Trwa ładowanie...
11-02-2011 12:03

Najpopularniejsze segmenty polskiego rynku

Najpopularniejsze segmenty polskiego rynkuŹródło: Jakub Wielicki
d2joget
d2joget

W 2010 roku najchętniej kupowane samochody osobowe należały tradycyjnie do grupy podstawowej, ale największą dynamikę wzrostu wykazały samochody terenowo-rekreacyjne.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Grupa podstawowa stanowiła na koniec roku 77,5 proc. polskiego rynku, o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Na zakup aut tej grupy zdecydowało się łącznie 258 569 osób, o 1,8 proc. mniej niż przed rokiem. Najważniejszy segment w tej grupie stanowią niezmiennie samochody klasy niższej średniej (42,5 proc., 110 tys. sztuk), a ich sprzedaż w całym 2010 r. była niemal identyczna jak w poprzednim - wzrost wyniósł 0,2 proc, czyli o 226 aut.

Jedną trzecią grupy podstawowej stanowią samochody małe, których sprzedano w ubiegłym roku niemal 87 tys. sztuk, co oznacza spadek o 2,3 proc (2 060 aut). Trzeci segment to z kolei samochody klasy średniej, których kupiono 39,3 tys. sztuk, o 1,3 proc. (515 aut) mniej niż rok wcześniej. Taki stosunkowo niewielki spadek pozwolił na wzrost udziału segmentu w grupie do 15,2 proc.

Najbardziej dotkliwy spadek sprzedaży skumulowanej odnotowały samochody mini (18,2 tys. sztuk, -14,7 proc.), podczas gdy sprzedaż samochodów klasy wyższej wzrosła w ciągu roku o 12,4 proc. (do 3,4 tys. sztuk), luksusowych - o 46,5 proc. (do 769 sztuk), a super luksusowych - o 300 proc. (do 8 sztuk).

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Drugą pod względem popularności na rynku grupę aut stanowią samochody terenowo-rekreacyjne. Sprzedaż 43 tys. sztuk była o 45,6 proc. większa niż w roku poprzednim, co pozwoliło na zwiększenie udziału w rynku krajowym z 9,2 do 12,9 proc. Tu również największą popularnością cieszą się pojazdy klasy niższej średniej, których kupiono w 2010 roku 24,5 tys. sztuk, o 84,1 proc. (11,2 tys. aut) więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Udział segmentu w grupie zwiększył się dzięki takiej sprzedaży z 45 do 56,9 proc. Wzrosła też sprzedaż całoroczna samochodów klasy średniej (10,7 tys. sztuk, wzrost o 25,1 proc.) i wyższej (6,0 tys. sztuk, wzrost o 16,9 proc.), spadła - samochodów małych (1,9 tys. sztuk, -27,0 proc.).

Rosnące wyniki sprzedaży odnotowały na przestrzeni roku segmenty vanów (18,7 tys. sztuk, wzrost o 12,2 proc., udział w rynku 5,6 proc.) i kombi vanów (11,2 tys. sztuk, wzrost o 31,4 proc., udział w rynku 3,4 proc.), spadła sprzedaż aut sportowo-rekreacyjnych (2,0 tys. sztuk, -1,8 proc., udział w rynku 0,6 proc.).

Źródło: Samar.pl

lop/mw/mw

d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj