Trwa ładowanie...
dum07vr
14-01-2016 15:56

NIK krytycznie o obsłudze przesyłek sądowych i prokuratorskich przez PGP

dum07vr
dum07vr

Wybór Polskiej Grupy Pocztowej do obsługi przesyłek sądowych i prokuratorskich w 2013 r., spowodował zakłócenia w dostarczaniu tych pism - powiedział w czwartek prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski. Wg niego wina za nieprawidłowości leży też po stronie państwa.

"W ocenie NIK, zmiana operatora pocztowego realizującego usługi w zakresie dostarczania pism i przesyłek sądowych oraz prokuratorskich (na Polską Grupę Pocztową) spowodowała poważne zakłócenie procesu dostarczania tych przesyłek, co miało negatywny wpływ na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Problemy dotyczyły przede wszystkim opóźnień w doręczaniu korespondencji, niewłaściwego sposobu liczenia terminów awizowania, braków i błędów w awizowaniu listów" - czytamy w raporcie NIK "Dostarczanie pism i przesyłek sądowych oraz prokuratorskich".

Jak podkreślił podczas prezentacji raportu na posiedzeniu sejmowej Komisji ds. kontroli państwowej prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski, nieprawidłowości te były szczególnie nasilone w I kwartale 2014 r. - czyli bezpośrednio po wygraniu przez PGP przetargu. Zdaniem Kwiatkowskiego, wynikało to ze zbyt późnego podpisania przez - objęte kontrolą NIK - Sąd Apelacyjny w Krakowie i Prokuraturę Generalną umów na świadczenie usług przez PGP. Według niego, zostały one podpisane niespełna dwa tygodnie przed terminem rozpoczęcia świadczenia usług, przez co obie strony nie były przygotowane do właściwej realizacji umowy.

Podkreślił też brak zapisów zabezpieczających interes wymiaru sprawiedliwości, w zakresie terminowości dostarczania przesyłek, i zbyt rzadkie reklamowanie nieprawidłowości u wykonawcy. NIK skrytykował też rozpatrywanie przez PGP tych reklamacji, w szczególności dotyczących nieprzestrzegania terminów dostarczania przesyłek.

dum07vr

Zdaniem Kwiatkowskiego, Ministerstwo Sprawiedliwości niewłaściwie sprawowało nadzór nad realizacją umowy na dostarczanie przesyłek sądowych i prokuratorskich.

"Mieliśmy do czynienia z niewystarczającymi działaniami ministra sprawiedliwości w ramach nadzoru nad sądownictwem powszechnym, szczególnie w zakresie realizacji umowy z PGP. Ministerstwo prowadziło doraźne działania obejmujące przede wszystkim gromadzenie informacji nt. nieprawidłowości, bez ich weryfikacji. Bezpośredni nadzór nad realizacją umowy, został de facto scedowany na Sąd Apelacyjny w Krakowie jako stronę umowy, mimo iż nie posiadał on żadnych uprawnień nadzorczych" - mówił prezes NIK.

Podkreślił też, że znacznie lepiej z realizacją umowy poradziła sobie Prokuratura Generalna, która dzięki szybkim reakcjom na nieprawidłowości szybko zmniejszyła ich skalę.

Kwiatkowski dodał też, że z drugiej strony powierzenie prywatnemu operatorowi dostarczania takich przesyłek, przyniosło państwu realne oszczędności.

dum07vr

"Uzyskane w 2014 r. oszczędności w sądach powszechnych, w porównaniu do wydatków poniesionych w roku poprzednim, wyniosły 8,5 mln zł - 4 proc. ogółu kosztów na tę usługę. Należy podkreślić, że wolumen nadanej korespondencji, zwiększył się w porównaniu do 2013 r. o ok. 6 proc., a w przypadku prokuratury aż o 13 proc." - dodał Kwiatkowski.

Jak z kolei skomentował poseł Janusz Śniadek (PiS), poniesione przez państwo oszczędności wynikające ze zmiany operatora dostarczającego korespondencję wymiaru sprawiedliwości, przyniosły straty gdzie indziej.

"Pracownicy (PGP) pracują na umowach śmieciowych, a oszczędności państwa powinny być bilansowane niepłaceniem przez tych pracowników składek. Są to z pewnością kwoty idące w miliardy zł. Te oszczędności, to dokładnie dziura w ZUS, którą trzeba uzupełnić z budżetu państwa. To zabawa księgowa, a nie oszczędności" - zarzucał Śniadek.

dum07vr

Celem kontroli była ocena świadczenia przez Polską Grupę Pocztową SA usług w zakresie dostarczania pism i przesyłek sądowych oraz prokuratorskich, w szczególności bezpieczeństwa interesów państwa, prawidłowości wykonania umowy, terminowości dostarczania pism i zwrotnych potwierdzeń odbioru, rozpatrywania skarg i reklamacji oraz wypłacania odszkodowań z tytułu nienależycie wykonanych usług.

Kontrolą zostały objęte łącznie 22 instytucje, w tym: Ministerstwo Sprawiedliwości, Prokuratura Generalna, Sąd Apelacyjny w Krakowie, Polska Grupa Pocztowa S.A. oraz po sześć sądów okręgowych, rejonowych i prokuratur okręgowych. Została przeprowadzona w okresie od 9 września do 31 grudnia 2014 r., a dotyczyła okresu od 1 stycznia do końca grudnia 2014 r. W kontroli uwzględniono ponadto działania i zdarzenia zaistniałe w 2013 r., mające bezpośredni związek z przedmiotem kontroli.(PAP)

(planujemy kontynuację tematu)

dum07vr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dum07vr
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj