Na wakacje bez problemu
Przygotowanie samochodu do długiej podróży nie wymaga wiele czasu i poświęcenia. Odpowiednio przeprowadzone oględziny z pewnością pomogą w uniknięciu stresujących sytuacji i nieprzewidzianych postojów z powodu awarii. Regularne serwisowanie samochodu, częste sprawdzanie poziomu wszystkich płynów i stanu podzespołów zwiększa prawdopodobieństwo bezproblemowego dojazdu do celu.
Ciekawych wniosków dostarcza raport niemieckiej organizacji ADAC, przedstawiający dane na temat awaryjności samochodów i najczęstszych usterkek pojazdów na trasie. Zestawienie jest przygotowywane na podstawie własnych doświadczeń organizacji (z notatek służbowych sporządzonych po interwencji pomocy drogowej ADAC).
Z raportu wynika, że od kilku lat najczęstszymi przyczynami wezwań mechaników do awarii na trasie są problemy z: silnikiem (m.in. przegrzanie), oponami (przebicie) i elektryką. Procentowy udział oraz pozycja wymienionych usterek w zestawieniu ulegają zmianom, jednak są to wciąż trzy najpopularniejsze podzespoły ulegające awarii.
W większości przypadków trudniejsze naprawy, czy kontrola podzespołów, powierzane są specjalistom od mechaniki samochodowej. Samodzielnie można jedynie przeprowadzić kontrolę, np. poziomu podstawowych płynów w samochodzie, by na trasie nie przytrafiło się nic niespodziewanego - zwłaszcza w upalne dni.
Począwszy od silnika, za dwa najważniejsze płyny, które sprawiają, że samochód może w ogóle wyruszyć w podróż, można uznać bezpośrednio zintegrowany z motorem napędowym olej silnikowy oraz płyn chłodniczy. Pierwszy odpowiada za smarowanie i ochronę silnika przed zatarciem, drugi dba o to, by środowisko pracy, w tym temperatura, było optymalne dla prawidłowego funkcjonowania. Jak zatem sprawdzić poziom oleju i jego stan oraz właściwie zabezpieczyć układ chłodzenia?
Przed samym wyjazdem bezwzględnie należy sprawdzić poziom oleju w silniku. Optymalne wskazanie na bagnecie to połowa przedziałki MIN-MAX, którą można znaleźć w dolnej części przyrządu.
Pomiar powinien się odbyć przy lekko rozgrzanym silniku, kiedy olej jest w optymalnym stanie. Należy pamiętać o jego regularnych wymianach: w przypadku większości pojazdów wykonanie tej czynności powinno nastąpić po przejechaniu 15 000 km lub po roku użytkowania samochodu. Istnieją też produkty typu Long Life, które przedłużają okres pomiędzy wymianami do 30 000 km.
Zużyty olej może bowiem doprowadzić do miejscowych uszkodzeń, które wprawdzie nie spowodują nagł e j awarii, ale poszczególne części silnika ulegną szybszemu zniszczeniu, nawet przy przeciętnej eksploatacji.
Dodatkowo, aby zapewnić idealne smarowanie już od pierwszych milisekund oraz zmniejszyć poziom tarcia, tym samym ograniczając zużycie paliwa, można zastosować dodatki uszlachetniające metal.
Druga ciecz, o której należy bezwzględnie pamiętać, to płyn chłodniczy. Ważne aby był to płyn markowy, wysokiej jakości, ponieważ tylko takie produkty gwarantują pełną ochronę przed korozją oraz wysoką temperaturą. A te dwa czynniki są najważniejsze dla sprawnego funkcjonowania całego układu. Należy mieć tego świadomość.
Aby uprzyjemnić podróż, warto samodzielnie zadbać o część dolotową układu klimatyzacji. W kanałach doprowadzających, po dłuższym czasie użytkowania, zbierają się grzyby oraz bakterie, które wydają nieprzyjemną woń i mogą podrażniać, zwłaszcza alergików. Aby skutecznie oczyścić kratki i układ klimatyzacji, wystarczy wstrzyknąć specjalny preparat, który dzięki dołączonej do zestawu długiej rurce dotrze do zanieczyszczonych miejsc, neutralizując działanie drobnoustrojów zalegających w przewodach dolotowych.
Zabieg można dopełnić, stosując różnego rodzaju zapachy samochodowe. Podczas jazdy z włączoną klimatyzacją i zamkniętymi oknami sprawią one, że we wnętrzu utrzymywać się będzie zapach poprawiający samopoczucie kierowcy, a także pasażerów. Warto zatem poprawnie przeprowadzić wspomniane oględziny i właściwe przygotować samochód przed podróżą, a pozwoli to na bezproblemową jazdę wprost do wakacyjnego celu.
Źródło: K2