Motocykle bez ograniczeń w strefie czystego transportu
Od 1 stycznia 2023 r. w centrum Krakowa ma obowiązywać strefa czystego transportu. Zgodnie z planem nie wjadą do niej najstarsze samochody. A co z motocyklami i motorowerami?
Strefy czystego transportu (SCT), czyli części miast, gdzie nie wjadą pojazdy emitujące największe ilości spalin, mają zacząć pojawiać się w najbliższym czasie. Po niezbyt udanej próbie SCT znów powstanie w Krakowie. Zgodnie z założeniami jej pierwszy etap ma zostać uruchomiony już 1 stycznia 2023 r.
Na początek przepisy nie będą zbyt rygorystyczne, gdyż zakażą wjazdu do centrum miasta samochodom niespełniającym norm Euro 3 lub wyższej. W praktyce przekłada się to mniej więcej na zakaz dla aut wyprodukowanych do 2000 r. włącznie. Jednak nie będą nim objęte pojazdy mieszkańców strefy lub tych, którzy prowadzą w niej działalność gospodarczą. Norm emisji nie będą musiały też spełniać pojazdy zabytkowe (z żółtymi tablicami rejestracyjnymi).
A co z motocyklami i motorowerami?
Trzeba pamiętać, że w przypadku jednośladów normy (i ich kolejne numery) nie odpowiadają tym w samochodach. Jednak, przynajmniej na razie, nie będzie to problemem, gdyż przepisy dotyczące strefy czystego transportu nie będą dotyczyć motocykli.
– Aktualnie w konsultowanej SCT nie są poruszane tematy jednośladów z uwagi na mały procent tych pojazdów pośród wszystkich na drogach – wyjaśnia w odpowiedzi na nasze pytanie Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego. – Należy dodać, że pojazdy te są często używane sezonowo.
Warto przy tym zauważyć, że norma Euro 1 dla motocykli została wprowadzona później niż Euro 2 dla samochodów, zatem – nawet biorąc pod uwagę wymagania emisji spalin z danego okresu – na razie wprowadzenie ograniczeń dla motocykli nie miałoby miejsca.
Na początek strefa czystego transportu w Krakowie ruszy w dość delikatnej formie. Zgodnie z informacją podaną przez tamtejszy Zarząd Transportu Publicznego, zakaz wjazdu będzie dotyczył ok. 8 proc. samochodów poruszających się po mieście. Jeśli jednak wraz z zaostrzaniem tych wymogów w przyszłości jednoślady nadal będą objęte wyjątkiem, to będzie to kolejny (po możliwości jazdy bus pasami i darmowym parkowaniu) argument, aby przesiąść się na motocykl czy skuter.