Trwa ładowanie...
wiadomości
06-12-2006 13:50

Młody gniewny - Volkswagen Polo GTI Cup Edition

Młody gniewny - Volkswagen Polo GTI Cup Edition
d1qz8aw
d1qz8aw

|

|
| --- |
Gdy inżynierowie Volkswagena zaprezentowali przełożonym projekt Golfa GTI, ci złapali się za głowę. Nie widzieli najmniejszych szans na sukces rynkowy niewielkiego samochodu z przepotężnym wówczas, 110-konnym silnikiem pod maską. Technicy wykazali się uporem i zdołali przekonać włodarzy do przygotowania pilotażowej serii bolidu. W dniu premiery stało się oczywiste, że kompakt o dynamice sportowej maszyny będzie rozchodził się jak ciepłe bułeczki. Mijały kolejne lata, samochody stawały się coraz większe, cięższe, dostojne, lepiej wyposażone i bezpieczne. Nieustanny pęd ku lepszemu spowodował niestety rozmycie bezkompromisowości oraz radości, jakie przynosiła jazda usportowionymi maszynami...

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

d1qz8aw

Zaprezentowany na tegorocznym salonie w Essen Volkswagen Polo GTI Cup Edition jest niewątpliwym powrotem do korzeni. W trzydrzwiowej karoserii - zbliżonej pod względem wielkości do pierwszego Golfa GTI - zaklęto potężną moc oraz doskonały układ jezdny. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11187/polo-gti-cup-06.jpeg',550,392) ) |
| --- | Niezwykle pomocne były doświadczenia, jakie Volkswagenowi udało się zgromadzić podczas organizowania wyścigowego pucharu Polo.

Już na pierwszy rzut oka widać, że z niewielkim autkiem nie będzie żartów. Tylny spojler z zadziornymi pionowymi statecznikami przybył wprost z toru wyścigowego. Kolejną atrakcją tylnej partii nadwozia jest masywny zderzak z podwójną rurą wydechową. W przednim zderzaku pojawiły się potężne wloty powietrza, które podczas szybkiej jazdy pochłaniają setki litrów powietrza. Część trafia do cylindrów, jednak większość służy do chłodzenia silnika o pojemności 1.8 litra oraz intercoolera. Kombinacja turbosprężarki z bezpośrednim wtryskiem paliwa umożliwiła wykrzesanie 180 KM. W dniu dzisiejszym moc można co najwyżej uznać za przeciętną, jednak należy pamiętać, że w Polo przychodzi jej się zmagać z 1190 kilogramami.

d1qz8aw

Osiągi zaskoczą niejednego posiadacza znacznie większego samochodu. Sprint do 100 km/h trwa tylko 7.5 sekundy i nie ustaje aż do 225 km/h. Podczas jazdy po mieście nie mniej ważna będzie wyśmienita elastyczność. 20-zaworowa jednostka produkuje 235 Nm w przedziale 2000-5000 obr./min. Rozpędzanie przebiega więc sprawnie niezależnie od wybranego przełożenia. Przykładowo, na przejście od 80-120 km/h na IV biegu potrzeba 7 sekund. To samo ćwiczenie na "piątce" zajmuje ledwie 2,5 s więcej.

Napęd jest przenoszony na przednią oś, co zrodziło oczywiste problemy z trakcją. O ile na suchym asfalcie opony o szerokości 205/40 nie mają większych problemów z przenoszeniem momentu obrotowego, tak na wilgotnym podłożu mogą pojawić się komplikacje. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11187/polo-gti-cup-09.jpeg',366,550) ) |
| --- | Buksowaniu kół przeciwdziała układ ASR oraz EDL, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Rozwiązania ograniczają poślizg we współpracy z przednimi hamulcami, co na wyjątkowo śliskiej nawierzchni może powodować ich nadmierne rozgrzewanie.

d1qz8aw

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Nie oznacza to jednak, że Volkswagen nie zadbał o należyte dopracowanie układu hamulcowego. Przednie tarcze zostały powiększone o 24 mm względem "zwykłego", 150-konnego Polo GTI. 312 milimetrowe dyski wpasowano w 17-calowe alufelgi "Aristo", które wyglądają identycznie, jak koła bolidów zmagających się w wyścigowym pucharze. Sportowe zapędy miejskiego ściganta podkreślają zaciski lakierowane na czerwono.

Dodatkowa porcja wrażeń będzie dostępna nie tylko na prostej. Zawieszenie zostało obniżone i utwardzone, co pozwala na wyjątkowo żwawe pokonywanie zakrętów. Jeżeli kierowcy zdarzy się przecenić siły, z odsieczą przyjdzie seryjny ESP.

d1qz8aw

Sportowa atmosfera przeniknęła również do wnętrza. Kubełkowe fotele zostały wyłożone tapicerką "Interlagos". Czarna tkanina z szaro-czerwonym wzorem jest typowa dla wersji GTI i już od końca lat '70 ubiegłego wieku wywołuje szybsze bicie serca pasjonatów sportowych maszyn. Współczesne fotele są oczywiście dużo wygodniejsze, a duży zakres regulacji pozwala na przyjęcie odpowiedniej pozycji kierowcy o każdych gabarytach. Pomocna jest w tym również kierownica z możliwością ustawiania w obu płaszczyznach. Jej wieniec, podobnie jak dźwignię zmiany biegów pokryto perforowaną skórą z czerwonymi szwami. Nie mniejszym stylistycznym smaczkiem są pasy bezpieczeństwa z czerwoną krawędzią.

Prędkościomierz wyskalowany do 260 km/h daje do zrozumienia, że po dociśnięciu gazu do podłogi emocje sięgną zenitu. Po zwolnieniu sprzęgła Polo raźno przyśpiesza. Lewarek dźwigni zmiany biegów ma krótkie skoki i pracuje z przyjemnym oporem, co pozwala poczuć się jak w samochodzie z najwyższej półki. Nie przypadkowo... Volkswagen dołożył starań, by wersja GTI prezentowała się bardziej nobliwie, niż bazowy wariant z trzykrotnie słabszym silnikiem. Na liście wyposażenia pojawił się więc system audio obsługujący pliki mp3, automatyczna klimatyzacja oraz aluminiowe wykończenia deski rozdzielczej i pedałów.

następne »
Źródło: następne »

Volkswagen Polo GTI Cup Edition został przygotowany dla wąskiej grupy klientów. Podobnie jak inne maszyny ze stajni GTI trafi w gusta pasjonatów techniki, którzy są w stanie wydać krocie, by cieszyć się niewielkim autem o lwim sercu. Na najszybsze w historii Polo trzeba przygotować 22.425 euro.

Łukasz Szewczyk

d1qz8aw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1qz8aw
Więcej tematów