Na polsko-czeskiej granicy zmodernizują drogi
Dolny Śląsk wspólnie z sąsiadującymi północnymi regionami Czech planuje modernizację dróg wojewódzkich na polsko-czeskim pograniczu. Zyskać mają mieszkańcy i turyści.
- Dla Dolnego Śląska oznacza to przede wszystkim poprawę dostępności miejsc chętnie odwiedzanych przez turystów. Rozwój infrastruktury pogranicza polsko-czeskiego będzie sprzyjać również rozwojowi działalności gospodarczej na tym terenie oraz zwiększeniu zatrudnienia - powiedział PAP marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Podkreślił, że modernizacja sieci dróg regionalnych w transgranicznym pasie Sudetów będzie możliwa dzięki wspólnym, polsko-czeskim wysiłkom.
W ramach porozumienia między samorządem Dolnego Śląska i krajami czeskimi zostały już podpisane wnioski projektowe o modernizacji dróg wojewódzkich w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2014-2020.
Podpisane porozumienie dotyczy modernizacji m.in. trasy od jednej z największych atrakcji turystycznych północnych Czech Zamku Frydlant do Zamku Czocha. Zamek Frydlant to wielka gotycka budowla, która leży 12 km od granicy z Polską, niedaleko Liberca. Stanowi połączenie średniowiecznego zamku z renesansowym pałacem. Zamek wzniesiono na szczycie góry nad rzeką Smedou.
Zamek Czocha to z kolei obronna budowla położona w gminie Leśna, nad Zalewem Leśniańskim na Kwisie. Powstał jako warownia graniczna w XIII wieku. W XVI wieku został przebudowany ze średniowiecznej warowni obronnej na okazałą rezydencję renesansową, chętnie odwiedzaną przez turystów.
Zgodnie z porozumieniem zmodernizowany ma być także szlak Marianny Orańskiej prowadzący do Zamku Jansky Vrch. To transgraniczna trasa o długości około 200 km, rozpoczynająca się na Przedgórzu Sudeckim i przebiegająca przez malownicze tereny wschodniej części Sudetów. Na trasie szlaku znajduje się wiele zabytków i interesujących miejsc, m.in. Jaskinia Niedźwiedzia w Kletnie czy Kopalnia Złota w Złotym Stoku..
Modernizowane mają być też: drogi turystyczne w południowej części Gór Bystrzyckich i Orlickich; trasy, które dzięki remontowi będą bardziej dostępne dla turystów w obszarze Masywu Śnieżnika; drogi regionalne we Wschodnich Karkonoszach oraz Trakt Broumowsko-Wambierzycki.
tb/