Najbezpieczniejsze samochody 2013 roku

Organizacja Euro NCAP, która przeprowadza testy zderzeniowe podsumowała 2013 rok i stworzyła listę najbezpieczniejszych samochodów w poszczególnych klasach

Obraz
Źródło zdjęć: © Euro NCAP

/ 7Samochody miejskie - Renault ZOE

Obraz
© Euro NCAP

Organizacja Euro NCAP, która przeprowadza testy zderzeniowe, podsumowała 2013 rok i stworzyła listę najbezpieczniejszych samochodów w poszczególnych klasach. Ostatnie 12 miesięcy przyniosło wiele niespodzianek i zmian. W poniższym rankingu nie znalazł się żaden niemiecki samochód, a najbezpieczniejszymi okazały się auta, którym jeszcze rok temu nikt nie dawałby szans.

Wśród samochodów miejskich zwycięzcą okazało elektryczne Renault ZOE. Auta na prąd potrzebują dużo miejsca na akumulatory, a co za tym idzie, mają inną konstrukcję niż samochody spalinowe. Z tego powodu nie były równie bezpieczne. Jednak Renault pokazuje, że jako marka, która od lat może pochwalić się samochodami brylującymi w testach, również w przypadku elektrycznego auta stworzyła konstrukcję lepszą od konkurentów.

Ochrona dorosłych: 89 proc.
Ochrona dzieci: 80 proc.
Ochrona pieszych: 66 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 85 proc.

/ 7Samochody kompaktowe - Qoros 3 Sedan

Obraz
© Euro NCAP

Największą niespodzianką 2013 roku okazał się model 3 chińsko-izraelskiej marki Qoros. Samochód ten nie jest jeszcze oferowany w Europie, ale dzięki jakości wykonania, osiągom i świetnym wynikom w testach zderzeniowych, może być to pierwsza marka z Chin, która odniesie sukces na Starym Kontynencie. Po przetestowanym w 2012 roku Volvo V40, Qoros 3 jest drugim najbezpieczniejszym kompaktem w historii.

Ochrona dorosłych: 95 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 77 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.

/ 7Samochód klasy średniej - Lexus IS 300h

Obraz
© Euro NCAP

Walka w klasie premium, a szczególnie w segmencie D jest bardzo zacięta. Lexus, który chce konkurować z takimi wieloletnimi hitami jak BMW serii 3 i Mercedes Klasy C, musi pokazać coś wyjątkowego. Obok ciekawej stylistyki i udanego napędu hybrydowego, japońskie auto może też się pochwalić świetnymi wynikami w testach zderzeniowych. Nowy IS udowodnił, że jest bezpieczniejszy od niemieckich konkurentów.

Ochrona dorosłych: 91 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 80 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 66 proc.

/ 7Samochód luksusowy - Maserati Ghibli

Obraz
© Euro NCAP

W koncernie Fiata, to Maserati ostatnio odnosi największe sukcesy. Włoska marka premium nadal jest niszowym graczem, ale w 2013 roku znacznie zwiększyła sprzedaż. Głównym motorem napędowym tego rozwoju jest mniejsza limuzyna, czyli model Ghibli. Konkurent między innymi Audi A6 i BMW serii 5 wygląda świetnie, jeździ wzorowo, a do tego pokazuje, że jest bezpieczny w razie wypadku.

Ochrona dorosłych: 95 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 74 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.

/ 7Kompaktowe MPV - Kia Carens

Obraz
© Euro NCAP

Koreańskie samochody już od dawna są postrzegane jako równi konkurenci aut z Europy i Japonii. Nowa Kia Carens powalczy w bardzo rozbudowanym ostatnio segmencie z Fordem C-Maxem, Oplem Zafirą, czy Citroenem C4 Picasso. W przypadku rodzinnego samochodu argument bezpieczeństwa może okazać się bardzo ważny, dlatego zwycięstwo Carensa w zestawieniu Euro NCAP jest dużym atutem dla koreańskiego producenta.

Ochrona dorosłych: 94 proc.
Ochrona dzieci: 76 proc.
Ochrona pieszych: 64 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.

/ 7Kompaktowy van - Ford Tourneo Connect

Obraz
© Euro NCAP

Małe vany mają być przede wszystkim praktyczne i wytrzymałe, a bezpieczeństwo w autach tego typu schodziło na dalszy plan. Mimo to, od lat obok modeli dostawczych, dużą popularnością cieszą się wersje osobowe. Na ogół nie są one ładne, ani komfortowe, ale niska cena i wysoka funkcjonalność zachęcają do zakupu. Ford dostrzegł to i zadbał o to, żeby nowy Tourneo Connect zapewniał bezpieczeństwo na poziomie aut osobowych.

Ochrona dorosłych: 94 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 62 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 70 proc.

/ 7Kompaktowe SUV-y - Jeep Cherokee

Obraz
© Euro NCAP

W rzeczywistych warunkach SUV-y są bezpieczne dzięki przewadze wielkości, jednak w testach zderzeniowych nie zawsze wypadają dobrze. Producenci dostrzegli ten problem i najnowsze konstrukcje są dużo wytrzymalsze. Przykładem może być nowy Jeep Cherokee, który oprócz kontrowersyjnej stylistyki oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa.

Ochrona dorosłych: 92 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 74 proc.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy