Nissan Lafesta – Fiesta po japońsku
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8228/lafesta-nissan-01.jpg',600,455) ) |
| --- | Nissan zaprezentował model minivana, który pojawia się w sprzedaży w Japonii. Premiera ta nie powinna ujść naszej uwadze, bo wszak Nissan jest związany aliansem z Renault, więc większość rozwiązań pojawiających się u którejkolwiek z tych marek, z czasem powinna dotrzeć i do nas. Czy Lafesta jakkolwiek nawiązuje do sprzedawanego u nas Nissana Almera Tino?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8228/lafesta-nissan-02.jpg',600,327) ) |
| --- | O ile Almera Tino nigdy nie zyskała przesadnej popularności, o tyle Lafesta może na nią mieć nadzieję. Jest bowiem dość brawurowym projektem, który łączy wizualną efektowność z bardzo pożądanymi zaletami technicznymi. Lafesta ma bardzo bezpretensjonalną sylwetkę, proste, wyraziste linie, a jednak wygląda dość przebojowo. Głównie za sprawą bardzo dużych szyb, które sylwetce nadają lekkości. Lafesta ma największy panoramiczny dach w swej klasie, który ma rozmiary 150cm x 80 cm. Szklany dach pokryty jest filtrem zatrzymującym całkowicie promieniowanie ultrafioletowe. Prócz olbrzymiego dachu, również duże szyby mają swe znaczenie. Przednia jest osadzona bardzo nisko, by kierowca widział jak najwięcej. Niskie osadzenie także bocznych szyb ma zapewnić lepszą widoczność dla dzieci by nie nudziły się podczas jazdy i swym rozrabianiem nie denerwowały kierowcę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8228/lafesta-nissan-03.jpg',600,320) ) |
| --- | Jeśli chodzi o zalety funkcjonalne siedmiomiejscowej Lafesty, to najważniejsze dla jazdy po zatłoczonym mieście są odsuwane tylne drzwi, dzięki którym nie potrzeba dużo miejsca z boków przy parkowaniu. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość zdalnego odsuwania i zasuwania tych drzwi. Producent zapewnia, że Lafesta wyposażona jest w mnóstwo kieszeni i schowków, a fotele wyjątkowo łatwo ustawiać w dogodnej konfiguracji. Kierowca może ponoć bardzo łatwo przesunąć przedni boczny fotel i znajdujący się za nim fotel tylnej kanapy do siebie. Ma to ułatwić dostęp do dziecka dla prowadzących auto mam.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8228/lafesta-nissan-04.jpg',600,323) ) |
| --- | Prócz schowków, systemów adaptacji wnętrza i przesuwanych drzwi - Lafesta ma ważkie zalety, których pozazdrościć jedynie mogą europejskie minivany. Pierwszą z nich jest możliwość napędu na cztery koła, drugą: bezstopniowa skrzynia biegów CVT. W Europie znamy taką skrzynię tylko z Nissana Micry. Stosowanie jej przy silniejszych jednostkach napędowych jest trudne i stosuje je w Europie jedynie Audi. Jako, ze auto oferowane będzie w Japonii, wyposażono je jedynie w silnik benzynowy, dbając jednak o jego niski poziom spalania. Dość powiedzieć, że Nissan Lafesta spełnia normy zanieczyszczenia spalin, które w Japonii zaczną obowiązywać w 2010 roku.
Nie wiadomo, oczywiście, czy i kiedy Nissan Lafesta dotrze do Europy. Wierzyć tylko można, że oferowane w nim rozwiązania (bezstopniowa skrzynia biegów, napęd na wszystkie koła) wprowadzone zostaną w europejskich minivanach Nissana, albo w związanego z nim aliansem Renault.