Nissan Almera II (2000-2006)
Na początku 2000 roku Almera I została zastąpiona przez Almerę II, której produkcję przeniesiono do angielskiej fabryki Nissana. Almera sprzedawana była w 45 krajach, a na rynek trafiła w liczbie 600 tys. sztuk.
Almera dostępna jest w trzech wersjach nadwozia. Jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz klasyczny sedan. Dla rodzin zdecydowanie lepsza jest wersja 4D, ze względu na większą ilość miejsca we wnętrzu oraz znacznie większy bagażnik. Odmiana 3 i 5D różni się tylko liczbą drzwi. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11605/almera_1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Na bazie Almery powstał także minivan Almera Tino, ale jest to zupełnie inny samochód.
Almera nie zachwyca przestronnością wnętrza. Z przodu jest go jeszcze pod dostatkiem, natomiast z tyłu jest mało miejsca na nogi. Również opadająca linia dachu sprawia, że także nad głową nie ma go zbyt dużo. Trochę lepiej pod tym względem jest w sedanie, w którym inaczej poprowadzono linię dachu.
Bagażnik ma pojemność 355 l, a w sedanie można załadować o 105 l więcej. Każda wersja ma asymetrycznie dzieloną tylną kanapę.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11605/almera_2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Deska rozdzielcza wykonana jest z twardego plastiku, ale wygląda jakby zrobiono ją ze znacznie lepszego materiału. Okrągłe zegary są czytelne, a obsługa dźwigienek i innych urządzeń nie sprawia żadnego kłopotu. Kierownica regulowana jest tylko w jednej płaszczyźnie. Fotele są wygodne z podparciem części lędźwiowej.
W 2002 roku Almera poddana została niewielkiej modernizacji. Nadwozie praktycznie się nie zmieniło, ale dzięki innym światłom, atrapie chłodnicy i zderzakom auto zyskało na wyglądzie.
Większość tych modeli Nissana jest dość dobrze wyposażona. Bez problemów można znaleźć auto z klimatyzacją, elektrycznymi szybami i czterema poduszkami powietrznymi. Natomiast w żadnej wersji nie był oferowany ESP.
Silniki
Wybór jednostek napędowych nie jest duży. W ofercie znalazły się dwa silniki benzynowe 1,5 l/ 98 KM i 1,8 l/ 116 KM oraz silnik wysokoprężny. Na początku produkcji był to 2.2 Di/ 110 KM, czyli stara konstrukcja z pompą wtryskową sterowaną elektronicznie i zwykłymi wtryskiwaczami. Silnik ten niezbyt dobrze pasował do Almery. Zbyt ciężki, wytwarzał duże wibracje i był bardzo głośny. Po modernizacji został zastąpiony przez jednostkę Renault 1.5 dCi/ 82 KM z układem zasilania common rail. Kultura pracy tego silnika jest wysoka, ale osiągi niezbyt zadowalające. Również poziom hałasu jest znacznie wyższy niż można się tego spodziewać.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11605/almera_3-b.jpeg',332,500) ) |
| --- | Almera posiada napęd na przednie koła, który przenoszony jest przez mechaniczną 5-biegową skrzynię. Przekładnię automatyczną można było zamówić jedynie do wersji z silnikiem 1,8 l.
Zawieszenie
Zawieszenie przednie jest typowe dla kompaktów, czyli McPherson. Natomiast z tyłu zastosowano nietypową konstrukcję. Jest to zmodyfikowana belka skrętna z mocno przekonstruowanym drążkiem Panharda. Rozwiązanie proste, trwałe i zapewniające dobre prowadzenie samochodu.
