Motoryzacyjne gwiazdki
Jak mawiają specjaliści, dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, „bezpieczeństwo sprzedaje samochody”. Wygląd zewnętrzny, prowadzenie, osiągi czy ekonomia zeszły na dalszy plan.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-1-b.jpeg',500,367) ) |
| --- | Każdy nowy model wchodzący na rynek musi przejść obowiązkowe testy zderzeniowe. Aby mógł być sprzedany, musi wypełnić warunek - zapewnić minimum bezpieczeństwa. Tym właśnie zajmuje się Euro-NCAP (European New Car Assessment Programme), powstała w 1997 roku niezależna organizacja przeprowadzająca testy zderzeniowe.
Euro-NCAP obchodzi właśnie dziesięciolecie istnienia. Współpracuje z takimi instytucjami i firmami jak: ADAC, FIA Foundation, Komisją Europejską, ICRT czy Thatcham.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-2-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | Procedury jakim poddaje się testowane modele są bardzo rygorystyczne i równe dla wszystkich producentów. Obejmują planowane kolizje czołowe, boczne, tylne. Przeprowadza się również testy bardziej złożone, takie jak dachowanie, czy kolizja motocykla z samochodem itp. Ostatnio jednak największą uwagę zwraca zagadnienie wypadku z udziałem pieszego oraz ochrona dzieci. Wyniki ocenia się w 5-oraz 4-stopniowej (dla kolizji z pieszym) skali.
Kolizja czołowa przeprowadzana jest przy prędkości 64 km/h. Auto uderza w barierę metrowej grubości, prostopadle, niesymetrycznie, czyli 40 proc. powierzchni czołowej auta. Jak oszacowano, ćwierć procent wszystkich najpoważniejszych obrażeń, jest efektem uderzeń w bok samochodu. Test kolizji bocznej przeprowadzany jest przy pomocy wózka z zamontowanym z przodu „taranem”. Wózek uderza w stojący samochód pod kątem prostym, na wysokości drzwi kierowcy, z prędkością 50 km/h. Obecnie dzięki ewolucji systemów bocznych poduszek powietrznych i kurtyn powietrznych, zdołano znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo odniesienia najpoważniejszych obrażeń, czyli obrażeń głowy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-3-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | Drugi rodzaj kolizji bocznej dotyczy uderzenia w słup. Test wykonywany jest przy prędkości 40 km/h. Znajdujący się na przesuwnej platformie samochód zostaje rozpędzony, po czym uderza się nim w nieruchomy, stalowy słup o średnicy 254 mm. To jedna z najgroźniejszych możliwych kolizji, z uwagi na małą powierzchnię kontaktu z przeszkodą, przez co energia jest skumulowana, a nie rozłożona na większą powierzchnię auta.
Ostatnio wiele się mówi o wypadkach z udziałem pieszych. Do tej pory „piechurzy” nie mieli większych szans w spotkaniu z samochodem. Dzisiaj nowe przepisy wyraźnie odnoszą się do sprawy kolizji z pieszym. Przednia część auta musi zapewniać choć minimum bezpieczeństwa. Zmniejszono powierzchnię czołową, kąty nachylenia maski tak, by przód dawał pieszemu większe szanse na przeżycie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-4-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Obowiązkowe testy kolizji z udziałem pieszych wykonywane są w dwóch wariantach. Dla dorosłych i dzieci. Różnice są zasadnicze, z uwagi na miejsce w którym dochodzi do kontaktu głowy z elementami maski, a tak naprawdę z blokiem silnika. Głowa dorosłego zwykle uderza w złączenie dolnej krawędzi szyby i maski. Kontakt głowy dziecka z maską wypada w połowie jej wysokości. Po teście dane ukazują, które miejsca samochodu są szczególnie niebezpieczne dla pieszego. Miejsca takie oznacza się czerwonym kolorem. Wyniki ocenia się w trzy stopniowej skali, jako: dobry, dostateczny i zły. Oba warianty przeprowadza się przy prędkości 40 km/h. Przyszłość to aktywne maski, które w momencie kolizji, unoszą się na kilka centymetrów. Takie rozwiązanie wprowadził już Citroen w modelu C6. Dzięki temu rozwiązaniu maska działa jak „materac”, przyjmując i amortyzując część energii. Co ważne, nie dochodzi w tym przypadku do kontaktu głowy poszkodowanego z blokiem silnika. Za kilka lat większość aut będzie również posiadała
zewnętrzne poduszki powietrzne dla pieszych.
Model | Ochrona pasażerów | Ochrona pieszych | Ochrona dzieci |
---|---|---|---|
Citroen C1 | 4 | 2 | 4 |
Fiat Panda | 3 | 1 | 2 |
Fiat Punto | 5 | 3 | 3 |
Kia Rio | 4 | 2 | 3 |
Mitsubishi Colt | 4 | 3 | 1 |
Toyota Yaris | 5 | 2 | 3 |
Volkswagen Fox | 4 | 2 | 4 |
Dacia Logan | 3 | 2 | 3 |
Mercedes-Benz klasa A | 5 | 2 | 4 |
Seat Leon | 4 | 3 | 4 |
Volkswagen Golf | 5 | 3 | 4 |
Alfa Romeo 159 | 5 | 1 | 4 |
BMW seria 3 | 5 | 1 | 4 |
Fiat Croma | 5 | 1 | 4 |
Citroen C6 | 5 | 4 | 4 |
Lexus GS 300 | 5 | 2 | 4 |
Mazda 5 | 5 | 2 | 3 |
Peugeot 407 Coupe | 5 | 4 | 2 |
Volkswagen Touareg | 5 | 1 | 4 |
Alfa Romeo 159 | 5 | 1 | 4 |
Jeep Grand Cherokee | 4 | 0 | 3 |
Autor: Michał Grygier