Od stycznia do sierpnia tego roku polski przemysł motoryzacyjny wyeksportował produkty o wartości blisko 9 mld euro. Jest to o ponad 1,83 mld euro więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - poinformowała w środę PAP Polska Izba Motoryzacji (PIM).
Utrzymanie dynamiki wzrostu pozwoli, zdaniem ekspertów PIM, osiągnąć na koniec roku rekordową wartość eksportu tego sektora w wysokości 13,8-14 mln euro.
Przemysł motoryzacyjny w Polsce jest silnie związany z gospodarką krajów Unii Europejskiej. W ciągu pierwszych 8 miesięcy tego roku do krajów UE trafiło aż 87,32 proc. eksportu branży.
Najważniejszym rynkiem dla polskich produktów motoryzacyjnych są Niemcy, do których trafiło 27,79 proc. całości eksportu. Dalsze miejsca w kolejności przypadły: Włochom, W. Brytanii, Hiszpanii i Francji. Na rynki te przypada blisko 64,61 proc. całości eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Największy udział ma eksport samochodów osobowych i dostawczych. Od stycznia do sierpnia br. wartość tego eksportu wyniosła ponad 3,46 mld euro, o ponad 30 proc. więcej niż przed rokiem. Najwięcej aut z Polski trafiło do Włoch, Niemiec i Francji.
Drugim filarem eksportu polskiej motoryzacji są części i komponenty. W omawianym okresie wyeksportowano ich za ponad 2,41 mld euro, o 25 proc. więcej niż w 2005 r. I tutaj największymi odbiorcami są Niemcy, Włochy i Francja.
Eksport silników wysokoprężnych osiągnął wartość ponad 1,83 mld euro. Najwięcej nabywców znalazły w Niemczech, Włoszech i Hiszpanii - czytamy w informacji PIM.
Polska Izba Motoryzacji jest organizacją samorządu gospodarczego, zrzeszającą poddostawców motoryzacyjnych oraz stacje dealerskie i serwisy naprawcze.