Napęd 4x4 już w trzech modelach Skody
O korzyściach wynikających z napędu na cztery koła przekonuje się coraz więcej kierowców. Skoda oferuje to rozwiązanie już w trzech modelach - Octavii, Yeti i Superb.
Do najważniejszych zalet napędu 4x4 należy efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewniające lepszą przyczepność przy przyspieszaniu i pokonywaniu zakrętów, większą dzielność na nawierzchniach nieutwardzonych oraz lepsze sprawowanie się w warunkach zimowych.
Skoda konsekwentnie rozwija napęd na obie osie w swoich modelach. Od momentu debiutu pierwszej generacji Octavii 4x4 w 1999 r. producent intensywnie zbiera doświadczenia na tym polu. Obecne modele Octavia i Yeti korzystają z najnowszej, piątej generacji systemu Haldex. Za tą innowacją kryje się prostsza i efektywniejsza konstrukcja, która z jednej strony poprawiła precyzję i prędkość działania, a z drugiej zwiększyła niezawodność i zmniejszyła masę. Układ Haldex, działający tu jako blokada międzyosiowa, współpracuje z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która nadzoruje efektywne i bezpieczne przekazywanie mocy między kołami jednej osi, w praktyce regulując wielkość momentu obrotowego przekazywanego na każde z kół.
Obecność systemu jest szczególnie cenna przy przyspieszaniu na zakręcie oraz na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przyhamowuje obracające się w miejscu koło, przekazując napęd na to, które może rozpędzić samochód. Efektem jest równomierne, dużo bardziej komfortowe prowadzenie i ograniczenie zużycia opon.
Marka oferuje układ 4x4 w obydwu wersjach nadwoziowych, zarówno w Octavii jak i Superbie i Yeti. Octavia kombi 4x4 jest najpopularniejszym w swoim segmencie modelem i kosztuje od 90 800 zł. Warto zaznaczyć, że np. w Norwegii i Szwajcarii napęd na cztery koła jest montowany w co drugiej Octavii.
Źródło: Skoda
ll/moto.wp.pl