Najlepszy silnik roku 2011
Rozstrzygnięto kolejną edycję konkursu na najlepszy silnik roku. Dotychczasowi liderzy po raz kolejny potwierdzili jakość swoich produktów. W tym roku nagrody we wszystkich kategoriach podzielili między siebie Włosi i Niemcy. To pierwszy raz, kiedy 76 dziennikarzy (między nimi jeden Polak) z 36 krajów wyróżniło silniki tylko z jednego regionu świata.
Po zeszłorocznych wyróżnieniach tym razem Fiat zdobył wszystkie najważniejsze nagrody. Mały silnik 0.9 wyposażony w turbinę zdobył tytuł silnika roku, najlepszego silnika debiutującego w tym roku oraz tytuł najbardziej ekonomicznej jednostki. Montowany w Fiatach 500 i 500C silnik to niewielka dwucylindrowa konstrukcja nazwana TwinAir. Produkuje on 85 KM, a jak informuje producent - spala jedynie 4,1 l/100km w cyklu mieszanym. Drugie miejsce zajął zwycięzca dwóch poprzednich edycji konkursu, czyli jednostka Volkswagena 1.4 TSI Twincharger. Jest to wyraźna sugestia, że niewielkie silniki benzynowe wyposażone w turbosprężarki, stają się najważniejszymi jednostkami dla europejskich samochodów miejskich.
Niespodzianką może być zdobywca trzeciego miejsca w głównej kategorii. Zajął je silnik 4.5 V8 znany z Ferrari 458 Italia (ta sama jednostka zdobyła też tytuł silnika o najlepszych osiągach). Sędziowie docenili fakt, że z takiej pojemności włoscy inżynierowie wycisnęli 570 KM zachowując przy tym bardzo korzystny przebieg momentu obrotowego.
Tegoroczna edycja konkursu jest pierwszą, w której nie wyróżniono żadnego silnika zaprojektowanego przez Japończyków. Zdecydowana dominacja europejskich jednostek na pewno jest spowodowana składem jury, jednak nie tylko. Łatwo zauważyć, że głównym kryterium wyboru była wydajność silników, a na tym polu niemieccy (a ostatnio też włoscy) producenci stają się zdecydowanymi liderami. Warto zauważyć, że w podobnym zestawieniu przygotowanym przez amerykanów też znalazły się jednostki BMW i VW.
Poniżej prezentujemy pozostałe kategorie uwzględniające wielkość silnika.
Najlepszy silnik o pojemności poniżej 1 litra:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)
Najlepszy silnik o pojemności 1-1,4 litra:
Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Touran, Skoda Fabia RS, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1)
Najlepszy silnik o pojemności 1,4-1,8 litra:
BMW 1.6 4-cylindrowy turbo (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works)
Najlepszy silnik o pojemności 1,8-2,0 litra:
BMW 2.0 twin-turbo diesel (BMW 123d, X1)
Najlepszy silnik o pojemności 2,0-2,5 litra:
Audi 2.5 5-cylindrowy turbo (Audi TT RS, RS3)
Najlepszy silnik o pojemności 2,5-3,0 litra:
BMW 3.0 DI twin-turbo (BMW 135i, 1 M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 640i, 740i)
Najlepszy silnik o pojemności 3,0-4,0 litra:
BMW 4.0 V8 (BMW M3)
Najlepszy silnik o pojemności ponad 4 litry:
Ferrari 4.5-litre V8 (Ferrari 458 Italia)
(źródło: samar.pl)
sj