Mocna konkurencja w walce o tytuł Światowego Samochodu Roku
Jury konkursu światowego samochodu roku (World Car of the Year) opublikowało listę kandydatów do tego tytułu. W konkursie głównym udział biorą 23 auta. Producenci powalczą także o wygraną w kategoriach dodatkowych.
Międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy z Ameryki Północnej, Europy i Azji od 2004 r. dokonuje wyboru najlepszego według nich auta, jakie pojawiło się w ostatnim czasie na rynku. Konkurs organizowany jest przez stowarzyszenie non-profit, niezależne od motoryzacyjnych producentów, co ma gwarantować jego bezstronność.
W ubiegłym roku główną nagrodę zgarnął roadster Mazdy - MX-5, w tym roku o laur walczą silne grupy modeli od producentów z Niemiec, USA, Japonii, Korei oraz Indii. - Formuła konkursu w 2016 roku została nieco zmieniona - mówi Wirtualnej Polsce Maciej Pertyński, jedyny polski juror tej nagrody. - Jest to spowodowane wyraźnymi zmianami akcentów na rynku motoryzacyjnym. Połączyliśmy dwie dotychczasowe kategorie w jedną (samochód sportowy i ekskluzywny), a dodaliśmy dodatkowo nową: samochód miejski. Ta nowa kategoria ma ogromną rozpiętość, oznacza każdy rodzaj samochodu, który pełni z sukcesem rolę *transportera *w aglomeracji. I zapewniam, że już teraz jej znaczenie skoczyło na poziom niewiele odbiegający od prestiżu nagrody głównej.
- Jeśli chodzi o tegoroczną stawkę kandydatów, najbardziej uderzające są dwa fakty - kontynuuje Pertyński. - Nieobecność takich tuzów światowej produkcji motoryzacyjnej jak Renault, Nissan czy Peugeot, ale także ogromna reprezentacja aut produkcji koreańskiej, i to również w kategorii aut ekskluzywnych, gdzie już od dwóch lat rozpychają się łokciami, robiąc piorunujące wrażenie.
- Emocjonująco zapowiada się rywalizacja o tytuł Zielonego Samochodu Roku, gdzie reprezentowane są wszystkie segmenty rynkowe. Cieszy tłumna wręcz obecność w konkursie producentów amerykańskich, którzy najwyraźniej złapali drugi oddech po kryzysie i oferują dziś samochody, jakich nie powstydziliby się najlepsze niemieckie marki premium. Zapewne nie tylko mnie zastanawia nieobecność wśród kandydatów jednego z najważniejszych modeli tego roku – Alfy Romeo Giulia. Wszcząłem wręcz w tej sprawie jurorską procedurę weryfikacyjną – po tym, jak dowiedziałem się, jakoby nie spełniała kryteriów regulaminowych (konieczność bycia w sprzedaży przed 1 stycznia roku, w którym przyznawana jest nagroda - w tym przypadku 2017 r.), co zarówno wg mnie, jak i wg polskich przedstawicieli marki nie odpowiada prawdzie. Ale pomyłki zdarzają się wszędzie, mam nadzieję, że do grona najpoważniejszych kandydatów do co najmniej dwóch tytułów (Samochód Światowy i Światowy Samochód Sportowy, a może i Światowy Design Roku) dołączy także
piękna „włoszka”.
W tegorocznym konkursie auta powalczą o nagrody (oprócz kat. głównej) w następujących kategoriach:
- samochód sportowy/luksusowy,
- projekt samochodu,
- samochód ekologiczny,
- samochód miejski
Kandydaci do tytułu Światowy Samochód Roku 2017:
• Audi A5 / S5 Coupé
• Audi Q2
• Audi Q5
• Buick LaCrosse
• Buick Envision
• Chevrolet Cruze
• Chrysler Pacifica
• Fiat Abarth 124 Spyder
• Genesis G80
• Honda Civic
• Hyundai Elantra
• Infiniti Q60
• Jaguar F-PACE
• Kia Cadenza
• Kia Rio
• Kia Sportage
• Mazda CX-9
• SEAT Ateca
• Skoda Kodiaq
• SsangYong Tivoli Air / XLV
• Subaru Impreza
• Toyota C-HR
• Volkswagen Tiguan
Borys Czyżewski/Wirtualna Polska