Trwa ładowanie...
17 marca 2006, 11:16

Motoryzacyjne gwiazdki

Motoryzacyjne gwiazdki
d4cfuy0
d4cfuy0

Jak mawiają specjaliści, dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, „bezpieczeństwo sprzedaje samochody”. Wygląd zewnętrzny, prowadzenie, osiągi czy ekonomia zeszły na dalszy plan.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-1-b.jpeg',500,367) ) |
| --- | Każdy nowy model wchodzący na rynek musi przejść obowiązkowe testy zderzeniowe. Aby mógł być sprzedany, musi wypełnić warunek - zapewnić minimum bezpieczeństwa. Tym właśnie zajmuje się Euro-NCAP (European New Car Assessment Programme), powstała w 1997 roku niezależna organizacja przeprowadzająca testy zderzeniowe.

Euro-NCAP obchodzi właśnie dziesięciolecie istnienia. Współpracuje z takimi instytucjami i firmami jak: ADAC, FIA Foundation, Komisją Europejską, ICRT czy Thatcham.

d4cfuy0

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-2-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | Procedury jakim poddaje się testowane modele są bardzo rygorystyczne i równe dla wszystkich producentów. Obejmują planowane kolizje czołowe, boczne, tylne. Przeprowadza się również testy bardziej złożone, takie jak dachowanie, czy kolizja motocykla z samochodem itp. Ostatnio jednak największą uwagę zwraca zagadnienie wypadku z udziałem pieszego oraz ochrona dzieci. Wyniki ocenia się w 5-oraz 4-stopniowej (dla kolizji z pieszym) skali.

Kolizja czołowa przeprowadzana jest przy prędkości 64 km/h. Auto uderza w barierę metrowej grubości, prostopadle, niesymetrycznie, czyli 40 proc. powierzchni czołowej auta. Jak oszacowano, ćwierć procent wszystkich najpoważniejszych obrażeń, jest efektem uderzeń w bok samochodu. Test kolizji bocznej przeprowadzany jest przy pomocy wózka z zamontowanym z przodu „taranem”. Wózek uderza w stojący samochód pod kątem prostym, na wysokości drzwi kierowcy, z prędkością 50 km/h. Obecnie dzięki ewolucji systemów bocznych poduszek powietrznych i kurtyn powietrznych, zdołano znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo odniesienia najpoważniejszych obrażeń, czyli obrażeń głowy.

d4cfuy0

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-3-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | Drugi rodzaj kolizji bocznej dotyczy uderzenia w słup. Test wykonywany jest przy prędkości 40 km/h. Znajdujący się na przesuwnej platformie samochód zostaje rozpędzony, po czym uderza się nim w nieruchomy, stalowy słup o średnicy 254 mm. To jedna z najgroźniejszych możliwych kolizji, z uwagi na małą powierzchnię kontaktu z przeszkodą, przez co energia jest skumulowana, a nie rozłożona na większą powierzchnię auta.

d4cfuy0

Ostatnio wiele się mówi o wypadkach z udziałem pieszych. Do tej pory „piechurzy” nie mieli większych szans w spotkaniu z samochodem. Dzisiaj nowe przepisy wyraźnie odnoszą się do sprawy kolizji z pieszym. Przednia część auta musi zapewniać choć minimum bezpieczeństwa. Zmniejszono powierzchnię czołową, kąty nachylenia maski tak, by przód dawał pieszemu większe szanse na przeżycie.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9297/ncap-4-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Obowiązkowe testy kolizji z udziałem pieszych wykonywane są w dwóch wariantach. Dla dorosłych i dzieci. Różnice są zasadnicze, z uwagi na miejsce w którym dochodzi do kontaktu głowy z elementami maski, a tak naprawdę z blokiem silnika. Głowa dorosłego zwykle uderza w złączenie dolnej krawędzi szyby i maski. Kontakt głowy dziecka z maską wypada w połowie jej wysokości. Po teście dane ukazują, które miejsca samochodu są szczególnie niebezpieczne dla pieszego. Miejsca takie oznacza się czerwonym kolorem. Wyniki ocenia się w trzy stopniowej skali, jako: dobry, dostateczny i zły. Oba warianty przeprowadza się przy prędkości 40 km/h. Przyszłość to aktywne maski, które w momencie kolizji, unoszą się na kilka centymetrów. Takie rozwiązanie wprowadził już Citroen w modelu C6. Dzięki temu rozwiązaniu maska działa jak „materac”, przyjmując i amortyzując część energii. Co ważne, nie dochodzi w tym przypadku do kontaktu głowy poszkodowanego z blokiem silnika. Za kilka lat większość aut będzie również posiadała
zewnętrzne poduszki powietrzne dla pieszych.

Model Ochrona pasażerów Ochrona pieszych Ochrona dzieci
Citroen C1 4 2 4
Fiat Panda 3 1 2
Fiat Punto 5 3 3
Kia Rio 4 2 3
Mitsubishi Colt 4 3 1
Toyota Yaris 5 2 3
Volkswagen Fox 4 2 4
Dacia Logan 3 2 3
Mercedes-Benz klasa A 5 2 4
Seat Leon 4 3 4
Volkswagen Golf 5 3 4
Alfa Romeo 159 5 1 4
BMW seria 3 5 1 4
Fiat Croma 5 1 4
Citroen C6 5 4 4
Lexus GS 300 5 2 4
Mazda 5 5 2 3
Peugeot 407 Coupe 5 4 2
Volkswagen Touareg 5 1 4
Alfa Romeo 159 5 1 4
Jeep Grand Cherokee 4 0 3

Autor: Michał Grygier

d4cfuy0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4cfuy0
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.