Niebezpieczne obuwie
Lato to czas kiedy znaczna część osób decyduje się na chodzenie w niepełnym obuwiu. Pomimo, że badania opinii kierowców wykazały, że najtrudniej jeździ im się w japonkach, to jednocześnie 25 proc. badanych przyznaje, że prowadzi w nich samochód regularnie.
Odpowiednie obuwie może być kluczowe podczas prowadzenia samochodu. Ułatwia szybką reakcję w przypadku hamowania, zmiany biegów i przyspieszania. Cechy takie jak przyczepność podeszwy i komfort mogą okazać się nieocenione w przypadku zagrożenia wymagającego nagłego hamowania. - Choć chwilowe ześliźnięcie się stopy z pedału hamulca może wydawać się niegroźne, warto pamiętać, że jadąc z prędkością 90 km/h w ciągu jednej sekundy pokonujemy 25 m - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Dobre obuwie powinno mieć przede wszystkim odpowiednią podeszwę. Nie może być ona zbyt gruba i twarda, powinna pozwalać na wyczucie siły z jaką trzeba naciskać na pedał. Musi też mieć dobrą przyczepność, która zapobiegnie ześlizgiwaniu się nogi z pedałów. Zdecydowanie należy unikać bardzo szerokiego obuwia, które mogłoby doprowadzić do tego, że jednocześnie naciskamy na dwa sąsiadujące pedały.
Istotną kwestią, na którą również należy zwrócić uwagę szczególnie latem jest mocowanie obuwia wokół kostki. But powinien stabilnie leżeć na stopie, nie może być ryzyka wysunięcia się z niego. Między innymi z tego właśnie powodu nieodpowiednie są klapki oraz buty wiązane wokół kostki. Zdecydowanie najlepszym obuwiem są buty sportowe na płaskiej podeszwie mającej dobrą przyczepność. Pod żadnym pozorem nie wolno też prowadzić pojazdu boso.
Wydaje wam się, że to przesada? Życie pokazuje, że nie. W pierwszej połowie sierpnia w Albany, stolicy stanu Nowy Jork miał miejsce tragiczny wypadek, w którym zginęły trzy osoby. Kobieta kierująca Toyotą Highlander w japonkach straciła panowanie nad samochodem po tym jak obuwie ześlizgnęło się jej ze stopy i zablokowało pedał gazu.
Wśród butów, które nie są odpowiednie do prowadzenia pojazdu można wymienić również szpilki, buty z długim noskiem czy koturny. Jeśli mamy na stopach obuwie, które nie nadaje się do prowadzenia pojazdu, warto wziąć ze sobą drugie na zmianę, w którym będziemy mogli bezpiecznie kierować pojazdem.
Szczególną wagę do obuwia trzeba przykładać, gdy pada. Jeśli podeszwa jest mokra, łatwiej ześlizguje się z pedałów. Jeżeli połączymy to z obuwiem, które nawet przy suchej pogodzie ma niską przyczepność, zdecydowanie ryzykujemy utratę kontroli nad pojazdem – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Aby się przed tym ustrzec, kierowca powinien wytrzeć podeszwę butów.
Jakich butów unikać:
- na platformie lub koturnie - mają grubą i często ciężką podeszwę, co utrudnia szybkie ruchy, ogranicza czucie i może doprowadzić do utknięcia stopy między pedałami,
- szpilek - wysoki i cienki obcas może utknąć w dywaniku i uniemożliwić manewrowanie, nie daje też odpowiedniego, stabilnego wsparcia,
- klapek, japonek i butów wiązanych w kostce – nie trzymają się stopy, przez co mogą się z niej ześliznąć, mogą też powodować bolesne otarcia,
- obuwia zbyt ciasno przylegającego w okolicach kostki – utrudnia i spowalnia ruchy.
Jakie buty wybrać do jazdy samochodem:
- podeszwa powinna mieć grubość do 2,5 cm, nie może być też szeroka,
- buty muszą mieć dobrą przyczepność, nie mogą zsuwać się z pedałów,
- powinny dobrze trzymać się stopy,
- nie mogą ograniczać ruchów ani powodować dyskomfortu.
Źródło: Norwich Union Motor Insurance, Wielka Brytania