Najbezpieczniejsze samochody w swoich klasach wg Euro NCAP
Wybierając samochód, zwracamy uwagę na jego cenę, wyposażenie, silnik, stronę praktyczną i bezpieczeństwo, jakie oferuje. W tym ostatnim przypadku, nie jesteśmy w stanie sprawdzić tego sami, więc musimy zapoznać się z wynikami testów zderzeniowych. Na Starym Kontynencie przeprowadza je Euro NCAP. Organizacja ta podsumowała 2015 rok i stworzyła listę najbezpieczniejszych samochodów w 8 różnych klasach.
Duże SUV-y – Volvo XC90
W tym przypadku nie ma mowy o niespodziance. Volvo od wielu lat słynie z produkcji najbezpieczniejszych samochodów i tak samo jest z nowym SUV-em XC90. Ten duży szwedzki samochód otrzymał imponującą notę 97 proc. za ochronę dorosłych pasażerów i 100 proc. za elektroniczne systemy wspomagające bezpieczeństwo. To właśnie te ostatnie, zdaniem Volvo, są przyszłością motoryzacji. Dzięki czujnikom i komputerom możliwe jest całkowite uniknięcie wypadku. Samochód potrafi np. sam zahamować, aby nie potrącić pieszego. Volvo XC90 jest też modelem, który uzyskał najwyższą notę ze wszystkich przetestowanych aut – niezależnie od kategorii.
Ochrona dorosłych: 97 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 72 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 100 proc.
Małe SUV-y – Mercedes GLC
Wśród mniejszych SUV-ów najlepsze noty w 2015 roku otrzymał nowy Mercedes GLC, czyli następca popularnego GLK. Również ten model uzyskał bardzo dobrą ocenę za ochronę dorosłych pasażerów. Kupujący ten samochód na pewno zwrócą też uwagę na wysokie bezpieczeństwo dzieci. Mniejsze wymiary spowodowały lepszy niż w przypadku XC90 wynik w przypadku potrącenia pieszego. Jednak w zakresie systemów elektronicznych Mercedes odbiega jeszcze od tego, co oferuje Volvo.
Ochrona dorosłych: 95 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona pieszych: 82 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Duże samochody rodzinne – Jaguar XE
Pod nazwą tej kategorii kryją się modele z segmentów D, E i F. Najbezpieczniejszym z nich okazał się nowy Jaguar XE. Samochód brytyjskiej marki na kolejnym polu udowadnia, że jest pełnoprawnym konkurentem niemieckiej trójki. Równe i wysokie noty we wszystkich kategoriach pokazują, że Jaguar nie pozostaje w tyle – nie tylko dobrze wygląda i jeździ, ale jest też bardzo bezpieczny. Choć model ten raczej nie jest samochodem typowo rodzinnym, to jako limuzyna dla biznesmena sprawdzi się idealnie.
Ochrona dorosłych: 92 proc.
Ochrona dzieci: 82 proc.
Ochrona pieszych: 81 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 82 proc.
Małe samochody rodzinne – Infiniti Q30
Pod nazwą tej kategorii kryją się po prostu samochody kompaktowe. Wszystkie testowane modele (poza Infiniti również Opel Astra, Renault Megane i Honda HR-V) uzyskały zbliżone noty. Choć auto japońskiej marki premium wypadło najgorzej pod kątem bezpieczeństwa dorosłych, to jest zdecydowanym liderem w ochronie pieszych i zastosowaniu elektronicznych systemów. Co ciekawe, bliźniaczy do Infiniti Q30 model, czyli Mercedes Klasy A, lepiej chroni dorosłych, ale w przypadku pieszych jest dużo gorszy. Jak widać, ukształtowanie maski ma tu kluczowe znaczenie.
Ochrona dorosłych: 84 proc.
Ochrona dzieci: 86 proc.
Ochrona pieszych: 91 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Samochody miejskie – Honda Jazz
W tej kategorii Honda Jazz okazało się zdecydowanym zwycięzcą i jedynym typowo miejskim autem, które uzyskało notę pięciu gwiazdek. Model ten niemal w każdej kategorii dostał najwyższą ocenę w klasie – tylko pod względem ochrony pieszych lepsze wyniki mają Mazdy – 2 i CX-3. Honda w ten sposób pokazuje, że jest nie tylko przestronnym, bogato wyposażonym i bardzo praktycznym samochodem, ale też bezpiecznym. Niestety wszystkie te zalety odbijają się na cenie jaką trzeba zapłacić za Jazza. Model ten w podstawie kosztuje tyle, co nieźle wyposażony kompakt. Na drugim końcu tabeli znajduje się Lancia Ypsilon, która uzyskała tylko dwie gwiazdki i okazała się najmniej bezpiecznym samochodem przetestowanym w 2015 roku.
Ochrona dorosłych: 93 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 73 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Duże minivany – Ford Galaxy
Choć rolę dużych rodzinnych aut przejmują ostatnio SUV-y, to nie należy zapominać o minivanach, które często oferują dużo bardziej przestronne i praktyczne wnętrze. Jednak nie da się ukryć, że klasa ta jest nieco zapomniana. Widać to też na liście testów zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP, na której znalazły się trzy modele, przy czym wynik Forda S-Maxa został po prostu skopiowany z testu bliźniaczego Galaxy. Warto jednak zwrócić uwagę, że dawne czasy, gdy rodzinne minivany należały do najbardziej niebezpiecznych aut na rynku, już minęły. Zarówno oba Fordy, jak i Renault Espace uzyskały bardzo dobre wyniki.
Ochrona dorosłych: 87 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 79 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Małe minivany – Volkswagen Touran
W tej kategorii zwycięzcą okazała się bardzo udana druga generacja Volkswagena Tourana. Kupujących na pewno zachęci fakt, że ten kompaktowy minivan uzyskał aż 89 proc. za ochronę dzieci, ale również w pozostałych kategoriach wyniki testów zderzeniowych były bardzo dobre. Warto jednak zwrócić uwagę, że pozostałe modele umieszczone przez Euro NCAP w tej kategorii, to nie są typowe minivany. Dobry (cztery gwiazdki) wynik jak na taki typ auta uzyskał również Volkswagen Caddy, czyli produkowany w Polsce kombivan. Kategorię uzupełnia natomiast Fiat 500X, który jest miejskim SUV-em – bliźniaczym modelem Jeepa Renegade.
Ochrona dorosłych: 88 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona pieszych: 71 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 76 proc.
Roadstery i samochody sportowe – Mazda MX-5
Tradycyjnie w samochodach, gdzie liczą się osiągi, bezpieczeństwo jest na nieco niższym poziomie. Nic zatem dziwnego, że Mazda MX-5, która wygrała w tej kategorii, jako jedyna w tym zestawieniu klasowych liderów nie uzyskała pięciu gwiazdek – choć niewiele zabrakło. Japoński dwumiejscowy roadster zaskakująco dobrze chroni dzieci, a w zakresie bezpieczeństwa pieszego należy do liderów na całym rynku. Warto też zauważyć, że modelem, który mimo sporej ceny prezentuje się zdecydowanie gorzej jest BMW Z4.
Ochrona dorosłych: 84 proc.
Ochrona dzieci: 80 proc.
Ochrona pieszych: 93 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 64 proc.
sj, moto.wp.pl