Monte Carlo: dojechało 5 polskich załóg
Niemiec Ernst Juengten jadący Mercedesem 300 SE wyprodukowanym w 1961 roku wygrał 11. Rajd Monte Carlo Historique. Do mety imprezy dojechało pięć polskich załóg startujących w rajdzie.
Najwyższą, 97. pozycję zajęła załoga Wojciech Walentowicz i Jerzy Walentowicz jadąca Alfą Romeo 2000 GTV Bertone z 1972 roku. Polacy mieszkający od 27 lat w Szwecji nie są w imprezie debiutantami. Jerzy Walentowicz podkreśla, że co roku jest zafascynowany atmosferą imprezy, w której startuje ponad 300 historycznych, ale nadal sprawnych aut. "Przyjemnie jest widzieć w akcji i słyszeć silniki takich aut jak Renault Alpine i Gordini, Lancia Stratos i Fulvia, stare Mini Coopery, Porsche z lat 60-tych, Mercedesy, Austiny, Saaby 96, Volvo +Świętego+ 1800s, a nawet rajdowego Citroena DS 21" - mówi Walentynowicz.
"Te legendarne auta pomimo swojego wieku są żywą historią motoryzacji; stąd tak ogromne zainteresowanie publiczności, która stoi praktycznie na całej trasie rajdu, tak jak to było kiedyś" - dodaje Jerzy Walentowicz.
Do mety dotarł także wyprodukowany w 1978 roku "maluch" załogi Andrzej Lubiak, Jacek Zaleski. Załoga Fiata 126 p rewelacyjnie spisała się na jedynym odcinku specjalnym, na którym mierzono czasy, wyścigu na lodowym torze Serre-Chevalier (2,69 km). Andrzej Lubiak uzyskał tam dziewiąty czas w klasyfikacji generalnej z powodzeniem walcząc z dwulitrowymi, rasowymi rajdówkami. Na pozostałych odcinkach zawodnicy są klasyfikowani na zasadach testu regularności (punkty karne za odstępstwo od z góry założonej średniej prędkości).
W Monte Carlo Historique mogą uczestniczyć tylko samochody, które startowały rajdzie w latach 1955-1980, z oryginalnym wyposażeniem. Polski Fiat 126 p został dopuszczony w drodze wyjątku.
Wyniki rajdu Monte Carlo pojazdów historycznych:
- Ernst Juentgen, Marcus Mueller (Niemcy/Mercedes-Benz 300 SE)
- Gert Pfundt, Guenter Meierer (Niemcy/Mercedes-Benz 220 SEB)
- Rolf Kienen, Oliver Kienen (Niemcy/BMW 1800) ...
- Wojciech Walentowicz, Jerzy Walentowicz (Polska/Alfa Romeo 2000 GTV)
- Tomasz Jaskłowski, Tomasz Dąbrowski (Polska/Polski Fiat 125p)
- Andrzej Lubiak, Jacek Zaleski (Posla/FSM Fiat 126p)
- Andrzej Postawka, Julian Obrocki (Polska/Polski Fiat 125p)
- Piotr Zaleski, Tomasz Osterloff (Polska/FSO Polonez 2000)