Naczepa oszczędzająca paliwo
Wysokość opłat za przejazdy drogami krajowymi doskwiera wielu przewoźnikom. Jaki jest więc przepis na oszczędzanie? Według Mercedesa kluczem do sukcesu może być naczepa, która ogranicza spalanie.
Mercedes oferuje już nowego Actrosa, który – jak zapewnia producent – jest wyjątkowo oszczędny. Zależnie od modelu, może się on pochwalić o 12-15 proc. niższym współczynnikiem oporu powietrza od poprzednika. W oparciu o te same doświadczenia powstał prototyp aerodynamicznej naczepy „aero trailer”.
Przedni spojler naczepy skraca dystans między nią a ciągnikiem siodłowym i redukuje współczynnik oporu powietrza o 1 proc. Zastosowanie bocznych osłon pozwoliło obniżyć współczynnik oporu powietrza o dalsze 8 proc. Ich kształt kieruje powietrze bezpośrednio do tylnego dyfuzora, połączonego z panelami podwoziowymi, odpowiadającymi za spadek współczynnika oporu powietrza o dodatkowe 1-2 proc.
Kluczowym elementem całego projektu jest zestaw tylnych osłon o długości ponad 40 cm, odpowiadający za obniżenie współczynnika oporu powietrza o kolejne 7 proc. Osłony są składane, dzięki czemu nie utrudniają dostępu do przestrzeni ładunkowej.
Wszystkie wspomniane zabiegi sprawiły, że współczynnik oporu powietrza zespołu ciągnika siodłowego i naczepy zmalał aż o 18 proc., co według doświadczeń Mercedes-Benz oznacza niemal 5 proc. spadek zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu. Przy rocznych przebiegach rzędu 150 tys. km aerodynamiczna naczepa pozwala zaoszczędzić 2000 litrów oleju napędowego rocznie.
Niestety, dopuszczenie naczepy do ruchu wymaga zatem zmiany przepisów. Jak pokazuje jednak praktyka, podobne wyjątki były już stosowane w przypadku platform załadowczych czy wózków widłowych. Zestaw osłon nie wpływa negatywnie na zwrotność i prowadzenie ciężarówki.
tb/