*SIMCA - Societe Industrielle de Mecanique et de Carrosserie Automobile, była francuską firmą założoną w 1934 roku przez Henriego Pigozziego. Początkowo produkowała auta na licencji Fiata. Na początku lat 50' zaprezentowała samochód z podzespołami Fiata, ale już własnym „pontonowym” nadwoziem, oznaczony jako SIMCA 9 Aronde, czyli „jaskółka”. *
Auto w pierwszej wersji nadwoziowej było napędzane zmodernizowanym silnikiem z Fiata Balilli o pojemności 1221 ccm i mocy 45 KM. Pierwsza wersja Simcy Aronde przetrwała w produkcji do 1955 roku. Wtedy zastąpiono ja wersją Aronde A90, zwaną "wąsatą" - ze względu na charakterystyczny kształt przedniej atrapy.
* GALERIA ZDJĘĆ * Oprócz modernizacji nadwozia, w Aronde A90 zmodernizowano także silnik, zwiększając jego pojemność skokową do 1290 ccm i moc do 48 KM, silnik ten otrzymał nazwę Flash. Spora liczba tych aut trafiała do Polski, gdzie były do nabycia na podstawie talonów, przydzielanych przez władzę ludową „budowniczym socjalizmu”.
Simca Aronde - zobacz film i poznaj francuską legendę!
Czytaj dalej
Simca Aronde A90 doczekała się kilku wersji nadwoziowych: sedan, kombi oraz furgon. Silnik 1300 dysponował, we wzmocnionej wersji mocą 57 KM.
Aronde A90 wycofano z produkcji w 1959 roku, a zastąpiła ją Aronde P60 z dużą „rekinowatą” atrapą przednią i wysokimi dziobami świateł tylnych. Poza sedanami i kombi, były także wytwarzane sportowe wersje dwudrzwiowe, a nawet kabriolety. Gama silników obejmowała podstawowe silniki 1089 ccm, 1221 ccm oraz 1290 ccm. Ten ostatni w najmocniejszej wersji Rush rozwijał moc 70 KM. Simcę Aronde P60 produkowano do 1963 roku, kiedy to zastąpiła ją Simca 1300 z modnym w latach 60-tych kanciastym nadwoziem.
W latach siedemdziesiątych dwa modele tej firmy uznano za samochody roku. Były to Simca 1307 w roku 1976 oraz Simca Horizon w roku 1979. W wyniku reorganizacji przemysłu motoryzacyjnego Francji SIMCA przestała ostatecznie istnieć w drugiej połowie lat 80-tych.
* GALERIA ZDJĘĆ * Simca Aronde była konstrukcją udaną i wytrzymałą, czego dowodem była seria rekordów w jeździe długodystansowej. Rekordy te pobite zostały przez naszego Polskiego Fiata 125p, podczas karkołomnej próby na autostradzie miedzy Wrocławiem a Legnicą w roku 1973.
Tomek Bednarz