Trwa ładowanie...
17-03-2006 11:16

Motoryzacyjne gwiazdki

Motoryzacyjne gwiazdki
d436xbb
d436xbb

Jak mawiają specjaliści, dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, „bezpieczeństwo sprzedaje samochody”. Wygląd zewnętrzny, prowadzenie, osiągi czy ekonomia zeszły na dalszy plan.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-1-b.jpeg',500,367) ) |
| --- | Każdy nowy model wchodzący na rynek musi przejść obowiązkowe testy zderzeniowe. Aby mógł być sprzedany, musi wypełnić warunek - zapewnić minimum bezpieczeństwa. Tym właśnie zajmuje się Euro-NCAP (European New Car Assessment Programme), powstała w 1997 roku niezależna organizacja przeprowadzająca testy zderzeniowe.

Euro-NCAP obchodzi właśnie dziesięciolecie istnienia. Współpracuje z takimi instytucjami i firmami jak: ADAC, FIA Foundation, Komisją Europejską, ICRT czy Thatcham.

d436xbb

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-2-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | Procedury jakim poddaje się testowane modele są bardzo rygorystyczne i równe dla wszystkich producentów. Obejmują planowane kolizje czołowe, boczne, tylne. Przeprowadza się również testy bardziej złożone, takie jak dachowanie, czy kolizja motocykla z samochodem itp. Ostatnio jednak największą uwagę zwraca zagadnienie wypadku z udziałem pieszego oraz ochrona dzieci. Wyniki ocenia się w 5-oraz 4-stopniowej (dla kolizji z pieszym) skali.

Kolizja czołowa przeprowadzana jest przy prędkości 64 km/h. Auto uderza w barierę metrowej grubości, prostopadle, niesymetrycznie, czyli 40 proc. powierzchni czołowej auta. Jak oszacowano, ćwierć procent wszystkich najpoważniejszych obrażeń, jest efektem uderzeń w bok samochodu. Test kolizji bocznej przeprowadzany jest przy pomocy wózka z zamontowanym z przodu „taranem”. Wózek uderza w stojący samochód pod kątem prostym, na wysokości drzwi kierowcy, z prędkością 50 km/h. Obecnie dzięki ewolucji systemów bocznych poduszek powietrznych i kurtyn powietrznych, zdołano znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo odniesienia najpoważniejszych obrażeń, czyli obrażeń głowy.

d436xbb

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-3-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | Drugi rodzaj kolizji bocznej dotyczy uderzenia w słup. Test wykonywany jest przy prędkości 40 km/h. Znajdujący się na przesuwnej platformie samochód zostaje rozpędzony, po czym uderza się nim w nieruchomy, stalowy słup o średnicy 254 mm. To jedna z najgroźniejszych możliwych kolizji, z uwagi na małą powierzchnię kontaktu z przeszkodą, przez co energia jest skumulowana, a nie rozłożona na większą powierzchnię auta.

d436xbb

Ostatnio wiele się mówi o wypadkach z udziałem pieszych. Do tej pory „piechurzy” nie mieli większych szans w spotkaniu z samochodem. Dzisiaj nowe przepisy wyraźnie odnoszą się do sprawy kolizji z pieszym. Przednia część auta musi zapewniać choć minimum bezpieczeństwa. Zmniejszono powierzchnię czołową, kąty nachylenia maski tak, by przód dawał pieszemu większe szanse na przeżycie.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-4-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Obowiązkowe testy kolizji z udziałem pieszych wykonywane są w dwóch wariantach. Dla dorosłych i dzieci. Różnice są zasadnicze, z uwagi na miejsce w którym dochodzi do kontaktu głowy z elementami maski, a tak naprawdę z blokiem silnika. Głowa dorosłego zwykle uderza w złączenie dolnej krawędzi szyby i maski. Kontakt głowy dziecka z maską wypada w połowie jej wysokości. Po teście dane ukazują, które miejsca samochodu są szczególnie niebezpieczne dla pieszego. Miejsca takie oznacza się czerwonym kolorem. Wyniki ocenia się w trzy stopniowej skali, jako: dobry, dostateczny i zły. Oba warianty przeprowadza się przy prędkości 40 km/h. Przyszłość to aktywne maski, które w momencie kolizji, unoszą się na kilka centymetrów. Takie rozwiązanie wprowadził już Citroen w modelu C6. Dzięki temu rozwiązaniu maska działa jak „materac”, przyjmując i amortyzując część energii. Co ważne, nie dochodzi w tym przypadku do kontaktu głowy poszkodowanego z blokiem silnika. Za kilka lat większość aut będzie również posiadała
zewnętrzne poduszki powietrzne dla pieszych.

Model Ochrona pasażerów Ochrona pieszych Ochrona dzieci
Citroen C1 4 2 4
Fiat Panda 3 1 2
Fiat Punto 5 3 3
Kia Rio 4 2 3
Mitsubishi Colt 4 3 1
Toyota Yaris 5 2 3
Volkswagen Fox 4 2 4
Dacia Logan 3 2 3
Mercedes-Benz klasa A 5 2 4
Seat Leon 4 3 4
Volkswagen Golf 5 3 4
Alfa Romeo 159 5 1 4
BMW seria 3 5 1 4
Fiat Croma 5 1 4
Citroen C6 5 4 4
Lexus GS 300 5 2 4
Mazda 5 5 2 3
Peugeot 407 Coupe 5 4 2
Volkswagen Touareg 5 1 4
Alfa Romeo 159 5 1 4
Jeep Grand Cherokee 4 0 3

Autor: Michał Grygier

d436xbb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d436xbb
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj