Zwykło się mawiać, że francuskie samochody słyną z elegancji. Peugeot dołożył starań, by utwierdzić wszystkich w tym przekonaniu. Najnowszy model 308 RC Z urzeka wysmakowaną linią nadwozia. Stylistom udało się sprawić, by długa na 4,3 metra karoseria była smukła, a zarazem imponowała siłą i dynamiczną prezencją.
Inżynierowie pokusili się o zastosowanie lekkich materiałów. Nie zabrakło aluminium, czy karbonowych paneli. Ponadto tylna szyba została wykonana z poliwęglanu. W rezultacie auto gotowe do drogi waży zaledwie 1200 kilogramów. Do zapewnienia osiągów adekwatnych do wyglądu nie był więc potrzebny silnik o potężnej pojemności. Peugeot postawił na jednostkę napędową 1.6, która została opracowana wspólnie z BMW.
Dwie turbosprężarki wykrzesały z czterech cylindrów 218 KM oraz 300 Nm. Wystarczy to, by 100 km/h pojawiało się na prędkościomierzu po 7 sekundach od startu. Prędkość maksymalną oszacowano na 235 km/h. W dobie drożejącego paliwa o wiele ważniejsza będzie jednak gospodarność silnika. Peugeot zapewnia, że średnie spalanie nie przekroczy 7l/100 km!
Z doskonałą dynamiką będą współgrały nieprzeciętne możliwości trakcyjne. Na 19-calowe alufelgi trafiło ogumienie Michelin Pilot Sport w rozmiarze 245/40, które szybkie ścieranie się nadrabia doskonałą przyczepnością. Szerokość karoserii oraz rozstaw kół został zwiększony, co zaowocowało większą stabilnością na szybko pokonywanych zakrętach. Hamulce dla modelu 308 RC Z zostały przygotowane przez firmę Brembo. 360-milimetrowe tarcze oznaczają, że po mocniejszym kopnięciu w środkowy pedał kierowca będzie w stanie utrzymać się w fotelu tylko dzięki pasom bezpieczeństwa.
Kabina została wykończona skórami najwyższej jakości. Jak przystało na bolid o sportowych aspiracjach, zawiera też liczne elementy z aluminium. Pasażerowie przednich siedzeń mogą liczyć na komfortową podróż. Tylne siedzenia przypadną do gustu jedynie dzieciom. Dorosłych można na nich przetransportować jedynie w „awaryjnych” sytuacjach ze względu na niewielką ilość miejsca na nogi oraz nad głową.
Stylowy bolid oparty o płytę podłogową pięciodrzwiowego modelu 308 zapowiada się bardzo ciekawie. Wielu upatruje w nim tańszego, ale nie mniej urodziwego konkurenta Audi TT. Jeżeli tylko stylistyka pozostanie bez zmian do chwili oficjalnej prezentacji w trakcie salonu samochodowego we Frankfurcie, śmiemy twierdzić, że Peugeot 308 RC Z może wzbudzić jeszcze więcej emocji niż nieco zbyt poprawne i chłodne Audi...
Łukasz Szewczyk