|
|
| --- |
Najlepszą reklamą dla wytwórcy samochodów jest skonstruowanie pojazdu ustanawiającego rekord w danej kategorii... Nie ma większego znaczenia, czy będzie to moc, prędkość maksymalna, przyśpieszenie, czy wyjątkowo małe zużycie paliwa. Nieprzeciętna wartość zawsze stanowi doskonały chwyt marketingowy. Jednak by samochód wybił się ponad pozostałe modele w klasie, inżynierowie oraz projektanci muszą włożyć ogrom pracy. Nie inaczej wyglądało przygotowywanie Mercedesa CLK DTM AMG Cabriolet...
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Fanom motoryzacji z pewnością znana jest wersja coupe tego pojazdu, która została zaprezentowana kilka lat temu. Ekskluzywność auta sprawiła, że wszystkie 100 sztuk z limitowanej serii zostało sprzedanych na pniu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9986/clk-dtm-carbio-01.jpeg',550,366) ) |
| --- | Klientów nie odstraszała nawet wysoka cena. W zamian za nią otrzymywali uliczną namiastkę pojazdu DTM.
Rzut oka na dane techniczne może wpędzić z zakłopotanie... Czy samochód mogących poszczycić się prędkością maksymalną na poziomie 300 km/h może być w XXI wieku najszybszy na świecie? Owszem, może. Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet jest w chwili obecnej najszybszym seryjnie produkowanym, 4-miejscowym kabrioletem na świecie. Nawet legendarne Porsche 911 Cabrio nie dotrzyma mu kroku, rozwijając prędkość mniejszą o kilkanaście kilometrów na godzinę... Gdyby konkurencja zaczęła stanowić realne zagrożenie dla rekordu ustanowionego przez Mercedesa sygnowanego logiem AMG zdjęcie elektronicznego ogranicznika prędkości pozwoliłoby na zachowanie obecnego stanu rzeczy jeszcze przez długi czas... Potencjał silnika jest bowiem szacowany na przynajmniej 320 km/h!
Za sprawne rozpędzanie pojazdu odpowiada ośmiocylindrowy motor o pojemności 5439 ccm, który powstał na bazie seryjnego silnika Mercedesa. Przez firmę AMG został wyposażony w zmodyfikowane tłoki, układ smarowania i chłodzenia, a co najważniejsze - w sprężarkę mechaniczną. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9987/clk-dtm-carbio-05.jpeg',550,366) ) |
| --- | Dzięki kompresorowi w układzie dolotowym potężny moment obrotowy jest do dyspozycji niewiele powyżej obrotów biegu jałowego. Przy 3500 obr./min krzywa przebiegu momentu uzyskuje maksimum na poziomie aż 800 Nm! Moc maksymalna jest nie mniej imponująca, gdyż wynosi 582 KM! Dodatkową zaletą kompresora jest również brak turbodziury po naciśnięciu pedału gazu. Połączenie systemu doładowania z wałem korbowym przy pomocy paska sprawia, że wirniki sprężarki rozpędzają się w tempie wzrostów obrotów. Potężny moment jest przenoszony na asfalt przez automatyczną skrzynię biegów AMG Speedshift. W celu wybrania każdego z pięciu przełożeń należy przycisnąć jedną z dwóch manetek umieszczonych za kierownicą.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Jak przystało na Mercedesa, a zarazem auto sportowe, napędzana jest jedynie tylna oś. Aby sprostała potencjałowi silnika, trafiło do niej wiele wzmocnionych elementów z wersji wyścigowej CLK DTM. Jednak tuner pamiętał o zachowaniu komfortu, stąd m.in. zastosowanie innych sprężyn oraz zastąpienie metalowych uniballi gumowo-metalowymi silent-blockami. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9987/clk-dtm-carbio-09.jpeg',550,366) ) |
| --- | Regulacja prześwitu jest jednak wciąż obecna, podobnie jak sztywne amortyzatory i stabilizatory.
