Najpierw były samoloty
Historia samochodów Saab zaczęła się 10 czerwca 1947. Na konferencji prasowej pochwalono się wówczas trzema modelami - Saab 90 Safir, Saab 91 Scandia i Saab 92. Dwa pierwsze miały znaczną długość i wysokość oraz posiadały skrzydła. Saab 91 był bowiem dwuosobowym, a Saab 90 trzydziestodwuosobowym, pasażerskim samolotem. Stojący obok nich Saab 92 był natomiast samochodem.
Model 92 od początku wzbudzał kontrowersje. Powodem była jego nowoczesna, jak na owe czasy linia nadwozia. Na tle wyrobów konkurencji wyglądał bowiem, jak dzisiejsze pojazdy przyszłości. Karoseria, opracowana przez inżynierów lotnictwa, została bowiem zaprojektowana z niezwykłą dbałością o parametry aerodynamiczne. Szyba przednia nachylona była pod dużym kątem, reflektory wkomponowano w przednią partię nadwozia, a pokrywa komory silnika wyprofilowana była płynnie bez załamań i kantów. Najbardziej nietypowa była jednak linia boczna. Model, dzięki łagodnie opadającemu dachowi i zwężającej się ku u tyłowi sylwetce, przypominał kroplę wody.
BK