Wraz z ukierunkowaniem motoryzacji na napęd spalinowy i odrzuceniem zdarzającego się na przełomie XIX i XX wieku napędu parowego rozpoczęła się rywalizacja w sporcie samochodowym.
Ponieważ motoryzacja dopiero raczkowała, dotarcie do świadomości potencjalnych klientów, że samochód danej firmy jest znanym i "gromiących konkurentów" modelem było bezcenne. Doskonałą formą reklamy stały się coraz bardziej nagłaśniane wyścigi samochodowe. Osiągnięcie sukcesów w sporcie było ważne nie tylko dla największych producentów, ale także dla małych firm. Umożliwiało wybicie się ponad konkurencję i podpisanie intratnych kontraktów na dostawy podzespołów dla tworzących się dużych koncernów.
W roku 1910 Harry Federic Stanley Morgan właśnie w celu rozpropagowania swych możliwości technicznych założył firmę mającą produkować pojazdy samochodowe i oferować usługi konstruktorskie. Morgan Motor Company powstał dzięki inwestycji rodzinnej, a ojciec założyciela został pierwszym przewodniczącym spółki.
* TU POZNASZ HISTORIĘ MORGANA NA ZDJĘCIACH I DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O TEJ MARCE * Swój pierwszy wehikuł Morgan zbudował w roku 1909 do użytku osobistego i był to trójkołowy runabout. Runabout to nazwa rodzaju nadwozia, popularnego w początkowej fazie motoryzacji. Były to małe, niedrogie, otwarte samochody z jednym rzędem siedzeń. Pojazd Morgana napędzany był motorowerowym silnikiem Peugeot. I właśnie ten model stał się od roku 1911 pierwszym produktem w ofercie handlowej firmy. Początkowo proponowano tylko wersje jednomiejscowe, a od 1912 także jako wersje dwumiejscowe.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w rozwoju firmy był rok 1926, kiedy pojawił się Aero Sport Morgan. Stał się on podstawą dla modelu Grand Prix 1913 / 26, z których rozwinęły się Aero Super Sport. Modele te wykorzystywały chłodzone powietrzem lub cieczą odmiany silników motocyklowych V-Twin. Jednostkę napędową umieszczono przed osią kół przednich.
Jednak najważniejszą datą dla firmy Morgan i całej motoryzacji był przełom 1935/1936. Wtedy to zaprezentowano model, noszący oznaczenie Morgan 04-04 (później 4-4). Nazwa wzięła się stad, że miał on cztery koła i silnik czterocylindrowy. A dlaczego jest to ważne wydarzenie dla całej motoryzacji? Bo z wyjątkiem przerwy podczas drugiej wojny światowej 4-4 jest w ciągłej produkcji od debiutu aż do dnia dzisiejszego. Z tego też powodu nazywany jest "jeżdżącą skamieliną". Wraz z tym modelem Morgan osiągnął tytuł najdłużej produkowanego samochodu. Model przechodził oczywiście w czasie produkcji liczne modernizacje.
Pierwsza seria (04-04), oferowana od roku 1936 do roku 1950, produkowana była z silnikiem 1122 ccm o mocy 34 KM, a od roku 1939 miała silnik 1267 ccm o mocy 39 KM. Wykonano tylko 172 egzemplarze pierwszej serii Morgana 4-4.
Modele drugiej serii wprowadzono do produkcji w roku 1955 i dla odróżnienia od poprzednika otrzymały oznaczenie 4/4. Miał on dużo większą karoserię, (rozstaw osi w serii pierwszej wynosił 234 cm, a w serii drugiej 244 cm), oraz przekonstruowane zawieszenie. Oferowany był z silnikiem 1,2 pochodzącym z zakładów Forda, który rozwijał moc 34 KM lub 40 KM. Produkowano go do roku 1960, a w ciągu pięciu lat wykonano 383 samochody.
Kolejne modele były niczym innym jak wprowadzaniem nowych układów napędowych i unowocześnianiem systemu zawieszeń. Jednak idea zostawała ta sama: wykonana z drewna płyta podwozia, wyglądający archaicznie kształt karoserii i silnik z czterema cylindrami.
Nowość jaką warto odnotować to zmiana modelu w roku 1968. Wtedy to zapadła decyzja o produkcji samochodów z silnikami V8 pochodzącymi z Rovera. Model otrzymał nazwę "Morgan +8".
Nowa generacja Morgana
W roku 2000 zaszła największa innowacja w całej historii producenta - zaprezentowano Morgana Aero 8. Jego podwozie nie opierało się na drewnianej konstrukcji, ale wykonano je z aluminium. Był to całkowicie nowy model, który wyposażono w silnik BMW V8 (ten sam co np. z Z4). Masa znacznie niższa niż BMW Z4 sprawiała jednak, że model po prostu fruwał. Aero 8 z silnikiem o mocy 367 KM generowanej przy 6100 obr/min uzyskiwał prędkość maksymalną ponad 270 km/h, a jego przyspieszenie to 4,5 sek. Aero było skonfigurowane w pięciu oficjalnych wersjach ze zmianami dotyczącymi stylu, silników, skrzyń biegów, układu hamulcowego i zawieszenia.
Interesującą odmianą tej wersji był Morgan AeroMax z charakterystycznym kształtem tylnej partii nadwozia. Jego produkcja została ograniczona do 100 sztuk, a model ten mieli w swoich garażach m.in. Richard Hammond (Top Gear) i Rowan Atkinson (Jaś Fasola).
* TU POZNASZ HISTORIĘ MORGANA NA ZDJĘCIACH I DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O TEJ MARCE * Ponieważ minęło sto lat od czasu zaoferowania pierwszego modelu trzykołowego, firma Morgan pokusiła się o stworzenie "trójkołowca XXI wieku". Sam widok trójkołowych Morganów z charakterystycznym rysunkiem, przywołującym na myśl samoloty z II wojny światowej, robi wrażenie swą odmiennością od tradycyjnych samochodów. Również wykończenie wnętrza i zabudowa deski rozdzielczej przywołują na myśl przyrządy z kabiny myśliwca z II wojny.
Silnik V-Twin umieszczony przed przednią osią i szprychowe koła przypominają pierwsze konstrukcje firmy. Tyle tylko, że obecnie silnik ten osiąga moc 115 KM, a przy lekkiej konstrukcji zapewnia to przyspieszenie 0-100 km w czasie 4,5 s. i prędkość maksymalną, zbliżoną do 200 km/h. Ta zabawka dla dużych chłopców kosztuje 25 000 funtów netto (bez podatków państwowych).
Bogusław Korzeniowski
tb/mw/mw