Nie próbuj go wyprzedzić!
Samochód bezpieczeństwa (safety car) do Formuły 1 wprowadzono na stałe w 1990 roku. Po raz pierwszy tego typu auto zostało użyte w serii Indianapolis 500, w 1911 roku (tam funkcjonuje pod nazwą pace car) – pisze Przegląd Sportowy.
Decyzję o wpuszczeniu na tor samochodu bezpieczeństwa podjąć może w F1 jedna osoba – Charlie Whiting, dyrektor wyścigu. Za kierownicą specjalnego modelu mercedesa CLK 63 AMG (pojemność silnika 6,3 litra, 481 koni mechanicznych) też nie zasiada nikt przypadkowy. Od 2000 roku oficjalnym kierowcą jest były zawodnik Niemiec Bernd Maylander.
Samochód bezpieczeństwa wjeżdża, kiedy na torze panują warunki niebezpieczne, ale nie na tyle, by podjąć decyzję o przerwaniu wyścigu. Mogą być one następstwem wypadku (np. części bolidu albo plama oleju na trasie), albo zmian pogodowych. Zdarza się, że „safety car” uczestniczy w procedurze startowej (kiedy tor jest na tyle mokry, że trzeba przeprowadzić start lotny).