Trwa ładowanie...
d3785ed
12-01-2006 17:02

Motoryzacja/ Samar: w 2005 r. sprzedano w Polsce 235,5 tys. nowych aut

d3785ed
d3785ed

W 2005 roku w Polsce sprzedano 235 tys. 521 nowych samochodów osobowych, o blisko 26 proc. mniej niż w 2004 r. To najgorszy wynik w ciągu 14 ostatnich lat - poinformował w poniedziałek monitorujący rynek instytut Samar.

Porównywalny wynik - 241 tys. 847 sprzedanych aut - odnotowano w roku 1991.

W grudniu 2005 r. sprzedano 18 tys. 688 nowych samochodów osobowych, o 20,7 proc. mniej niż przed rokiem, ale o 9,2 proc. więcej niż miesiąc wcześniej.

Jak wynika z badań Samaru, najpopularniejszą w 2005 roku marką na polskim rynku była Skoda. Polacy kupili 27 tys. 649 aut tej marki, o 30,3 proc. mniej niż przed rokiem. Skoda ma 11,74 proc. udziału w polskim rynku.

d3785ed

Drugą pozycję zajmuje Toyota, która sprzedała 25 tys. 700 samochodów, o 23,3 proc. mniej niż rok wcześniej i posiada 10,9 proc. rynku.

Na trzecim miejscu znalazł się Fiat z 24 tys. 508 sprzedanymi autami, o 53,9 proc. mniej w stosunku do 2004 r. Do włoskiej marki należy 10,4 proc. polskiego rynku.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Opel - 22 tys. 648 sprzedanych aut (26,8 proc. mniej niż w poprzednim roku, 9,6 proc. rynku), Ford - 18 tys. 660 (odpowiednio -32,5 proc. i 7,9 proc.), Renault - 16 tys. 238 aut (-45,6 proc. i 6,9 proc.), Peugeot - 15 tys. 144 (-25,9 proc. i 6,4 proc.), Citroen - 13 tys. 157 (+15,7 proc. i 5,6 proc., jedyny producent z pierwszej dziesiątki polskiego rynku, który sprzedał więcej aut niż w poprzednim roku), Volkswagen - 12 tys. 423 (-20,0 proc. i 5,3 proc.), Honda - 9 tys. 762 (-5,0 proc. i 4,1 proc.).

Eksperci Samaru zwracają uwagę na coraz lepsze wyniki większości marek azjatyckich: Nissan (11. lokata, +5,4 proc.), Chevrolet (13. lokata, +63,1 proc.), Kia (14. lokata, +49,0 proc.), Suzuki (16. lokata, +2,3 proc.). Francusko-rumuńska Dacia sprzedała 2 tys. 405 auta.

d3785ed

Chętnie natomiast w ubiegłym roku kupowano auta takich marek jak Subaru (24. lokata, +102,8 proc.), Lexus (30. lokata, +49,0 proc.), Volvo (+9,2 proc.), BMW (+30,0 proc.), Land Rover (+94,2 proc.), Saab (+91,9 proc.), Porsche (+95,5 proc.), Smart (+33,0 proc.) czy Jaguar (+41,7 proc.).

Rynek samochodów dostawczych był bardziej stabilny niż samochodów osobowych. Sprzedaż pojazdów dostawczych w Polsce w całym 2005 roku zamknęła się liczbą 35 tys. 106 sztuk, o 3,1 proc. mniej niż rok wcześniej.

Liderem rynku pozostaje Fiat z wynikiem 7 tys. 922 sprzedanych aut, o 14,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Do włoskiego producenta należy 22,6 proc. krajowego rynku.

d3785ed

Na drugą pozycję w Polsce awansował Volkswagen (3. przed rokiem) - 5 tys. 238 sprzedanych samochodów, o 34,8 proc. więcej niż rok wcześniej, co dało niemieckiemu producentowi 14,9 proc. polskiego rynku.

Na trzecim miejscu uplasował się Ford (4. przed rokiem), sprzedając 3 tys. 619 samochodów, o 0,3 proc. więcej niż w poprzednim roku, zdobywając 10,3 proc. rynku.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Renault (2. przed rokiem) - 3 tys. 582 sprzedanych aut (mniej o 8,6 proc., 10,2 proc. udziału w rynku), Peugeot - 2 tys. 581 (+18,9 proc. i 7,4 proc.), Mercedes (5. przed rokiem) - 2 tys. 555 (-23,8 proc. i 7,3 proc.), Opel - 2 tys. 413 klientów (-0,9 proc. i 6,9 proc.), Intrall - 1 tys. 723 (- 15,1 proc. i 4,9 proc.), Citroen - 1 tys. 697 (-17,8 proc. i 4,8 proc.), Kia - 1 tys. 199 (-17,1 proc.).

Eksperci Samaru zwracają uwagę na dobre wyniki producentów z dalszych miejsc listy: Iveco (11. lokata, +37,4 proc.), Nissana (12. lokata, +10,3 proc.), Toyoty (15. lokata, +81,4 proc.), Hyundaia (17., +108,9 proc.), Mitsubishi (18., +100 proc.).

d3785ed
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3785ed
Więcej tematów