Dużą wagę przyłożono do zapewnienia pojazdowi odpowiedniej przyczepności. W tylnym moście pojawił się mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Wraz z opcjonalnymi oponami Dunlopa skonstruowanymi do wyścigów DTM zapewnia idealną trakcję. Trafiają one na 19-calowe felgi z przodu i 20-calowe z tyłu. Warto wspomnieć, że tylne felgi mają aż 10-cali szerokości! Koła są skręcane z dwóch elementów. Rozwiązanie ułatwia wykonanie znacznie bardziej precyzyjnego odlewu, niż w przypadku felg litych, co ma w późniejszym czasie wpływ na wytrzymałość koła. Przy równie ażurowym designie jest to nad wyraz ważne. Wyszukana stylistyka kół nie pełni jedynie funkcji estetycznej. Dzięki niej hamulce są odpowiednio chłodzone. W przypadku Mercedesa CLK AMG zostały wykonane z materiałów ceramicznych, które gwarantują ponadprzeciętną skuteczność oraz żywotność tarczy. Przednie i tylne zaciski są oczywiście wielotłoczkowe. Klocki hamulcowe na przedniej osi są dociskane przez 6-tłoczków, tylne przez dwa mniej. Kierowca nie musi
obawiać się nagłego spadku przyczepności na gorszych nawierzchniach. Auto wiąż będzie łatwe w prowadzeniu dzięki systemom ABS, ASR i ESP, które oczywiście można odłączyć, co z pewnością przyda się podczas wypadu na tor wyścigowy.
Do tego typu podróży będzie z pewnością skłaniało wyposażenie wnętrza. Przy pierwszym kontakcie z autem wzrok przykuwają przede wszystkim kubełkowe fotele, które wykończono skórą oraz alcantarą. Niecodziennie prezentuje się również zamszowa kierownica. Jak przystało na wyścigowy bolid, została nieco spłaszczona w dolnej części. W celu uruchomienia Mercedesa CLK DTM AMG Cabriolet nie wystarczy przekręcenie kluczyka w stacyjce. W tym celu należy wcisnąć umieszczony na konsoli środkowej przycisk rozrusznika... O wyścigową atmosferę we wnętrzu dbają również karbonowe i aluminiowe elementy wykończenia.
Podczas tuningu nie zapomniano oczywiście o prezencji samochodu. Bolid DTM różni się dość znacznie od seryjnej wersji Mercedesa CLK, jednak odmiana opuszczająca bramy zakładu AMG jest do niej łudząco podobna poza faktem iż ma... składany dach. Prezentowane auto, niczym rasowa wyścigówka, ma elementy wykonane z włókna węglowego. Z tego tworzywa ukształtowano m.in maskę, drzwi, progi, przedni spojler oraz dyfuzory.
**WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
[ następne
]( http://moto.wp.pl/mercedes-benz-clk-dtm-amg-cabriolet-6062062287713409g ) ** Mimo ponadprzeciętnych osiągów Mercedes wciąż pozostaje samochodem zdatnym do jazdy na co dzień. Gorzką do przełknięcia pigułką może być jedynie zużycie paliwa na poziomie kilkunastu litrów na każde 100 kilometrów. Na pocieszenie zostaje komfort, nieznacznie ograniczony przez sztywne zawieszenie, prestiż, niezawodność i wysoki standard obsługi klienta przez pracowników serwisu. Nie można zapomnieć również o ekskluzywności prezentowanego auta! Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet zostanie wyprodukowany - podobnie jak poprzednik - w serii 100 egzemplarzy. Pierwsze pojazdy zjechały z taśm produkcyjnych w maju. Większość z ręcznie
produkowanych kabrioletów ma właściciela już w chwili rozpoczynania produkcji, gdyż niemal cała przewidziana pula została wyprzedana. Zainteresowani zakupem powinni więc możliwie szybko przygotować 277.820 euro...
Łukasz Szewczyk