Najszybsza Łada w historii ma... 136 KM
Łada nie kojarzy się może ze sportowymi samochodami, ale od kilku lat startuje w mistrzostwach świata WTCC. Przyszedł zatem czas na zrobienie hot hatcha, który zawojuje rosyjskie drogi. Oto limitowana Kalina NFR.
Ford Fiesta ST ma 182 KM, Volkswagen Polo GTI – 192 KM, a Peugeot 208 GTi nawet 208 KM, zatem jaką moc oferuje kierowcy Łada Kalina NFR? Całe 136 KM przy 6800 obr./min. Wolnossący silnik benzynowy 1,6 oznacza, że również maksymalny moment obrotowy nie poprawia sytuacji (wynosi 154 Nm przy 4750 obr./min). Jednostka napędowa połączona jest z 5-biegową skrzynią manualną. W efekcie ważące 1215 kg miejskie auto osiąga 100 km/h w 9,2 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 203 km/h. Może nie jest to wolno, ale na pewno trudno Kalinę NFR nazwać „gorącą” propozycją dla fanów szybkiej jazdy. Do tego silnik nie należy do najbardziej oszczędnych i wg producenta zużywa średnio 8,4 l/100 km.
Sportowa Łada wyróżnia się zmienionymi zderzakami, wlotami powietrza na masce (choć jeśli ten silnik zaczyna potrzebować dodatkowego chłodzenia, to raczej oznacza awarię i najlepiej od razu udać się do warsztatu) oraz spoilerem na klapie bagażnika. We wnętrzu zamontowano podgrzewane fotele z mocniejszym trzymaniem bocznym. W skład wyposażenia wersji NFR wchodzą też automatyczne światła i wycieraczki, podgrzewane lusterka, manualna klimatyzacja, system audio z 4 głośnikami i komputer z 7-calowym wyświetlaczem.
Inżynierowie Łady zapewniają, że Kalina NFR otrzymała sportowo zestrojone zawieszenie, poprawiony układ kierowniczy i mocniejsze hamulce współpracujące z systemami ABS i EBD.
„Hot hatch” Łady w pierwszym roku produkcji będzie limitowany do 50 sztuk, jednak zdaje się, że rosyjska marka po prostu jest świadoma, iż nie znajdzie się więcej chętnych na to auto. Jedynym argumentem przemawiającym za Kaliną NFR jest cena wynosząca równowartość 45 tys. zł, czyli nawet dwa razy mniej niż w przypadku dobrze wyposażonych zachodnich konstrukcji.
sj, moto.wp.pl