Najnowszy SUV i nowy salon Lexusa w Trójmieście
W Orłowie, najbardziej prestiżowej dzielnicy Gdyni otwarto uroczyście nowy salon Lexusa. Nie jest to typowy pawilon z samochodami, do jakich zdążyliśmy się przyzwyczaić, lecz raczej miejsce spotkań w którym w nowoczesnych wnętrzach kompleksu handlowego „Nowe Orłowo”, stanowiącym część powstającego w tej okolicy prestiżowego osiedla można obejrzeć najnowsze modele japońskiej marki premium, umówić się na jazdę próbną, skonfigurować i kupić auto albo… napić szampana. Z okazji oficjalnego otwarcia w salonie prezentowany jest właśnie najnowszy, kompaktowy SUV Lexusa, model NX. Do tej pory mogła go oglądać jedynie publiczność na salonach we Frankfurcie i Tokio. Teraz jest pokazywany w sieci dilerskiej marki w całym kraju.
Samochód wzbudza ogromne zainteresowanie, bo jest pierwszym SUV-em Lexusa z idealnym do miasta, kompaktowym nadwoziem i ceną, zaczynającą się od 154 500 zł za wersję NX 300h z napędem hybrydowym. Za 6 tys. zł więcej można zamówić odmianę z napędem na wszystkie koła. Lexus NX ma wyrazistą stylistykę. To dobra wiadomość w czasach, gdy auta stają się do siebie coraz bardziej podobne. Lexus idzie własną drogą, można nawet powiedzieć, że jest to trochę droga pod prąd. Nie mogło w nim zabraknąć atrakcyjnych, elektronicznych gadżetów dla miłośników nowych technologii i ciekawych, inżynieryjnych rozwiązań.
Wśród nowinek technicznych znajdziemy m. in. panoramiczny system wizyjny, wykorzystujący kamerę o największej rozdzielczości, spośród oferowanych w samochodach tej klasy. Mamy też panel do bezprzewodowego (indukcyjnego) ładowania telefonów komórkowych, zdalny sterownik panoramicznego ekranu z panelem dotykowym oraz rozbudowany, wielofunkcyjny wyświetlacz z miernikiem przeciążeń działających na kierowcę i jego pasażerów, a także projektor HUD, wyświetlający dane z prędkościomierza, pokładowego komputera i nawigacji na przedniej szybie. Lexus NX potrafi zapobiec kolizjom podczas wycofywania samochodu z miejsc parkingowych i manewrowania. Jako pierwszy w swoim segmencie, ma adaptacyjną kontrolę prędkości jazdy, działającą w zakresie od 0 do 180 km/h, pozwalającą automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem i w razie potrzeby samoczynnie się zatrzymać. Jest też coś dla leniwych: elektrycznie składana tylna kanapa.
Oczywiście, Lexus przyzwyczaił nas do hybryd. Dlatego na liście dostępnych jednostek nie mogło zabraknąć takiego właśni układu o sumarycznej mocy 197 KM z oszczędnym, 2,5-litrowym silnikiem benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona i silnikiem elektrycznym. Według producenta ma on zapewnić Lexusowi NX spalanie na poziomie 5,2 l/100 km.
Właśnie te samochody - na razie jeszcze statycznie, bo w wersjach przedprodukcyjnych - pokazano w nowym salonie Lexus Trójmiasto w Gdyni - Nowym Orłowie. Salon jest częścią kompleksu nowoczesnych budynków. Niektóre z nich dopiero powstają, tworząc nowe, rozległe osiedle, przylegające do znanej, willowej dzielnicy Gdyni. Kilkaset metrów stąd jest molo w Orłowie i najdroższe centrum handlowe Trójmiasta. W okolicy znajduje się wiele prestiżowych salonów i sklepów.
- Szukając odpowiedniej lokalizacji, musieliśmy spełnić oczekiwania klientów marki premium i standardy, wymagane przez Lexus Polska. Drugą, którą braliśmy pod uwagę, był kompleks nowoczesnych budynków Oliva Business Centre w Gdańsku. Musiała to być jedna z głównych arterii komunikacyjnych, prestiżowa okolica w pobliżu charakterystycznych miejsc. Rozglądaliśmy się za nowoczesnym biurowcem, ponieważ wolnostojące budynki nie spełniały naszych oczekiwań. Zupełnie przypadkiem okazało się, że obiekty „Nowego Orłowa” spełniają nawet standardy kolorystyczne Lexusa, a nasi potencjalni klienci z Gdyni mieszkają w promieniu 2 km od tego miejsca - śmieje się dyrektor salonu Lexus Trójmiasto, Krzysztof Walder.
W tak prestiżowej lokalizacji, w sąsiedztwie jednych z najdroższych w Polsce apartamentów nie mogło być mowy o umieszczeniu serwisu. To zresztą stara koncepcja, która w klasie premium już się nie sprawdza. Dlatego salon jest przyjemnym miejscem w którym eksponuje się samochody, bez hałaśliwego warsztatu.
- Autoryzowany serwis samochodów marki Lexus prowadzimy w Chwaszczynie, poza Trójmiastem. Dla naszych klientów mamy jednak program VIP: przyjeżdżamy po ich samochody pod wskazany adres, dostarczamy „pod drzwi” auta zastępcze, a następnie przywozimy z powrotem ich auta do wskazanej lokalizacji. Nawet przy rutynowym przeglądzie. Również w przypadku klientów spoza Trójmiasta - wyjaśnia Krzysztof Walder.
Nowy salon ma powierzchnię 300 m kw., 6 pracowników i umożliwia eksponowanie 6 aut. W ofercie są wszystkie samochody Lexusa. Choć oficjalne otwarcie odbywa się w lipcu, salon działa już od kilku tygodni.
- Zdążyliśmy zebrać kilkanaście zamówień. Dominuje nowy model NX, na którego zdecydowało się jak do tej pory 15 klientów. Pozostałe modele to IS i GS. Przede wszystkim wersje hybrydowe. Skąd popyt na NX-a? Klientów marek premium w Polsce najbardziej interesuje ten segment. Coraz chętniej przesiadają się do SUV-ów, bo doceniają lepszą widoczność, napęd na cztery koła i bezpieczeństwo. Podoba im się też napęd hybrydowy, bo samochód jest bardzo cichy, zwłaszcza w porównaniu z dieslem - dodał Walder.
W Trójmieście coraz częstszymi gośćmi salonów samochodowych są Rosjanie. Gdańsk, Sopot i Gdynia stały się dla nich w ostatnich latach ulubionym miejscem wypadów na tanie zakupy. Przy okazji swoich wizyt w Polsce, korzystają także z usług motoryzacyjnych.
- Coraz częściej zdarzają się klienci z Kaliningradu, najczęściej w serwisie. Kilku interesuje się zakupem naszego nowego SUV-a. W serwisie pojawiają się ich bogato wyposażone samochody terenowe, Toyoty V8 i Land Cruiser oraz Lexusy RX. Są bardzo popularne wśród Rosjan - powiedział moto.wp.pl Krzysztof Walder.
Segment kompaktowych SUVów luksusowych marek wzrósł w pierwszej połowie 2014 roku o 32 proc. Według niezależnych analityków, do 2020 roku sprzedaż takich modeli w Europie może wzrosnąć z 0,7 mln (w roku 2013) do 1,2 mln. W Polsce na nowego kompaktowego SUVa - Lexusa NX, zdecydowało się 265 klientów.
mw, moto.wp.pl