Motoryzacja/ Samar: minimalna poprawa sprzedaży nowych aut
Od początku roku do końca listopada sprzedano w Polsce 217 tys. 523 nowe samochody osobowe, to o 0,3 proc. (683 auta) więcej niż przed rokiem - poinformował w piątek instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.
W listopadzie polskie salony samochodowe opuściło 21 tys. 331 aut, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca o 2,1 proc., a do listopada 2005 roku - o 24,6 proc.
Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, coraz bardziej prawdopodobne wydaje się przekroczenie ubiegłorocznego wyniku sprzedaży nowych aut na polskim rynku. W 2005 r. w Polacy kupili 235,5 tys. nowych samochodów.
Z danych Samaru wynika, że kolejność najpopularniejszych marek na polskim rynku nie uległa istotnym zmianom. Jednak coraz mniejsze różnice między wynikami czołowych producentów zapowiadają ostrą rywalizację o miejsca w rocznym podsumowaniu.
Najciekawsza walka rozegra się między liderami rynku - Toyotą i Skodą. Nieprzerwanie, przez jedenaście miesięcy roku, japoński producent utrzymuje się na pierwszej pozycji listy rankingowej, uwzględniającej wynik sumaryczny. Na koniec listopada sprzedaż Toyoty wyniosła 25 tys. 999 sztuk - o 6,7 proc. więcej niż przed rokiem.
Druga na rynku Skoda sprzedała od początku roku 25 tys. 908 swoich aut, o 2,1 proc. więcej niż przed rokiem. Dystans dzielący obu producentów - 91 sztuk - jest niewielki.
Podobna rywalizacja rozgrywa się o trzecią lokatę na rynku między Fiatem i Oplem. Po jedenastu miesiącach sprzedaży medalowe miejsce utrzymał Fiat z wynikiem 22 tys. 407 aut, o 0,8 proc. mniejszym niż rok wcześniej. Na samochody Opla zdecydowało się od początku roku 21 ty. 977 nabywców, co oznacza wzrost w ciągu roku o 14,4 proc.
Kolejne pozycje nie przyniosą zmian. Na piątym miejscu uplasował się Ford z rezultatem na koniec listopada 16 tys. 288 sprzedanych aut (spadek o 6,4 proc.). O 2 tys. mniej samochodów od Forda sprzedał w Polsce, Renault - 14 tys. 288 aut (o 6,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku).
Na miejscach siódmym i ósmym nastąpiła jedyna w czołowej dziesiątce zamiana. Dobre wyniki sprzedaży nowych modeli Volkswagena - 13 tys. 715 aut od początku roku (wzrost o 23,9 proc.) pozwoliły na awans niemieckiego producenta. Dotychczasową lokatę stracił Peugeot z wynikiem 13 tys. 677 sprzedanych samochodów (spadek o 2,9 proc.).
Czołową dziesiątkę rankingu tradycyjnie zamykają Citroen i Honda. Francuski producent sprzedał od początku roku 10 tys. 896 aut, o 10,7 proc. mniej niż przed rokiem. Na zakup samochodów japońskiej marki zdecydowało się łącznie 9 tys. 43 klientów, o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej.
Utrzymuje się dobra passa producentów aut z "wyższej półki". Wysokie tempo wzrostu sprzedaży utrzymują: Mercedes (2.744 auta, wzrost o 23,6 proc.), Subaru (1.112 aut, wzrost o 24,5 proc.), Alfa Romeo (639 aut, wzrost o 40,4 proc.), Lexus (570 aut, wzrost o 119,2 proc.), Land Rover (521 aut, wzrost o 65,9 proc.), Jeep (441 aut, wzrost o 35,3 proc.), Saab (380 aut, wzrost o 72,7 proc.), Jaguar (212 aut, wzrost o 133 proc.) czy Lancia (94 auta, wzrost o 49,2 proc.).