Niemcy kochają włoskie silniki
Spośród nagród przyznanych przez niemiecki magazyn "Auto Motor und Sport" w ramach konkursu "Die Besten Autos 2011" ("Najlepsze samochody 2011 roku").
Silnik TwinAir Fiata otrzymał prestiżowe uznanie, nagrodę imienia Paula Pietscha, byłego kierowcy wyścigowego, dziennikarza i wydawcy. Nagroda przypadła Włochom za wkład w rozwój technologiczny silników. W konkursie głosują czytelnicy.
TwinAir to innowacyjny silnik, opracowany przez Fiat Powertrain, który zadebiutował w 2010 roku w modelu Fiat 500. TwinAir Fiata, to benzynowa jednostka o pojemności 875 ccm. Dzięki turbosprężarce dysponuje mocą 85 KM (63 kW) i spala średnio 4,1 litra paliwa na sto kilometrów, przy jedynych 95 gramach CO2 emitowanych na kilometr.
Można wyróżnić trzy najważniejsze czynniki, dzięki którym TwinAir jest w stanie ograniczyć tak znacząco poziom spalania i szkodliwych emisji, zapewniając jednocześnie przyzwoite osiągi: Przede wszystkim budowa, bazująca na dwóch cylindrach, dająca pełny wyraz koncepcji downsizingu, która umożliwia ograniczenie pojemności i zmniejszenie tarć wewnętrznych. Ponadto innowacyjne, elektrohydrauliczne sterowanie zaworami MultiAir, opracowane przez Fiat Powertrain, które zamiast tradycyjnego wału krzywkowego jest systemem o zmiennych fazach zaworów ssących. Zastosowana została również turbosprężarka, która zapewnia moc i moment obrotowy porównywalny z większymi, czterocylindrowymi silnikami.
WP: oprac. Lopez
mw/mw