszczone centralnie. Nadwozie tego samochodu to wykonany z włókna węglowego monocoque z zdejmowanym przednim i tylnym panelem, stałymi szybami, LED-owymi światłami oraz regulowanym przez kierowcę tylnym skrzydłem.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Leaf NISMO RC posiada skrócony o 9,9 cm rozstaw osi, przy czym cały samochód jest 2 cm dłuższy i aż o 17 cm szerszy od modelu seryjnego. Prześwit wersji wyścigowej to 6 cm. Najważniejsza zmiana dotyczy masy auta, jest ona o 40 proc. mniejsza i wynosi zaledwie 938 kg. Silnik produkuje tylko 107 KM, ale 280 Nm momentu obrotowego, co wystarcza, aby uzyskać przyspieszenie do 100 km/h na w 6,85 s. NISMO RC może rozpędzić się do 150 km/h. Japończycy ustalili, że w warunkach wyścigowych energia zgromadzona w akumulatorach wystarczy na jazdę przez około 20 minut.

d39vxfq

Można zauważyć, że podobnie jak samochody drogowe, tak i elektryczna „wyścigówka” ma przed sobą jeszcze wiele problemów. Carlos Tavares, przedstawiciel Nissana na Amerykę, przyznaje, że jest to tylko ciekawostka i projekt, który ma pomóc w rozwijaniu technologii napędu elektrycznego i prowadzeniu prac nad aerodynamiką.

Trudno też uwierzyć, żeby fani motosportu cieszyli się z takiej elektrycznej perspektywy. Oprócz wymienionych problemów dochodzi dźwięk silnika, a raczej jego brak. Dzisiaj przy planach zastąpienia w Formule 1 silników V8 rzędowymi czwórkami właśnie brzmienie silnika budzi największe sprzeciwy. Wyścigi cichych samochodów elektrycznych na pewno nie byłyby tak atrakcyjne, jak teraz.

(źródło: carscoop.com)

sj

d39vxfq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39vxfq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj