Najlepsze zimówki według ADAC
Niemiecki ADAC przedstawił wyniki swoich testów dotyczących opon zimowych w popularnych rozmiarach 155/70R13 i 175/65R14.
Zaskoczenia nie było. Komplety zimowe z logo Vredestein, Continentala, Goodyeara i Dunlopa uzyskały najwyższe oceny i miano "szczególnie polecane". Opony te (patrz: tabela) zdobyły najwięcej ocen pozytywnych od ekspertów ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club).
Opona Vredestein 175/65R14 najlepsza na śniegu i w kategorii zużycia paliwa
Zimowe opony Continental Winter Contact TS 830 195/65R15 oraz Pirelli Winter 190 Snowcontrol zostały ocenione najwyżej przez specjalistów niemieckiego automobilklubu.
Segment o rozmiarze 175/65R14 odwrócił nieco tą klasyfikację. Na śniegu najlepsze są Vredestein Snowtrack 3, Continental Winter Contact TS 800 oraz Dunlop SP Winter Response. Aczkolwiek tu znów Dunlop i Michelin Alpin A3 wykazują najcichszą pracę. Z kolei GoodYear Ultra Grip 7+ jest najlepszy w kategorii "zużycie bieżnika" i "oszczędność paliwa" (w tej ostatniej kategorii wraz z Vredestein Snowtrack 3).
Dunlop najlepszy w najlżejszej kategorii 155/70R13
Opony Dunlop SP Winter Response uzyskały najlepsze oceny w rozmiarze 155/70 R13 (ze wskaźnikami prędkości Q/S/T). Szczególne wrażenie na ekspertach ADAC wywarła charakterystyka dot. aquaplaningu (deszcz, roztopiony śnieg, błoto pośniegowe). Zdaniem testujących, gumy te są wyjątkowo dobrze wyważone, charakteryzują się małym wskaźnikiem zużycia i cichą pracą.
Najlepsze "zimówki" 175/65R14 kontra całoroczne
W tabeli podajemy pełne zestawienie opon z komentarzem:
- szczególnie polecane,
- polecane
- polecane z zastrzeżeniem
Celowo w rankingu umieściliśmy jedną z najlepszych opon całorocznych GoodYear Vector 4Seasons. Widać jak na dłoni, iż jest dość dobra na suchej nawierzchni, bardzo dobra na mokrej, ale zdecydowanie przegrywa w kategorii "zużycie paliwa" i nomen omen "jazda na lodzie".
Najlepsze na śniegu 195/65R15
Z przedstawionego podsumowania wynika, iż nie ma opony zdecydowanie najlepszej we wszystkich kategoriach. Mamy jednak faworytów w kategorii "Queen of snow". Tu wyróżniają się produkty Vredestein Snowtrack 3, Continental Winter Contact TS 830 oraz Dunlop Sp Winter Sport 3D. Całoroczna guma Vredestein Quatrac3 znacząco odbiega od najlepszych "zimówek" na zaśnieżonej nawierzchni i w kategorii "zużycie paliwa". Aczkolwiek bardzo dobra jest na suchej nawierzchni; nie dorównuje jednak zimowym średniakom.
Zużycie paliwa
Dotąd mało się mówiło o tej kategorii pomiaru. Jednak już znakomita opona letnia Michelin Energy Saver, stosowana w Kia cee'd na wyposażeniu fabrycznym, wykazywała ponad 5 proc. oszczędności, co przekładało się na 1,2 litra Pb 95 na 100 km. Niewiarygodne, ale prawdziwe!
W zakresie zużycia paliwa, pomiędzy Hankook Icebear W440 175/65R14 a Vredestein Snowtrack 3 różnica wynosiła 0,6 pkt. na korzyść tej ostatniej. Przyjmując, iż najlepsza "zimówka" Vredestein zmniejsza opory toczenia o 5 procent, to wynik ten skutkuje mniejszym zużycie paliwa - ok. litr na 100 km!
Warto w tym miejscu zauważyć, iż całoroczna opona Goodyear Vector 4Season 175/65R14 posiada taki sam wskaźnik w kategorii "zużycie paliwa" jak "zimówka" Hankook Icebear W440.
Podsumowanie: przedstawiliśmy trzy najbardziej popularne rozmiary opon zimowych. Faworyci nie zawodzą. Zarówno GoodYear Utra Grip 7+, Continental Winter Contakt TS 830 (rozmiar 195/65R15), jak i Dunlop SP Winter Response 155/70R13 i Vredestein Snowtrack 3 są najlepsze w swoim segmencie.
Kolejny raz potwierdziła się podręcznikowa reguła, iż nawet najlepsze komplety na każdą porę roku (czytaj: całoroczne) jeszcze nie dorównują zimowym średniakom. Ale kto wie, może za rok będzie inaczej. Warunek jest jeden: brak zimy stulecia.
Źródło: Mototarget