Eksploatacja
Almera nie sprawia kłopotów w eksploatacji. Silniki odznaczają się dużą trwałością, nie ma problemu z wyciekami oleju. Jedynie niektóre silniki 1,8 l wykazywały nadmierny apetyt na olej.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11605/almera_4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Silniki Nissana mają rozrząd napędzany łańcuchem, który nie sprawia żadnych problemów. Jedynie w jednostce 1.5 dCi należy pamiętać o wymianie paska rozrządu. Silnik ten, podobnie jak wszystkie nowoczesne diesle jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa, więc trzeba tankować na sprawdzonych stacjach. Koszt naprawy układu wtryskowego jest bardzo duży.
W układzie hamulcowym często trzeba czyścić zaciski, gdyż klocki się „zapiekają” w prowadnicach, zwłaszcza z tyłu.
Hamulce tarczowe z tyłu mają zamontowane wszystkie Almery z ABS-em.
Zawieszenie jest nadzwyczaj trwałe, nawet na naszych dziurawych drogach i nie wymaga częstych interwencji. Układ elektryczny również nie sprawia problemów, jedynie mogą wystąpić problemy z poduszkami bocznymi. Za usterki tego układu odpowiedzialne są styki wiązek biegnących pod siedzeniami.
W samochodach po liftingu zdarzały się wadliwe reflektory, wypalały się mocowania żarówek świateł mijania. Ale problem ten nie powinien się już pojawiać, gdyż przeprowadzona została akcja serwisowa.
Niestety, w Almerze II pojawiają się ogniska korozji na tylnej klapie oraz dolnych częściach drzwi. Korozja może również pojawić się w okolicach uszczelek szyb. Natomiast podwozie jest dobrze zabezpieczone.
Wady
- Korozja elementów nadwozia
- Głośne silniki diesla
- Mały wybór silników
Zalety
- Mała usterkowość
- Niskie koszty eksploatacji
- Trwałe i niezawodne silniki
- Dobre zawieszenie
*Ważniejsze daty *
2000 - premiera Almery II
2002 - face lifting, nowy silnik 1.5 dCi
2006 - zakończenie produkcji
Przykładowe ceny części zamiennych | Filtr powietrza | 35 zł (Bosch) |
| --- | --- |
| Filtr pyłkowy | 63 zł (Bosch) |
| Klocki hamulcowe (kpl.) | 160 zł (Textar) |
| Tarcza hamulcowa (szt.) | 240 zł (ATE) |
| Końcówka drążka kierowniczego | 65 zł (Kager) |
Podstawowe dane techniczne | ||||
---|---|---|---|---|
Silnik | 1.5 16V | 1.8 16V | 2.2 Di | 1.5 dCi |
Pojemność skokowa (cm3) | 1497 | 1769 | 2184 | 1461 |
Moc (KM/obr.) | 90/6000 | 116/5600 | 110/4000 | 82/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 136/4000 | 163/4000 | 238/2000 | 185/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 | 10,8 | 11,4 | 14,5 |
Prędkość max (km/h) | 177 | 186 | 187 | 168 |
Zużycie paliwa (średnie) | 6,6 | 7,5 | 5,9 | 4,9 |
*Wymiary * | |
---|---|
Długość [mm] | 4197(3d i 5d), 4436 (4d) |
Szerokość [mm] | 1706 |
Wysokość [mm] | 1448 |
Rozstaw osi [mm] | 2535 |
Bagażnik [l] | 355 (3d i 5d), 460 (4d) |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 60 |
masa własna [kg] | 1190-1305 |
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)* (wersja 5D) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wersja | Rok produkcji | ||||||||||||
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |||||||
1.5 16V | 20,3 | 22,9 | 25,5 | 31,3 | 33,6 | 37,2 | 42,7 | ||||||
1.8 16V | 21,7 | 23,7 | 25,9 | 31,8 | 36,6 | 40,4 | 46,5 | ||||||
2.2 Di | 23,6 | 25,6 | 28,1 | - | - | - | - | ||||||
1.5 dCi | - | - | - | 34,4 | 36,6 | 40,6 | 46,6 | ||||||
*ceny wg Eurotax | |||||||||||||
Autor: Grzegorz Burda
|
|
| --- |