Najlepszy samochód XX wieku
Co roku wielbiciele motoryzacji czekają na wyniki plebiscytu "Car of the Year" (COTY), podczas którego ogłaszany jest model uznany samochodem roku. Jednak wiele modeli, które otrzymały ten tytuł po kilkunastu latach znika z naszej pamięci. Czy zastanawialiście się jaki samochód jest najważniejszym modelem w całej historii motoryzacji?
Wprawdzie konkurs wyboru samochodu XX wieku odbył się ponad dziesięć lat temu, ale ze względu na przypadającą właśnie 125 rocznicę narodzin samochodu - trójkołowiec Benza opatentowany 29 stycznia 1886 jako "Benz Patent-Motorwagen Nummer 1", jest uznawany za pierwszy samochód osobowy na świecie, a data 29 stycznia 1886 za dzień narodzin motoryzacji - warto przypomnieć konkurs "Car of the Century"(COTC), którego wynik ogłoszono w grudniu 1999 roku.
Idea stworzenia konkursu powstała w drugiej połowie lat 90. Jesienią 1996 została opracowana lista 700 samochodów, które - według powołanej komisji COTC - miały szansę kandydować do tytułu najlepszego samochodu stulecia.
Z tej listy - na początku roku 1997 roku - wyselekcjonowano 200 modeli, które przeszły do kolejnego etapu eliminacji. Uroczystość opublikowania "dwusetki", wyłonionej ze wszystkich kandydatów, odbyła się podczas targów samochodowych w Holandii (Motor Show w Amsterdamie).
Kolejnym etapem konkursu było ograniczenie liczby kandydatów o połowę. Jurorami było 130 dziennikarzy motoryzacyjnych z 33 krajów i to oni wybierali, który model miał największy wpływ na historię i rozwój motoryzacji. Wyniki w postaci "setki najlepszych" ogłoszono we wrześniu 1997 roku, podczas Targów Samochodowych we Frankfurcie.
W kolejny etap konkursu zaangażowano większą liczbę jurorów. W tym celu sięgnięto po opinię publiczności przypatrującej się wyborom. Oprócz wyboru przeprowadzonego przez specjalistów z komisji, wyniki miały bowiem również uwzględnić typy internautów. Założeniem było wyselekcjonowanie z setki dotychczasowych finalistów maksymalnie 35 samochodów. Zestaw zwycięskich aut składał się z 25 modeli wybranych przez profesjonalistów z komisji COTC i 10 wyłonionych przez Internautów.
Wyniki głosowania obu tych grup były bardzo podobne. Internauci wybrali tylko dwa inne pojazdy, których nie sugerowali profesjonaliści. Tym samym, zamiast 35 modeli które mogły być zakończeniem etapu, do następnej fazy przeszło 27 pojazdów. Wyniki tej eliminacji zostały ogłoszone podczas targów Samochodowych w Genewie w marcu 1999 roku.
Prezentujemy alfabetycznie finałową grupę modeli, wraz z latami produkcji i krajem pochodzenia:
- AC Cobra (1965-1967) - kraj producenta: Wielka Brytania/USA
- Alfa Romeo Giulietta Sprint Coupe (1954-1968) - Włochy
- Audi Quattro (1980-1991) - Niemcy
- Austin Seven (1922-1939) - Wielka Brytania
- BMW 328 (1936-1940) - Niemcy
- Bugatti T35 (1926-1930) - Francja
- Chevrolet Corvette Stingray (1963-1967) - USA
- Citroen Traction Avant (1934-1957) - Francja
- Citroen 2CV (1948-1990) – Francja
- Citroen DS19 (1955-1975) - Francja
- Ferrari GT SWB 250 Berlinetta (1959-1962) - Włochy
- Fiat 500 Topolino (1936-1948) - Włochy
- Ford Model T (1908-1927) - USA
- Mustang (1964-1968) - USA
- Jaguar XK120 (1948-1954) - Wielka Brytania
- Jaguar E-Type (1961-1975) - Wielka Brytania
- Mercedes S/SS/SSK (1927-1932) - Niemcy
- Mercedes 300 SL (1954-1957) - Niemcy
- Mini (1959-2000) - Wielka Brytania
- NSU Ro80 (1967-1976) - Niemcy
- Porsche 911 (1963- do chwili obecnej) - Niemcy 22. Renault Espace (1984 - do chwili obecnej) - Francja
- Rolls-Royce Silver Ghost (1907 - 1925) - Wielka Brytania
- Range Rover (1970-1996) - Wielka Brytania
- Volkswagen Kafer (zwany u nas "Garbusem") (1946 - 2003) - Niemcy
- Volkswagen Golf (1974 - obecnie) - Niemcy
- Jeep Willys (1941-1945) - USA
Po ogłoszeniu wyników, ponownie rozpoczęły się prace jury złożonego ze specjalistów, a z grupy wyłoniono pięciu finalistów. Oficjalnie "gorącą piątkę" poznaliśmy we wrześniu 1999, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Pięciu wspaniałych to: Citroen DS, Ford T, Mini, Porsche 911 i VW Kafer. Spośród tych modeli należało jeszcze tylko wyłonić jeden, który zdystansował wszystkich rywali z całego stulecia. Metoda głosowania, przyjęta podczas finału zakładała system identyczny, jak w przypadku Car of the Year. Każdy członek jury dzielił posiadane punkty między poszczególne modele, a zwyciężał samochód, który zdobył największą liczbę punktów. Polskę w jury reprezentował juror konkursy COTY - dziennikarz motoryzacyjny, Wojciech Sierpowski.
Punktacja i przyznane miejsca wyglądały następująco:
- Ford Model T - 742 pkt.
- Mini - 617 pkt.
- Citroen DS - 567 pkt.
- VW Kafer - 521 pkt.
- Porsche 911 - 303 pkt.
Zwycięzcą konkursu na samochód XX wieku okazał się pojazd, który zmotoryzował Amerykę, a zarazem pierwszy model budowany na taśmie produkcyjnej. Gala ogłoszenia wyniku odbyła się w kraju zwycięzcy: 18 grudnia 1999 roku w Las Vegas. Warto jednak pamiętać, o czym prezydent USA w jednym ze swoich wystąpień najwyraźniej zapomniał lub nie miał pojęcia: o ile Henry Ford był wizjonerem odnośnie produkcji samochodów, to prawdziwym ojcem motoryzacji był Carl Benz, a pierwszy na świecie samochód powstał w Europie.
Bogusław Korzeniowski
mw/mw