Najbezpieczniejsze samochody 2014 roku
Bezpieczeństwo zapewniane przez samochody jest jednym z ważniejszych czynników branych pod uwagę przy zakupie nowego auta. O tym, które modele zapewnią najlepszą ochronę w razie wypadku, dowiadujemy się z testów zderzeniowych. Organizacja Euro NCAP podsumowała 2014 rok i stworzyła listę najbezpieczniejszych samochodów przetestowanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy z podziałem na pięć klas. Oczywiście wszystkie z nich dostały maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Samochody miejskie: Skoda Fabia
Wśród samochodów miejskich najlepiej w testach zderzeniowych wypadła Skoda Fabia. Niemal w każdym przypadku bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oceniono jako „dobre” lub „odpowiednie” (oceny 5 i 4 w pięciostopniowej skali). Jedyną wpadką okazała się ochrona odcinka szyjnego kręgosłupa osób zasiadających na tylnej kanapie – za to miejska Skoda dostała najgorszą możliwą notę. Mimo tej drobnej wpadki, Fabia wypadła lepiej od całej konkurencji w swojej klasie. Dodatkową nagrodę przyznano za system zapobiegający kolejnym zderzeniem w razie wypadku.
Ochrona dorosłych: 81 proc.
Ochrona dzieci: 81 proc.
Ochrona pieszych: 69 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 69 proc.
Małe 4x4: Land Rover Discovery Sport
Najmniejszy, ale też najnowszy model w ofercie Land Rovera to następca wysłużonego Freelandera. Nowy brytyjski SUV otrzymał niemal wzorowe noty we wszystkich kategoriach. Bardzo dobrze oceniono ochronę zarówno dorosłych jak i dzieci. Discovery Sport zebrał też sporo punktów za elektroniczne systemy bezpieczeństwa, które pozwalają uniknąć lub zmniejszają efekty wypadku. W przypadku potrącenia pieszego specjaliści z Euro NCAP mieli głównie uwagi do kształtu początku maski, który może powodować poważne urazy.
Ochrona dorosłych: 93 proc.
Ochrona dzieci: 83 proc.
Ochrona pieszych: 69 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 82 proc.
Małe MPV: Volkswagen Golf Sportsvan
Małe minivany tracą nieco klientów na rzecz modniejszych SUV-ów, ale często są od nich tańsze i bardziej praktyczne. Tak jest w przypadku Golfa Sportsvana, czyli modelu znajdującego się pomiędzy zwykłym Golfem a Touranem. Jak przystało na samochód rodzinny, bardzo wysoko oceniono ochronę dzieci, ale też pod kątem bezpieczeństwa dorosłych Golf Sportsvan prezentuje się świetnie. Jedyne uwagi eksperci z Euro NCAP mieli w przypadku uderzenia bocznego w słup. Nieco gorzej oceniono również ochronę pieszych. Końcową punktację podnosi natomiast zestaw elektronicznych systemów bezpieczeństwa.
Ochrona dorosłych: 87 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 62 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 73 proc.
Małe samochody rodzinne: Nissan Qashqai
Wśród aut kompaktowych najbezpieczniejszym okazał się przedstawiciel modnego gatunku SUV-ów. Podobnie jak w przypadku innych wyróżnionych samochód, również Nissan Qashqai niemal wzorowo chroni dorosłych pasażerów i dzieci. Jedyna uwaga dotyczyła przeciętnej ochrony szyjnego odcinka kręgosłupa na przednich fotelach. We wszystkich pozostałych punktach wynik Nissana należy ocenić bardzo dobrze. Oprócz wytrzymałej konstrukcji, Qashqai może pochwalić się dobrze działającymi systemami pozwalającymi uniknąć wypadku lub zmniejszyć jego konsekwencje.
Ochrona dorosłych: 88 proc.
Ochrona dzieci: 83 proc.
Ochrona pieszych: 69 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 79 proc.
Duże samochody rodzinne: Mercedes Klasy C
Szczególnie wysokie noty w 2014 roku otrzymał nowy Mercedes Klasy C. Najmniejsza limuzyna niemieckiej marki straciła jedynie nieco punktów w przypadku ochrony przy bocznym zderzeniu ze słupem i karku na tylnej kanapie – w obu przypadkach otrzymała ocenę „marginalną”, czyli 3 na 5. Mimo tego Mercedes zdecydowanie wyróżnia się poziomem bezpieczeństwa. Uzupełnieniem wytrzymałej konstrukcji są nagrodzone systemy PRE-SAFE i Attention Assist, które pozwalają uniknąć wypadku.
Ochrona dorosłych: 92 proc.
Ochrona dzieci: 84 proc.
Ochrona pieszych: 77 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 70 proc.
sj, moto.wp.pl