Motoryzacja/ Samar: w styczniu ożywienie na rynku motoryzacyjnym
Na polskim rynku motoryzacyjnym w styczniu zanotowano znaczne ożywienie - sprzedano łącznie 22 tys. 717 nowych samochodów osobowych, czyli o 21,6 proc. więcej niż przed rokiem i o 5,4 proc. więcej niż w grudniu 2006 r. - poinformował w czwartek instytut Samar.
Analitycy Samara podkreślają, że styczniowy wynik sprzedaży (w ujęciu miesięcznym) jest najwyższy od 1,5 roku; po raz pierwszy od lipca 2005 r. został przekroczony pułap 22 tys. aut sprzedanych w ciągu jednego miesiąca.
Styczniowy wynik jest przede wszystkim efektem kampanii wyprzedażowych prowadzonych w salonach samochodowych dla rocznika 2006, bogatej oferty finansowej (kredyty, leasing), a zwłaszcza rabatowej - uważają eksperci instytutu. Podkreślają jednocześnie, że wiele firm ogłosiło również promocyjną sprzedaż samochodów produkowanych już w bieżącym roku.
W styczniu Polacy najchętniej kupowali samochody marki Toyota. To jedyny producent, który przekroczył pułap miesięcznej sprzedaży 3 tys. samochodów i znalazł 3.170 nabywców na swoje auta. Taki wynik oznacza niemal 25-proc. wzrost w ciągu roku, co pozwoliło zwiększyć udział japońskiej marki w naszym rynku z 13,6 do prawie 14 proc.
Wiceliderem polskiego rynku jest Skoda, która sprzedała 2.810 aut, o 17,7 proc. więcej niż przed rokiem - to daje jej 12,4 proc. udziału w rynku.
Trzecie miejsce utrzymał Opel ze sprzedażą 2.251 aut, o 5,7 proc. mniejszą niż rok wcześniej, co dało 9,9 proc. udziału w rynku.
Dalsze miejsca w kolejności zajęły: Fiat - 2.091 sprzedanych aut (o 12,6 proc. więcej niż przed rokiem), Ford - 1.588 sztuk (wzrost o 23,8 proc.), Peugeot - 1.563 auta (wzrost o 50,6 proc.), Renault - 1.466 samochodów (wzrost o 12,4 proc.), Citroen - 1.257 (wzrost o 28,1 proc.), Volkswagen - 1.247 (wzrost o 83,9 proc.) i Honda - 913 aut (wzrost o 5,9 proc.).
Prawie 73-proc. wzrost sprzedaży osiągnął Chevrolet, który w styczniu sprzedał 755 aut (11 lokata); o 87 proc. wzrosła sprzedaż Seata - 475 aut (12 miejsce), 100-proc. wzrost zanotowało Suzuki, które sprzedało 332 auta (15 lokata). Volvo sprzedało w Polsce w minionym miesiącu o 93,6 proc. więcej swoich aut niż przed rokiem - 271 sztuk (16 lokata), a BMW o 80,7 proc. więcej, łącznie 159 aut (20 lokata).