Trwa ładowanie...
11-03-2010 13:08

NIK negatywnie o kierowcach

NIK negatywnie o kierowcachŹródło: PAP
d18tafa
d18tafa

_ Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła system szkoleń dla kierowców autobusów i ciężarówek _ - podał rzecznik NIK Paweł Biedziak. Ok. 10 proc. kierowców autobusów i ponad 17 proc. kierowców samochodów ciężarowych z dwuletnim stażem nie ma pełnych kwalifikacji.

Do systematycznego doskonalenia umiejętności kierowców, dotyczących m.in. jazdy w warunkach ekstremalnych, obliguje dyrektywa unijna z 2003 r., której założenia zostały wprowadzone m.in. do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dla zawodowych kierowców autobusów i ciężarówek oznacza to konieczność odbycia dodatkowego specjalistycznego szkolenia oraz szkoleń okresowych i uzyskania odpowiedniego wpisu do prawa jazdy.

Kontrola NIK objęła Ministerstwo Infrastruktury oraz osiem urzędów wojewódzkich i trwała od 2007 r. do maja ub.r. W komunikacie NIK napisano, że ministerstwo "prawie o dwa lata opóźniło przygotowywanie przepisów wprowadzających nowy system szkoleń. W efekcie zamiast w roku 2006 odpowiednie zmiany w prawie wprowadzono w 2008 r. Okazały się one trudne do realizacji, gdyż wymagały od ośrodków szkoleniowych wyposażenia, którego w Polsce nie ma (np. miejsc do jazdy w różnego rodzaju warunkach specjalnych)".

NIK zauważył, że minister infrastruktury przedłużył ośrodkom szkoleniowym termin na dostosowywanie do nowych wymagań - o kolejne trzy lata. Do 2011 r. kierowcy będą szkoleni w ośrodkach bez pełnego wyposażenia do jazdy w ekstremalnych warunkach. Dodatkową barierą dla kierowców są koszty szkolenia w wysokości 6-8 tys. zł.

d18tafa

Kontrolerzy wykazali, że pięciu wojewodów nie powołało komisji egzaminacyjnych, co utrudniało kierowcom dostęp do uprawnień. Źle wyglądała też sytuacja z zapewnieniem jakości kadry instruktorskiej. W siedmiu urzędach wojewodowie nie przygotowali pytań i nie powołali komisji egzaminacyjnych dla instruktorów techniki jazdy - informuje rzecznik NIK.

Dodaje, że sami kierowcy nie wykazują zainteresowania szkoleniami. Po skontrolowaniu 4128 autobusów i 4780 samochodów ciężarowych okazało się, że szkolenia okresowego nie odbyło ponad 5 proc. kierowców autobusów i blisko 11 proc. kierowców ciężarówek.

Najczęściej kierowcy tłumaczyli się brakiem wiedzy, czasu lub wysokimi kosztami szkolenia - podał NIK. Według Izby, policja traktuje ich łagodnie - pouczając, gdyż w Prawie o ruchu drogowym nie przewidziano sankcji za brak wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego. Zdaniem Izby, resort powinien to zmienić.

Z danych NIK wynika, że w Polsce jest ok. 600-800 tys. kierowców zawodowych, zatrudnionych w 83 tys. firm przewozowych.

d18tafa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18tafa
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj