Młodzi naukowcy ulepszają samochody
Nowatorski lokalizator pozycji pojazdu, rozwiązania skracające czas wtrysku paliwa po rozruchu silnika czy hamulec, dzięki któremu zatrzymane na wzniesieniu auto nie stacza się do tyłu - to niektóre rozwiązania, opracowane przez młodych śląskich naukowców.
Konkurs na najlepsze prace doktorskie i magisterskie o tematyce związanej z motoryzacją ogłasza od 13 lat koncern Fiat. W poniedziałek oficjalnie ogłoszono wyniki jego ubiegłorocznej edycji na Politechnice Śląskiej w Gliwicach i Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Konkurs organizowany jest również na Politechnice Warszawskiej, gdzie wręczenie nagród planowane jest na maj tego roku.
Według założeń dorocznego konkursu, nagradzane prace badawcze muszą być ściśle związane z praktyką - wyniki wielu z nich są później wykorzystywane do podnoszenia jakości lub usprawniania procesu produkcji. Wcześniej Fiat ogłasza listę priorytetów badawczych, precyzując, wyniki jakich badań chciałby zastosować w praktyce. Laureaci konkursu otrzymują po 4 tys. zł.
"Konkurs jest doskonałym przykładem współpracy nauki z przemysłem. O jego wadze świadczy m.in. obecność przedstawicieli centrum badawczego w Turynie, którzy z uwagą przyglądają się osiągnięciom naszych naukowców" - ocenił rzecznik Politechniki Śląskiej Paweł Doś.
Autorzy nagrodzonych prac często wskazują w nich konkretne nowatorskie rozwiązania techniczne dla samochodów lub koncentrują się na zagadnieniach analitycznych, pomocnych w ocenie lub badaniach skuteczności obecnie stosowanych rozwiązań.
Wśród wyróżnionych jest m.in. Michał Bajkacz z Politechniki Śląskiej, który w pracy magisterskiej "Lokalizator pozycji pojazdu" przedstawił kompletny proces projektowy prototypowego systemu mikroprocesorowego, umożliwiającego zdalne ustalanie pozycji pojazdu. Częścią systemu jest aplikacja komputerowa, pozwalająca na bezprzewodową komunikację z zamontowanym w aucie modułem poprzez sieć GSM. Umożliwia to rejestrację i wizualizację danych pozycyjnych lokalizowanego samochodu.
Celem pracy magisterskiej Macieja Krzyszkowskiego z politechniki było zaprojektowanie i wykonanie mikroprocesowego układu sterowania hamulca (tzw. Hill-Holder) dla fiata pandy. Zadaniem układu jest automatyczne utrzymanie zahamowanego samochodu na wzniesieniu bez zagrożenia stoczenia się do tyłu. Układ samoczynnie blokuje hamulce po wykryciu zatrzymania i nachylenia pojazdu. Zwolnienie hamulca następuje automatycznie, gdy auto rusza.
Przemysław Kuś zaprojektował układ automatycznego, wstępnego podgrzewania bloku silnika, umożliwiającego w określonym typie napędu skrócenie czasu wtrysku paliwa po rozruchu silnika. Efektem jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w fazie nagrzewania katalizatora.
Adam Furich zaproponował nową konstrukcję sworzni z rowkami spiralnymi. Jej zastosowanie pozwala zmniejszyć zużycie powierzchni kontaktowych, dzięki czemu wydłuży się okres eksploatacji łańcucha na linii fosforowania i kataforezy, przy antykorozyjnym zabezpieczaniu karoserii. _ Znalazło to zastosowanie _ - jak powiedział PAP rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar - _ w lakierni tyskiej fabryki samochodów Fiata. _
Piotr Majda zajął się doborem parametrów technologicznych procesu wytwarzania kompozytowych tarcz hamulcowych (to ważne, bo producenci aut dążą do zmniejszenia masy pojazdu przy jednoczesnej poprawie wytrzymałości materiałów), a Szymon Sikora zaprojektował i zbudował stanowisko badawczo-dydaktyczne do badania układu regulacji w systemie ABS auta.
Wśród prac powstałych na Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej wyróżniono m.in. rozprawę habilitacyjną dr. hab. Władysława Jakubca, poświęconą analitycznemu wyznaczaniu niepewności pomiaru we współrzędnościowej technice pomiarowej. Zbigniew Tokarz zajął się w pracy doktorskiej metodyką obliczeń odkształceń kompozytów warstwowych, z uwzględnieniem struktury wzmocnienia, a dr Marcin Bączek analizował własności włókien formowanych z polimerowych kompozytów molekularnych.
Marcin Nabielski w swojej pracy magisterskiej analizował możliwości "pomiaru chwilowego współczynnika przyczepności podczas ruchu pojazdu", a Piotr Kosałka, zajął się wyznaczaniem sił w połączeniach mechanizmu zawieszenia podczas jazdy samochodu. Inż. Marcin Liberda w pracy inżynierskiej przeanalizował natomiast parametry wtrysku realizowanego przez wtryskiwacz samochodu ciężarowego.