Nie tylko cztery kółka od producentów motoryzacyjnych
*Nowe Suzuki za trzy tysiące złotych? Niebawem ma to być możliwe. Za taką kwotę nie staniemy się jednak posiadaczami motocykla, ani tym bardziej samochodu, a… telewizora. *
Telewizory Suzuki na polskim rynku ponoć mają pojawić się mniej więcej w połowie roku 2012. Dla fanów marki Suzuki taki sprzęt może okazać się nie lada gratką. Nie wiadomo jednak, czy w Polsce jest to na tyle liczna grupa, by zapewnić firmie finansowy sukces na naszym rynku.
Czy firmowanie produktów, które nie kojarzą się z czterema kółkami przez firmy motoryzacyjne to coś niespotykanego? Wręcz przeciwnie, szczególnie w Japonii. Niczym dziwnym nie jest spotkanie w sklepie z artykułami biurowymi długopisu Mitsubishi. W Polsce można również kupić produkowane przez tę firmę klimatyzatory, a na nawet… piwo browaru Kirin, który jest powiązany z Mitsubishi. To jednak nie jedyny przykład.
Marka Subaru należy do firmy Fuji Heavy Industries zajmującej się także produkcją autobusów, wagonów, turbin wiatrowych i samolotów, a także przerabianiem samochodów ciężarowych w ekologiczne śmieciarki. Południowokoreański Hyundai to gigantyczny konglomerat firm zajmujących się oprócz produkcji samochodów budową statków i projektowaniem budynków. Napis Yamaha widnieje zaś nie tylko na bakach szybkich motocykli, ale też na cenionych instrumentach muzycznych – przede wszystkim klawiszowych.
Podobne przykłady można mnożyć również wśród europejskich producentów. Saab, gdy jeszcze istniał, posiadał swojego odpowiednika zajmującego się produkcją samolotów bojowych oraz broni – na przykład granatnika przeciwpancernego. Rolls-Royce to zaś uznany wytwórca silników odrzutowych. Nikogo nie zdziwią też gadżety i sprzęt sportowy produkowany przez firmy niemieckie i włoskie. Dysponując odpowiednią gotówką można sprawić sobie narty od Audi, sanki Ferrari, ubrania sygnowane znakiem BMW, buty od Maserati, czy zegarki, a nawet meble kuchenne Porsche Design.
tb/