Nadal wysoka sprzedaż aut osobowych w Polsce
W ciągu czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku sprzedano w Polsce 116 tys. 702 nowe samochody osobowe - o 1,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku - podał instytut Samar, monitorujący rynek.
Sprowadzono także 195 tys. 581 samochodów używanych.
W kwietniu tego roku salony polskich dilerów opuściło 28 tys. 736 nowych aut osobowych, o 7,6 proc. mniej niż w marcu, ale o 2,4 proc. więcej niż w kwietniu ubiegłego roku.
Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, utrzymujący się niewielki wzrost sprzedaży to w dużym stopniu efekt zakupów dokonywanych u nas przez Niemców i Słowaków, dla których polska oferta, pomimo obserwowanych w ostatnim czasie podwyżek cen aut, za sprawą słabego złotego wciąż pozostaje atrakcyjna.
Kolejny miesiąc z rzędu zmniejsza się poziom zakupów dokonywanych przez firmy. Ich udział w całości sprzedaży oscyluje wokół 36 proc. (ponad 42 proc. udziału rok wcześniej). Jeszcze niedawno to właśnie firmy były gwarancją ograniczania spadku sprzedaży - powiedział szef Samaru.
W rankingu najchętniej kupowanych marek po czterech miesiącach tego roku pierwsze miejsce zajmuje Skoda ze sprzedażą ponad 13 tys. samochodów, o 12,5 proc. wyższą w porównaniu do roku ubiegłego.
Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Volkswagen - 9 tys. 650 sprzedanych samochodów, Opel - 9 tys. 057, Ford - 8 tys. 596, Renault - 6 tys. 491, Kia - 5 tys. 399, Peugeot - 4 tys. 622 i Hyundai - 4 tys. 473 aut.
Maleje natomiast prywatny import. Od początku roku Polacy sprowadzili 195 tys. 581 samochodów używanych, o 44,7 proc. mniej niż w okresie czterech miesięcy roku ubiegłego. Najwięcej było pojazdów liczących powyżej 10 lat - 44,7 proc. ogółu prywatnego importu.