Trwa ładowanie...
04-08-2011 13:00

Nadal kupujemy mało samochodów

Nadal kupujemy mało samochodów
d3e4n0p
d3e4n0p

W lipcu 2011 zarejestrowano 23 181 samochodów osobowych. Jest to o 5,28 proc. mniej niż miesiąc wcześniej. Koniec samochodów z kratką i wyższy VAT oznaczają, że Polacy kupują coraz mniej nowych samochodów.

(fot. PAP/Butsenko Anton)
Źródło: (fot. PAP/Butsenko Anton)

Zanotowany spadek nikogo nie powinien dziwić. Był przewidywany praktycznie przez wszystkich uczestników rynku. Również jego poziom jest zgodny z przewidywaniami. To co może ewentualnie dziwić, to zachowanie jednej z grup klientów, nieco odmienne od oczekiwanego. Wbrew wcześniejszym prognozom, klienci indywidualni, czyli ci wszyscy, którzy kupują auta do swoich prywatnych celów, ograniczają zakupy nowych aut. Cześć z nich zdecydowała się na zakup samochodu używanego. Trzeba pamiętać, że aktualna sytuacja w Polsce nie sprzyja sprzedaży nowych aut. Niepewna sytuacja gospodarcza kraju i słaby kurs złotego w stosunku do euro wpłynął negatywnie na popyt na nowe samochody.

Spadek liczby rejestracji w 2011 to również efekt wielokrotnie już wspominanej zmiany struktury zakupów i drastycznego zmniejszenia liczby rejestrowanych samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Nie bez wpływu na taką sytuację pozostają zmiany w podatku VAT wprowadzone w styczniu br. Potwierdza to stawianą wcześniej tezę, że po wprowadzeniu ograniczeń w możliwości pełnego odliczania podatku VAT od tego typu aut, ich zakup będzie się mijał z celem, gdyż auto to, poza korzyścią wynikającą z niższego kosztu zakupu oraz możliwością odpisu VAT od zakupionego na potrzeby bieżącej eksploatacji paliwa, nie było w stanie nic więcej zaoferować.

(fot. PAP/ Grzegorz Michałowski)
Źródło: (fot. PAP/ Grzegorz Michałowski)

Kolejność na liście marek najpopularniejszych wśród polskich klientów nie uległa większej zmianie. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Skumulowana sprzedaż czeskiego producenta w 2011 roku, w wysokości 19 132 sztuki, jest o 2,84 proc. (560 sztuk) mniejsza niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku wyniósł 11,92 proc. Na pozycji wice lidera znalazł się Ford, który sprzedał i zarejestrował od początku roku 13 040 sztuk - o 2,51 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2010 roku. W konsekwencji udział Forda w rynku sięgnął 8,12 proc. Na trzecim miejscu był Opel. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła 13 033 sztuk (-2,37 proc.). Udział Opla w rynku to 8,12 proc.

d3e4n0p

Ograniczone możliwości finansowe Polaków są niewątpliwie istotną przeszkodą w rozwoju rynku. W ostatnim okresie znacząco wzrosły ceny paliw, rosną koszty utrzymania, a także koszty obsługi zaciągniętych kredytów, które w wielu gospodarstwach domowych w znaczący sposób obciążają budżety domowe. Kolejnym czynnikiem, równie ważnym jest niepewna sytuacja gospodarcza. Niepokojące informacje płynące z mediów dotyczące polskiej i europejskiej gospodarki mogą stanowić istotny argument na rzecz zmiany preferencji zakupowych (z nowego auta na używane), lub wręcz skłaniać do odłożenia zakupu na lepsze czasy.

(źródło: samar.pl)

sj

d3e4n0p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3e4n0p
Więcej tematów